If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det beror nog helt på räkan och killin, det... Tror inte nån killi sätter i sig Amano-räkor, och jag betvivlar att mindre killis (som lyktögon, Pseudepiplatus annulatus etc) sätter i sig ens dvärgräkor.
Men visst, större killis, som Fundulopanchax gardneri, kan peta i sig småfisk, och kan säkert ta dvärgräkor.
Här finns bland annat en pyttemal: Hyalobagrus flavus.
Ah. Från Akvarielagret? Jag stod och saliverade över ett litet stim H. flavus där, men jag fick till slut acceptera att alla mina akvarier var fulla... Försök få lek på dem, jag tror aldrig de är odlade i fångenskap.
Den lilla smycketetran gör sig bra i ett sådant litet kar, och brukar gå att hitta rätt lätt. Även Amandatetran funkar bra i ett litet kar, och de håller sig lite längre ner i karet. Ingen av dem äter ens miniräkor (om räkorna är i vart fall halvvuxna), men räkynglen klipper de nog en del av.
Tåligare växter är javaormbunke och Anubias. Komplettera med lite hornsärv i ytan och du har ett kar som är rätt spännande.
Du verkar ha fått bra fisktips. jag bjuder på tips om den vackra, härdiga och mycket trevliga växten Lilianopsis brasiliensis (reservation för stavningen på släktnamnet). Den är lågvuxen och har en mycket trevlig grön färg. Sköter sig i stort sett själv.
Ah. Från Akvarielagret? Jag stod och saliverade över ett litet stim H. flavus där, men jag fick till slut acceptera att alla mina akvarier var fulla... Försök få lek på dem, jag tror aldrig de är odlade i fångenskap.
Ja, de kommer från AL som dock bara hade fyra stycken. Vill ha fler!
Och nej, de har aldrig odlats. Men en riktigt rolig fisk är det.
Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K Mina fiskar & burkar
Ola har rätt. Jag har själv ett litet kar med Normani och körsbärsräkor. Räkorna förökar sig som guppies medan lyktögonen förökar sig betydligt långsammare än när de går ensamma. En teori är att räkorna kalasar på lyktögonens rom. Vad tror ni? Rör räkorna rommen?
Kommentar