Fotografisk övning #3 - Efterbehandling

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    Användare
    • December 2004
    • 1112

Ruskigt läckra bilder tycker jag....den på bilen i garaget skulle platsa som tavla i mångas hem skulle jag tro
    // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Det ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan den första ciklidbilden med HDR-teknik dyker upp.
      Jag har testat lite och det verkar funka fint. Problemet är att man sällan har fiskar som står stilla så länge att man hinner ta tre exponeringar. Har man inte diskusar kan man lösa det genom utgå ifrån en exponering och göra dom i råkonverteraren.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Om du har autobracketing så bör du kunna ta en över-, under- och normalexponerad på kanske 1/2 sekund.. Det blir svårt ändå, men det kan ju gå...

Min bild ovan är för övrigt inte gjort så utan har endast förhöjd mättnad, kontrast etc..
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Ursprungligen postat av Zaphi
          Om du har autobracketing så bör du kunna ta en över-, under- och normalexponerad på kanske 1/2 sekund.. Det blir svårt ändå, men det kan ju gå...

Min bild ovan är för övrigt inte gjort så utan har endast förhöjd mättnad, kontrast etc..
          Jodå men det är enklare att skapa dom med råkonverteraren. Då får man tre exakt lika bilder med olika exponering.

Kommentar

• jolle
            Användare
            • November 2005
            • 41

Ursprungligen postat av Micke
            Det ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan den första ciklidbilden med HDR-teknik dyker upp.
            Jag har testat lite och det verkar funka fint. Problemet är att man sällan har fiskar som står stilla så länge att man hinner ta tre exponeringar. Har man inte diskusar kan man lösa det genom utgå ifrån en exponering och göra dom i råkonverteraren.
            får nog prova råkonverteraren... inte ens discus står stilla så länge...

Kommentar

• defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

Jag har hållt på med manuell dynamisk kompression ganska länge, typ HDR. Det är effektivt när man vill ta foton på hela akvarier i svagt upplysta rum dvs när dynmikomfånget är långt större än vad en kamera klarar av:

En liten "tutorial"-bild:

Är det bara så att man lura ut lite mer dynamikomfång från detaljer i högdagrar och skuggor så duger Photoshop Shadows&Highlight ganska väl, lägg märke till hur man kan få fram detaljer i himlen:

Appropå annan efterbehandling:

(den är jag lite stolt över även om den har en del missar 8 )
              Senast redigerad av defdac; 22 September 2006, 12:34.
              http://www.defblog.se

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Det finns ett verktyg för HDR-bilder i Photoshop CS 2. Men det ligger väl gömt under Arkiv/Automatisera/Lägg samman till HDR.
                Sen finns det specialprogram som Photomatrix ( http://www.hdrsoft.com/ ) som enligt dom som är insatta ska vara betydligt bättre.
                Senast redigerad av Micke; 22 September 2006, 13:09.

Kommentar

• defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

Ursprungligen postat av Laesk
                  Damn, där missa jag ett ballt album! Jo endel är väl lite väl tillgjorda!

Men satan va massa inspiration fotosidan ger en.. kan sitta väldigt länge å bläddra igenom massa bilder!
                  Här har du att göra en liten stund (~60000 träffar 8 ):

Överlag är jag extremt faschinerad av HDR-komprimerade skylines:
                  The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!

The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!

Från en sökning på HDR skylines:

Gjorde lite sökningar på HDR aquarium osv men iom att fiskar rör på sig går det ju egentligen inte iom att man måste ha flera exponeringar...
                  Senast redigerad av defdac; 22 September 2006, 13:24.

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Wow, Toronto Skyline från sista länken ser ut som utsikten från mitt hotellrum när jag var där.

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Hur kan jag helt ha missat HDR?! ..

Går det att fota med AE Bracketing för att ha lite bilder att jobba med, eller måste man justera mera med exponeringen? Min EOS 300D kan "bracketa" -2,0,+2 vilket ger relativt stor skillnad på tre bilder.
                      Tony Englund

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Här är en bra artikel om HDR i PS CS2:

Det är lite knöligt att utgå från en RAW-fil, det bästa är att använda en bracketingserie från kameran. Vill man utgå från samma RAW-fil måste man spara de olika exponeringsversionerna i 16-bitars TIFF och ta bort EXIF-informationen, annars kommer PS att säga att det är för litet dynamiskt omfång i bilderna

Sen finns det en bugg i den svenska versionen av CS2: http://www.adobe.com/support/techdocs/331730.html

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Det här påminner lite om hur man i pop-branschen (Spears, A-teens, Paris Hilton etc.) sjunger in låten flera gånger och lägger lager på lager med sång för att få ett "fett ljud" som känner tajtare och mer kompakt.

Jag säger inte att man inte bör göra så, jag är mcket liberal med sånt här och kommer själv testa, men med den jämförelsen får ju varje individ för sig fundera på om det är något man vill göra eller inte
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

Ja, skall man få sålt lika många foton som de säljer skivor måste man ju köra HDR

Jag skall se om jag hinner mecka lite med en massa bracketed grekiska solnedgångsbilder när jag grillat färdigt
                            Tony Englund

Kommentar

• Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

Bilden har varit med förr men jag satt och pillade lite. Så här blev det.
                              Senast redigerad av Robin; 22 September 2006, 20:58.
                              Mvh
                              Robin

Kommentar

• defdac
                                Användare
                                • April 2002
                                • 865

Det här tycker jag var ett fint exempel på Photomatrix.
                                Original, dvs en exponering:

Flera exponeringar ihoplagda med Photomatrix:

Kommentar

Arbetssätt...