Kulfiskgift - venustushannens bane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • May 2004
    • 266

    Kulfiskgift - venustushannens bane?

    För att bli av med alla j@#$a snäckor i mitt malawi-kar, köpte jag idag en kulfisk. Tänkte att det kanske inte är någon som bryr sig om den, och att den kunde få utrota snäckorna.

    Men så fort den kom i karet försökte en venustus-hane ta den som måltid. Den fick in några bett innan jag räddade kulfisken undan slakt. Tog över kulfisken till ett annat kar för att den skulle få vila upp sig. Den verkade ha klarat sig relativt bra.

    Den som verkat ha tagit skada var istället venustus-hannen!

    Den ligger nu bakom en sten och flämtar. Tidigare var den boss i akvariet och härjade runt mest av alla.

    Drog mig till minnes - kulfiskar är giftiga. Men jag trodde de var giftiga att äta, inte att ge några nafs. Är det någon som har en kommentar, eller t o m vet hur kulfiskens gift fungerar (utsöndras det i skinnet?)
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 4164

    #2
    Några praktbotior hade gjort jobbet.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Inget svar på din fråga, men en av de coolasta haplisarna, Chilotilapia rhoadesii, tuggar ju snäckor som cornflakes. Kan vara idé att testa nästa gång.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Den har nog blivit förgiftad ja. Vissa får allergiska reaktioner mot att ta i kulfiskar tillochmed.

        Kommentar

        • matereo
          Användare
          • January 2006
          • 169

          #5
          Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
          Några praktbotior hade gjort jobbet.
          Ja du jag haller med Christian... Kulfisken behovde nog knappast raddas utan din kara ciklid...
          Jag sag idag den dar national geographic filmen om tanganyika sjon och scenen dar en utter turligt nog(for sitt eget basta) misslyckas att ta en kulfisk som blaser upp sig. Har och dar pa natet havdas det att dom har en giftig gallblasa och att det nar predatorer biter hart i dem kan lacka ut gift ur analen!??

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ursprungligen postat av matereo
            Ja du jag haller med Christian... Kulfisken behovde nog knappast raddas utan din kara ciklid...
            Jag sag idag den dar national geographic filmen om tanganyika sjon och scenen dar en utter turligt nog(for sitt eget basta) misslyckas att ta en kulfisk som blaser upp sig. Har och dar pa natet havdas det att dom har en giftig gallblasa och att det nar predatorer biter hart i dem kan lacka ut gift ur analen!??
            köttet är giftigt, deras hud är giftig.

            Kommentar

            • Johan W
              Användare
              • May 2004
              • 266

              #7
              Tack för svaren. Både venustushannen och kulfisken repade sig på var sitt håll till slut.

              Kommentar

              Arbetssätt...