Nu är man på gång...igen...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rovfisken
    Användare
    • April 2005
    • 178

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
    Ja så går det ju givetvis att göra...om man ska köpa från butik. Saken är den att det inte är många inom 10 mils radie här i Skaraborg som har det utbudet så att man kan göra så.

Jag kommer inte att täcka hela bakrutan då jag tänkt att simulera brytningen mellan klippområde och strandområde (sandyta). Det ska göras från höger bakre hörn till vänster främre hörn..diagonalt...och inte från bakrutan och framåt som är vanligast. Det kommer finnas moduler efter hela baksidan...men att de troligen kommer täcka mindre och mindre på höjden.

Kan detta vara grottan du har?

Grattis till ett fint akvarium!

Tack, Japp nu har du hittat "grottan" precis den är det , inte så snygg alla gånger men fiskarn gillar den och den "passar" ganska bra ihop med back to nature moduler etersom dom går i samma färg skala o smälter in i helheten. låter förövrigt som e roliga ide , jag sätter oxå gärna modulerna efter botten eftersom jag personligen tycker att det kan se lite konstigt ut när en stor sten sitter uppochner i luften . hehe
    Mina kar

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Usch...jag har kollat igenom modulerna nu på nätet, men har grymt svårt för att bestämma mig. Vilka moduler fungerar bra som filtermoduler utan att vara det i ursprungsform?

Det kommer ta lite tid att besluta sig förstår jag...hehe...mye är det!

Kommentar

• aquanord
        Användare
        • January 2005
        • 373

Jag har svarat dig på andra frågor per mail Stefan men jag kan inflika här också.
        Hörnmodul A och B som jag har använt i respektive kar passar ju bra till filtermoduler. Fördelen med att kapa dem är ju att du får stora bitar över som du kan använda som "extra moduler". Eheim 2252 pumphuvud får plats i bägge dessa men det är på håret i modul A.
        Hörnmodul A har en lite roligare form än B men bygger ut lite mer på längden.
        simma lungt...
        ------------------------
        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

Modul A+B? Får man inte öppet i båda ändar då? Alltså måste man kapa dom så att de når ned till bottenglaset (vilket givetvis inte är fel)? Det lämnar inte så mycket över till den andra biten va? Och den måste sitta mot en glassida?

En annan tanke som for i skallen...och det kommer sig av min förkärlek till "överhäng". Är det galet att ta pumparnas utblås via överhänget? Hrm...är nog galet kanske..hehe...
          Med denna lilla tanke for en annan sak förbi också...och det är att man sågar ned en del så att ytvatten kommer in och så har man en mindre powerhead liggandes där med filtermatta och rengör ytvatten (kanske finns det risk för vibrationsljud?). På det sättet får man ytvattenrörelse samt rengöring av både yta och nederdel i karet...

Samtidigt som jag funderar på en massa udda sakerså håller jag fortfarande på och velar fram och tillbaka angående vilka moduler jag ska köpa. Det är alldeles för många att välja på!!

Kommentar

• aquanord
            Användare
            • January 2005
            • 373

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            Modul A+B? Får man inte öppet i båda ändar då? Alltså måste man kapa dom så att de når ned till bottenglaset (vilket givetvis inte är fel)? Det lämnar inte så mycket över till den andra biten va? Och den måste sitta mot en glassida?
            Svaret är ja på de två första frågorna. Hur stor bit du får över är ju lite beroende på hur högt karet är. Jag tycker det blev ganska stora bitar över i mina kar som är 50 respektive 60 cm höga.
            simma lungt...
            ------------------------
            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
            Umeå akvarieförening
            ------------------------

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Ok. Mitt nya kar kommer ha 60cm i höjd...720L.

Kommentar

• Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

Jag kör också A+B, en på var sida i ett 60cm högt kar. Enda missen jag gjorde var att inte borra upp ordentliga insug, så drar jag på pumparna för fullt hinner inte nytt vatten rinna till snabbt nog
                Tony Englund

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Ursprungligen postat av Tony
                  Jag kör också A+B, en på var sida i ett 60cm högt kar. Enda missen jag gjorde var att inte borra upp ordentliga insug, så drar jag på pumparna för fullt hinner inte nytt vatten rinna till snabbt nog
                  Det borde väl funka med att du gör en del småhål i modulen och har filtermatta där hålen är (för att förhindra yngel att ta sig in).

Själv har jag planer på att strunta i raster och skaffa egna plastgaller som öppnar en större yta och sedan alltid ha en blå filtermatta nedtryckt längst ned i modulen med en liten "spärr" så att den inte kan röra sig uppåt inuti modulen. Lite knep och knåp lär det bli trots att jag köper färdiga grejer nu.

Kommentar

• Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

Jag använder inte de där fula svarta gallrena utan sågar med sticksåg där modulerna har "naturliga" skrevor och limmar dit myggnät inifrån. På det viset ser man aldrig insugen. Tyvärr tog jag inte upp tillräckligt stora uttag för detta och har borrat ett gäng små hål i modulernas nederkant som gör det lite bättre, men ännu är det lite kris när det blir gegg i filtertussarna.
                    Tony Englund

Kommentar

• steveharris
                      Användare
                      • September 2003
                      • 243

En nackdel som jag märkt med att använda sig av filtermoduler är att det är svårt att göra rent filterna. Eller rättare sagt, det är svårt att få upp all "skit". När man för ner handen i modulen för att ta upp filtermattan åker det ut en massa gegg genom rasterna rakt ut i karet, detta lägger sig iofs efter några timmar men man vill ju gärna ha upp allt när man rengör annars blir ju filtren nästan lika skitiga direkt igen. När man tittar in i modulen efter ca 6 månaders "körning" så ser man inte in i den för det är så j-la skitigt. En lösning är ju att ha en slang utan en flaska (den avsågade flaskan får ju inte plats i modulen) för att suga upp skiten inne i modulen innan den åker ut i karet. Men då gäller det att vara snabb. Får väl göra en lösning där man kan ta av flaskan från slangen med hjälp av slangkopplingar, alltid är det något projekt på gång.........
                      Patrik

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10777

Ursprungligen postat av steveharris
                        En nackdel som jag märkt med att använda sig av filtermoduler är att det är svårt att göra rent filterna. Eller rättare sagt, det är svårt att få upp all "skit". När man för ner handen i modulen för att ta upp filtermattan åker det ut en massa gegg genom rasterna rakt ut i karet, detta lägger sig iofs efter några timmar men man vill ju gärna ha upp allt när man rengör annars blir ju filtren nästan lika skitiga direkt igen. När man tittar in i modulen efter ca 6 månaders "körning" så ser man inte in i den för det är så j-la skitigt. En lösning är ju att ha en slang utan en flaska (den avsågade flaskan får ju inte plats i modulen) för att suga upp skiten inne i modulen innan den åker ut i karet. Men då gäller det att vara snabb. Får väl göra en lösning där man kan ta av flaskan från slangen med hjälp av slangkopplingar, alltid är det något projekt på gång.........
                        Använder du bara powerhead i modulen så förstår jag att det kan bli skitigt. Jag ser enbart moduldelen som ett stort förfilter då jag alltid inriktar min filtrering via ytterfilter. Anledningen till att det blir skitigt i modulen är att vattnet inte alltid cirkulerar bra inuti modulen...skiten dras uppåt från intaget (raster) och sedan in igenom filterdelen...men sedan går det endast ut via powerheadens "lilla" intag...då blir det en del vatten som ligger ovanför intagslinjen och där blir det skitigare och skitigare. I ett ytterfilter finns inga "döda" områden utan här går vattnet, vanligtvis, från botten till toppen och ut igen...allt vatten i ytterfiltret berörs.

Om du skaffar ett ytterfilter, t ex AM Top...så blir det säkert renare i både karet och definitivt i modulen.

Kommentar

• steveharris
                          Användare
                          • September 2003
                          • 243

Nu är vi inne på ett litet sidospår Stefan men...Ja, det ligger en hel del i det du säger. Jag är dock tveksam till Ytterfilter av den enkla anledningen att jag inte vill dra ut vatten utanför karet, även om det är nästan säkert så är det just nästan säkert. Risk för läckage osv ökar. Men jag är samtidigt övertygad om att ytterfilter är bättre och att det hade blivit klarare vatten om jag andvänt ett eller två.....Sen är det lite problem med placeringen, man vill ju gömma det snyggt.....Tål att tänkas på, kanske blir ett ytterfilter ändå, nån gång....
                          Patrik

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

Om man knäcker ett pvc-rör i ett u och hänger ner den i modulen och suger vatten därifrån så kan man om man stänger av pumpen krama ur filterpatronen i modulen utan att något gegg kommer ut i baljan eftersom akvarievattnet enbart stömmar in i filterkammaren (modul eller liknande). Röret som är kopplat till tömningsslangen kan hänga kvar och suga ur skiten som virvlar runt kammaren.
                            Lite svårt att förklara ..... hoppas ni förstår.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• steveharris
                              Användare
                              • September 2003
                              • 243

Bra tips LN, är inne på något sånt.......
                              Patrik

Kommentar

• malplacerad
                                Användare
                                • May 2005
                                • 877

Ursprungligen postat av LN
                                Om man knäcker ett pvc-rör i ett u och hänger ner den i modulen och suger vatten därifrån så kan man om man stänger av pumpen krama ur filterpatronen i modulen utan att något gegg kommer ut i baljan eftersom akvarievattnet enbart stömmar in i filterkammaren (modul eller liknande). Röret som är kopplat till tömningsslangen kan hänga kvar och suga ur skiten som virvlar runt kammaren.
                                Lite svårt att förklara ..... hoppas ni förstår.
                                En artikel med bilder vore ju inte helt fel =)
                                ||||

Kommentar

Arbetssätt...