Ursprungligen postat av specmats
Nu är man på gång...igen...
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonHur är det med ljudnivån (vibrationer)?Kommentar
-
ja hade lite problem med vibrationer i början men efter en del anpassing med filter (blå filtermatta) som skars till runt pumphuvudet fungerade/fungerar det klockrent, nu var pumparna helt nya så det kan delvis bero på just det men som sagt efter en liten tid går det tyst å bra.Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Vad alla tjatar om vattencirkulationen. Stefan har ju sagt att han ska ha två AM-top och lite powerheadflås. Nå
Jag är en anti-BTN-modulnisse men gillar däremot dina idéer om det där som du kallar bergsparti; det område där två habitat går över i varandra känns väldigt vackert och kommer vara den plats dit ögat söker sig. Min flata sten som jag tryckt in i "viken" är motsvarande plats där berg och sand på ett brutalt nästan "ofrivilligt" sätt möts. En gräns men samtidigt en öppning.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kalle-MajaVad alla tjatar om vattencirkulationen. Stefan har ju sagt att han ska ha två AM-top och lite powerheadflås. NåKommentar
-
Jag försöker bara vara stöddig, förstod precis vad diskussionen handlade om, men återknöt bara till andemeningen i startinlägget. Normalt brukar förstainlägget vara en fråga men i det här fallet var det ett tillkännagivande. Diskussionen komplicerades ytterligare av att du som andrainlägg fokuserade på missuppfattningen "benställning" och gick vidare med relevant diskussion. Men jag tror att Stefan vill ha tips och glada tillrop hellre än filtermattsdimensioner.Senast redigerad av Kalle-Maja; 09 September 2006, 01:48.Kommentar
-
Jaja... jag har da aldrig markt att jag behovt rengora eheim-likartade filter(av annat fabrikat) sarskilt mycket oftare an eheimena. Det enda jag kan minnas som var klart mycket samre var(langt tillbaka) tva gamla nova filter elanden som sprang lack och forstorde mina foraldrars "aproval" nar det galde mitt akvarie intresse totalt!Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kalle-MajaJag försöker bara vara stöddig, förstod precis vad diskussionen handlade om, men återknöt bara till andemeningen i startinlägget. Normalt brukar förstainlägget vara en fråga men i det här fallet var det ett tillkännagivande. Diskussionen komplicerades ytterligare av att du som andrainlägg fokuserade på missuppfattningen "benställning" och gick vidare med relevant diskussion. Men jag tror att Stefan vill ha tips och glada tillrop hellre än filtermattsdimensioner.
Sorry Stefan, jag förstog inte att du ville ha glada tillrop och tips ist för "förslag" på filtersystem.Kommentar
-
Jepp..jag är ute efter tips om inredning och filtrering till ett 720 efter de kriterier jag bestämt mig för. Just det här med moduler verkar det vara få som har någon större erfarenhet av så jag får kanske projekta lite själv.
En annan idé som jag har, och som inspirerats av ett foto jag såg på inredning nyligen (kommer inte ihåg medlemmens namn) där modul H hade flyttats ut och gjorts fristående. Den är ju normalt sett gjord att fästa mot bakrutan (fristående). Jag fick en idé om att använda möjligheten att dels skapa en större djuphetskänsla genom att använda moduler i steg..dvs en modul lite framför de som är mot bakgrunden och på det sättet få fram djuphetsillusion. Den andra idén är att göra något åt bakdelen (som Forza78 inspirerat till) som inte kommer synas men som finns att tillgå för fiskarna är att bygga ett röse av något slag mot modulen på baksidan. På det sättet så kan man skapa ett gömt stenröse som kan fungera som yngelskydd. Vet inte om någon förstår hur jag menar...
Frågan är bara hur jag ska göra så att det blir funktionellt och av vilket material. Att silikona stenar ovanpå varandra fungerar inte så bra alltid och här är jag kluven om jag ska tillverka något själv eller använda lavasten...eller småsten travade på varandra som sedan silikonas fast på modulens baksida.
Se Forza78´s modulkar här:
De flesta modulkar man ser använder modulerna enligt redan uppritade funktioner, medans jag tänkt prova mig fram för att få en mer effektfull känsla genom att modulerna står i olika lägen och inte är direkt fastsatta antingen i bakrutan eller sidorutorna. Andra moduler som jag tänkt på att eventuellt använda som fristående enbart på bottenglaset är Modul E eller O. Karet kan bli mer "spännande" om man lyckas få till det bra med modulerna. Givetvis ska det stå modul bakom mot bakrutan för att ge rätt känsla...annars skulle det nog bli lite dumt om man hade fristående mitt på bottenglaset och inget alls på bakrutan...hela idén skulle ju mistas tror jag.Senast redigerad av StefanL; 09 September 2006, 02:56.Kommentar
-
Ursprungligen postat av deelayK men då styr vi alla diskussioner efter hur du uppfattar att folk vill ha dom i fortsättningen, vore bra o du kunde tipsa lite innan angående dom nya trådarna så man vet vad dom vill ha hjälp med.
Sorry Stefan, jag förstog inte att du ville ha glada tillrop och tips ist för "förslag" på filtersystem.
Egentligen så kan jag stolpa ned vad jag önskar ha svar på...
1. Moduler...vilka har bra storlek och vilka kan med fördel delas och ge bäst moduler för minst pengar. Alla moduler är ju delningsbara i teorin, men i praktiken så är det helt annat...en del moduler inbjuder till delning...andra är det direkt dumt att dela på. Tips och råd!
2. Filtrering...vad behövs för ett 720. Tips och råd!
3. Övrigt såsom övrig inredning, ljusförhållanden, bottensubstrat osv...ju mer tips desto bättre! Ju mer diskussion i tråden desto bättre...;-)Kommentar
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonAlla inlägg som kopplas samman med ämnet är givetvis välkomna...så det var bra förslag deelay. Sedan är det väl bra att frågeställning och ämnen uppfattas olika av medlemmar...på det viset får man ju idéer som senare kan utvecklas till något innovativt och kreativt.
Egentligen så kan jag stolpa ned vad jag önskar ha svar på...
1. Moduler...vilka har bra storlek och vilka kan med fördel delas och ge bäst moduler för minst pengar. Alla moduler är ju delningsbara i teorin, men i praktiken så är det helt annat...en del moduler inbjuder till delning...andra är det direkt dumt att dela på. Tips och råd!
2. Filtrering...vad behövs för ett 720. Tips och råd!
3. Övrigt såsom övrig inredning, ljusförhållanden, bottensubstrat osv...ju mer tips desto bättre! Ju mer diskussion i tråden desto bättre...;-)
<Stefan kolla på mitt 720 med moduler + filtren och hela kitet på min Zoon , länken står här under, jag tycker det e e jävligt snyggt iallafall, och det funkar enormt bra med syre,filtrering och har en GRYM ytcirkulation tavk vare "fluvals" vinkelböjar som jag kopplad till 2 eheim filter och riktat mot ytan.+ett eheims ytterfilter, Eheim tycker jag har mest tryck i utblåset.förövrigt så har jag borrat upp hål i "botten" modulen mot bakrutan så att den funkar som en stor grotta åt mbunas och malar. samt att jag medvetet limmat lite glipor på en del moduler så att fiskarna kan komma in och gömma sig bakom moduler mm. dom gillar det men inte jag då dom ska håvas.Senast redigerad av Rovfisken; 09 September 2006, 10:06.Mina kar
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333Kommentar
-
Kryper till korset och mer om ursäkt för att jag på ett töntigt vis gav mig själv tolkningsföreträde kring trådens innehåll. Ett utslag av fredag, Jameson och därav uppkommen mundiarré. Har nu återinstallerat alkolåset på datorn.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Rovfisken<Stefan kolla på mitt 720 med moduler + filtren och hela kitet på min Zoon , länken står här under, jag tycker det e e jävligt snyggt iallafall, och det funkar enormt bra med syre,filtrering och har en GRYM ytcirkulation tavk vare "fluvals" vinkelböjar som jag kopplad till 2 eheim filter och riktat mot ytan.+ett eheims ytterfilter, Eheim tycker jag har mest tryck i utblåset.förövrigt så har jag borrat upp hål i "botten" modulen mot bakrutan så att den funkar som en stor grotta åt mbunas och malar. samt att jag medvetet limmat lite glipor på en del moduler så att fiskarna kan komma in och gömma sig bakom moduler mm. dom gillar det men inte jag då dom ska håvas.
Ursprungligen postat av Kalle-majaKryper till korset och mer om ursäkt för att jag på ett töntigt vis gav mig själv tolkningsföreträde kring trådens innehåll. Ett utslag av fredag, Jameson och därav uppkommen mundiarré. Har nu återinstallerat alkolåset på datorn.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonPå vilken modul har du gjort hål? Vad är det för konstgjord stor "stengrotta" du har?
Varför då? Det är väl gott att någon sticker ut ibland och bjuder på lite diskussion...
tror att det är modul "g"eller "L" som jag limmat i botten , sen har jag med hålsåg gjort 2 stora hål riktade mot bakrutan som inte syns.och där kan tex mbuna och mindre arter simma in och gömma sig ,leka etc. den konstgjorda grottan kommer jag inte ihåg märket på på, men dom finns lite här o där i butiker och i 5olika stl, vad jag minns. den har jag ställt på botten modulen så att jagade honor ska kunna skaka av sig den arga hanen tex.Men ett tips e att lägga ut dom moduler du ska köpa på butikens golv som du vill ha dom i akvariet sen lägger du en tumm-stock under på 2meter och kollar vilka som täcker upp längden o e snyggast brevid varnandra.Mina kar
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333Kommentar
-
Ursprungligen postat av Rovfiskentror att det är modul "g"eller "L" som jag limmat i botten , sen har jag med hålsåg gjort 2 stora hål riktade mot bakrutan som inte syns.och där kan tex mbuna och mindre arter simma in och gömma sig ,leka etc. den konstgjorda grottan kommer jag inte ihåg märket på på, men dom finns lite här o där i butiker och i 5olika stl, vad jag minns. den har jag ställt på botten modulen så att jagade honor ska kunna skaka av sig den arga hanen tex.Men ett tips e att lägga ut dom moduler du ska köpa på butikens golv som du vill ha dom i akvariet sen lägger du en tumm-stock under på 2meter och kollar vilka som täcker upp längden o e snyggast brevid varnandra.
Jag kommer inte att täcka hela bakrutan då jag tänkt att simulera brytningen mellan klippområde och strandområde (sandyta). Det ska göras från höger bakre hörn till vänster främre hörn..diagonalt...och inte från bakrutan och framåt som är vanligast. Det kommer finnas moduler efter hela baksidan...men att de troligen kommer täcka mindre och mindre på höjden.
Kan detta vara grottan du har?
Grattis till ett fint akvarium!Kommentar
Kommentar