Nu är man på gång...igen...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ursprungligen postat av malplacerad
    Kul med nystart, ser som vanligt fram emot många bilder och kanske en artikel til CB? =)
    Oj det ligger en bit fram...men jag kommer att fota och dokumentera mina arbeten med karet och de arter som kommer husera där.

Kommentar

• B-mark
      Användare
      • October 2005
      • 95

Appropå trådens överskrift... Här är också en efterlängtad nystart hos oss i norr!
      PS. Alltid kul att läsa om nya projekt och instämmer med malplacerad. Lycka till!
      / Stefan

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Ursprungligen postat av B-mark
        Appropå trådens överskrift... Här är också en efterlängtad nystart hos oss i norr!
        PS. Alltid kul att läsa om nya projekt och instämmer med malplacerad. Lycka till!
        Kul att se Skellefteå tillbaka i Elitserien...men "hijacka" inte tråden med hockeysnack tack...det tillhör "övrigt" avdelningen.

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Är det någon som har bra idé om vilka moduler man kan tänkas ha i ett 720?

Jag vill gärna ha en modul på var sida (ej kortsida) som agerar som filtermodul, men inte nödvändigtvis är det i utförandet. Sedan vill jag kapa ett par moduler för att få fram fler...vilka moduler "ger mest"?

Jag har tänkt 3-4 moduler på bakrutan samt en eller två moduler/delar på botten. Tanken är att jag ska silikona fast modulerna som ska vara på botten på en glasskiva så att de blir mobila ifall man vill ändra inredningen på botten. Är det möjligt att göra så eller bör man silikona fast dom på bottenglaset? Jag hade tänkt att glaset väger en del samt sanden som ligger ovanpå gör att den inte rör sig...men det kanske är så att teorin är bra men i verkligheten funkar det sämre?

Ge gärna inredningstips...

Kommentar

• B-mark
            Användare
            • October 2005
            • 95

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            Tanken är att jag ska silikona fast modulerna som ska vara på botten på en glasskiva så att de blir mobila ifall man vill ändra inredningen på botten.
            Jag har tidigare provat att fylla en BTN modul M med sand och silikona fast en plexiglasskiva mot den. Då blev tyngden lite större än lyfttkraften och det fungerade att flytta modulen på karets botten. Lyftkraften minskar förstås om man dessutom borrar små hål i modulen så att vatten kan tränga in. Modulen bör dock rymma tillräckligt med sand inuti, så en plattare modul funkar inte. Kanhända är det ändå bättre att försöka hitta en natursten som påminner om modulerna i färg och struktur och använda den på botten istället.
            Senast redigerad av B-mark; 07 September 2006, 22:40.
            / Stefan

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

Bra tips B-mark föresten välkommen till Ciklid.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• matereo
                Användare
                • January 2006
                • 169

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                Ja så måste det ju vara...

Hur som helst så ska det bli riktigt roligt att inköpa diverse kringgrejer tills karet kommer. Håller på att kollar som bäst på vilka ytterfilter jag ska köpa (har ditt tips i åtanke deelay) samt vilka moduler som jag ska ha. Tyvärr så har jag föga aning om storleken på modulerna och hur det ser ut...jag skulle behöva åka någonstans och "modella" ett 720.
                Tycker nog dom dar amtop arna(ytterfiltren) du funderade pa fran borjan ar helt okej... Verkar prisvarda, driftsakra och manga sager sig vara nojda med dem ju! Framforallt vill man ju komma igang ngn gang, inte bara vaaaanta och gneta for att pengarna ska racka till lite battre tyska spitzenklasse filter
                Senast redigerad av matereo; 07 September 2006, 23:32.

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Ursprungligen postat av matereo
                  Tycker nog dom dar amtop arna(ytterfiltren) du funderade pa fran borjan ar helt okej... Verkar prisvarda, driftsakra och manga sager sig vara nojda med dem ju! Framforallt vill man ju komma igang ngn gang, inte bara vaaaanta och gneta for att pengarna ska racka till lite battre tyska spitzenklasse filter
                  Skillnaden är att dom AM filterna kommer att funka så klart men ett eheim 2260 är klart överlägset 2 Am på kanske 10Lst eller nått sånt plus att det kan gå i flera år utan att behöva rengöras och klarar en otrolig mängd fisk, dvs kapaciteten är bra plus att pumpen är stark o blir sällan slö för att det samlats en del skit i filtermaterialet. Ett 2260 med biobollar och 2 lager 5centimeters filermatta ppi10 funkar mer än bra, vi har testat och kommit fram till att det måste vara alltimehigh på just dom, enkla utan krussiduller o gör jobbet bättre en bra. Vill man kalla det för "tyska spitzenklasse" så är det helt ok, själv kallar jag dom tysk superklasse =)
                  http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Daniel Lindholm
                    Användare
                    • March 2006
                    • 92

Jag kör ett Eheim 2260 till min 720L med samma exakt samma innehåll som Deelay beskriver och det är helt enastående. Det slukar hur mycket som helst och i förrgår öppnade jag efter ca 3 mån.för att rengöra,när jag ändå skulle byta ett par slangar, och filtret såg helt fräscht ut. Jag kompleterar det med ett Eheim 2252 innerfilter riktat mot ytan för lite mer fart på cirkulationen.
                    -------------------------
                    Hälsningar

Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

720L Malawi

60L Malawismåttingar

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Ursprungligen postat av Daniel Lindholm
                      i förrgår öppnade jag efter ca 3 mån.för att rengöra
                      Det tar nästan 3månader för filtret att bli optimalt så det ska du inte behöva öppna i första taget, Meningen är ju att 2252 ska va den du rengör lite oftare och 2260it låter man bara tuffa på =)

Kommentar

• matereo
                        Användare
                        • January 2006
                        • 169

Ursprungligen postat av deelay
                        Det tar nästan 3månader för filtret att bli optimalt så det ska du inte behöva öppna i första taget, Meningen är ju att 2252 ska va den du rengör lite oftare och 2260it låter man bara tuffa på =)
                        Njaha jag har ju valdigt bra erfarenheter med andra ytterfiltersystem an eheim med, och tycker det ar bra att likvardiga och driftsakra alternativ finns...

Missforsta mig inte, jag ager och har agt aldre eheim filter med... men att dom skulle vara sa overlagsna anser jag lika overdrivet som den gamla tunze/turbelle haussen!

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Ursprungligen postat av matereo
                          Njaha jag har ju valdigt bra erfarenheter med andra ytterfiltersystem an eheim med, och tycker det ar bra att likvardiga och driftsakra alternativ finns...

Missforsta mig inte, jag ager och har agt aldre eheim filter med... men att dom skulle vara sa overlagsna anser jag lika overdrivet som den gamla tunze/turbelle haussen!
                          Jag menar inte att alla eheimfilter rent generellt är bättre än allt annat men just 2250 och 2260 som ytterfilter i kombination med ett 2252 är inte lätt att slå i hur enkelt dom funkar tillsammans med det effektiviteten som dom har utan en massa jobiga korgar och chips hit o dit, menar helt enkelt bara att för en tusing till så kommer man få 1 enhet som är otroligt funktionell ist för 2 enheter som det annars bli om man ska komma upp i samma kapacitet i volym och sprutta =)
                          Men det e klart att andra filter funkar också.

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Ursprungligen postat av deelay
                            Jag menar inte att alla eheimfilter rent generellt är bättre än allt annat men just 2250 och 2260 som ytterfilter i kombination med ett 2252 är inte lätt att slå i hur enkelt dom funkar tillsammans med det effektiviteten som dom har utan en massa jobiga korgar och chips hit o dit, menar helt enkelt bara att för en tusing till så kommer man få 1 enhet som är otroligt funktionell ist för 2 enheter som det annars bli om man ska komma upp i samma kapacitet i volym och sprutta =)
                            Men det e klart att andra filter funkar också.
                            En bra kombo! Jag har en 2250 och två 2252 i mitt 720 akvarium. 2250an gör jag rent c:a 18 månaders intervall och 2252orna en gång i månaden. Enkla robusta och starka saker.

Mvh Jari

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Hur använder ni en "bamse" som 2252:an i ett kar med moduler? Finns det modul med plats för en så stor pump (innerfilter)?

Är det ingen som vet eller kan spekulera i vilken/vilka moduler som ger mest att dela? Jag kan ju gissa mig fram till vilken modul som är störst, men den är kanske inte lika delningsbar som andra...

Tyvärr har jag dålig koll på modulernas storlek och utförande då jag knappt sett någon "live".

Jag funderar på att försöka göra ett "bergområde" i karet där sand strös mellan delarna och sedan övergår det till sandområde (anpassade områden för mbunas/haplisar).
                              Senast redigerad av StefanL; 08 September 2006, 22:07.

Kommentar

• specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

har eheim 1252 el 2252 (1200l/h) tror jag dom heter i btn större filtermodul, det är trångt men funkar ändå bra
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...