Fiskarna dör en efter en...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karin_a
    Användare
    • September 2006
    • 11

Fiskarna dör en efter en...

Hjälp!

Strax före sommaren flyttade jag ett illa skött akvarium, med fisk och allt, som tidigare har stått på kontoret på mitt jobb, hem till mig.

De första månaderna har allt varit bra, men nu har fiskarna börjat dö en efter en... Så här har vi gått tillväga:

Akvariet är på 325 l och när vi flyttade fiskarna (10-12 trewawasae, 1 rödzebra, 1 praktbotia, 2 silverhajar, 2 malar, 4 bruna malawi som ingen vet vad det är, överlevde flytten) fyllde vi upp det och gjorde rent de befintliga, superlortiga, filtren så lite som möjligt för att behålla bakterierna. Efter någon månad köpte vi till 6 rödzebror (varav 2 blev sönderstressade av den befintliga efter 1 dygn) och ett par malar eftersom 2 av malarna dog. Samtidigt började vi ta vattenvärden (ph och nitrit), på inrådan från samma affär och hade då ett ph på 7.5 under en lång tid. Efter ytterligare nån månad köpte vi 6 demasoni och 2 rödzebror och bytte i samma veva foder från fling till pellets, något som vi rekommenderades från affären. Under den här tiden har vi bytt ca 10-20% av vattnet per vecka, samt rengjort filtren vid behov.

För ca 2 veckor sedan märkte vi att ph:t började sjunka under 7.0 och att fiskarna började klia sig mot bottnen, vi gjorde ett större vattenbyte och ph:t blev lite bättre. Efter att ha mätt kh och det bara var 3, så tillsatte vi bikarbonat och började även med salt (efter att ha läst här på ciklid.se), 1 msk/100 liter.

Nu ligger ph på 8.0 och kh på 8 och nitriten har alltid legat under 0.3 mg/liter (ok enligt testet).

Under de senaste två veckorna har 2 trewawasae, 1 rödzebra och 3 demasoni dött. 1 av de bruna fick ett utstående öga under några dagar, men verkar nu vara pigg igen. Rödzebran stog och kippade bakom pumpen ett par dagar och började sedan att luta innan den dog. De 3 demasoni har inte verkat sjuka alls, fast de har gömt sig en del så det är svårt att säga. De två trewawasae hängde lite mer vid ytan än normalt, men annars var de pigga.

Så, vad tror ni har hänt? Kan vi göra något mer, eller ska vi avvakta och byta vatten som vanligt och hoppas att ingen mer dör? Kan fiskarna ha blivit stressade av sänkningen av ph, eller vad är det som händer när det är för lågt ph? Är det normalt att det tar såpass lång tid efter en sänking innan de dör?

Tacksam för råd och idéer...
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

vad har ni för filtrering?

Kommentar

• karin_a
      Användare
      • September 2006
      • 11

Två stycken EHEIM 2252, innerfilter

Kommentar

• Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

Höga nitritvärden, Trewavasae brukar vara extra känsliga för det.

Mvh/ BB

Kommentar

• mek
          Användare
          • January 2005
          • 540

Det jag tycker känns vettigast i ett sådant sammanhang, är att ta så mycket som möjligt av det gamla vattnet (helst 20% om möjligt), rengör filtren helt men låt sanden vara. Det är primärt där bakterierna sitter. Vad jag förstått, så har en 2252a alltför stark genomströmning för att naturen skall kunan göra sitt i den.

De där 2 rödzebrorna som blev ihjälstressade.... var det hanar?

Håll inte på och mixtra för mycket med kemikalier heller nu. Flytten mm, kan ha inneburit en chock för firrarna (som för mina när jag bytte sand). Låt det bara vara och mata/byt vatten regelbundet.
          Senast redigerad av mek; 06 September 2006, 16:02.

Kommentar

• choffe
            Användare
            • November 2005
            • 841

hmm vet inte varför :/

men ville bara säga välkommen till ciklid.se

mvh christoffer
            Christoffer Lundholm

Kommentar

• karin_a
              Användare
              • September 2006
              • 11

Tack för alla svar. =)

Jo, de två rödzebrorna var hyfsat stora hanar och det gillade inte den fullvuxna honan alls... när vi släppte ner några mindre hanar funkade det bättre.

Pumparna har varit med i akvariet i flera år och det har inte varit något problem när det stog på kontoret. Nu har jag i och för sig "filtergallret" öppet till alla filter, kanske är idé att stänga till det...

Kan tillägga att vi har haft en temp på 28 i några veckor, men har nu sänkt till 26 och hoppas att det kan hjälpa lite...

/Karin

Kommentar

• karin_a
                Användare
                • September 2006
                • 11

Hej igen!

Nu börjar vi misstänka att det kan vara bukvattensot... vi gjorde ett delvattenbyte i torsdags om ca 20%, och har koll på vattenvärdena. Igår plockade vi upp en död demasoni till och nu verkar det som åtminstone 1 rödzebra har börjat insjukna på samma sätt... drar sig undan och står och "kippar" efter luft... Har även noterat lite trådliknande bajs som flyter runt...

Vad tycker ni, ska vi försöka få tag på nån medicin, eller är det bara att vänta ut och se hur många som kommer att stryka med?

m v h,
                Karin

Kommentar

• deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

Köp furan och octozin, dessa kombinerar du efter ordination i bruksanvisningen så lär det lösa sig. Tänk på att inte ha lyset på under medicineringen eftersom octozinet verkar bättre då.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Jagt tror att med 10-20% vattenbyten i veckan, så kan man anta att allt vatten är bytt efter sisådär 10-20 veckor och då tror jag inte att vi pratar om nitrit utan nitratproblem, att dessutom strö på bikarbonat löser ut amonium och dom som först hälsar på Sankte Per i himlen blir dom som är mest syrekrävande typ Trewavase.
                    vad göra
                    1. skit i medicin
                    2. kemikalier
                    utan gör 50% vattenbyten varje dag i ca 3 dagar och sedan mät sedan nitrathalten vad den visar kan betyda mer vattenbyten och om kvaliten är bra kan ev salt o bikarbonat tillsättas i fortsättningen

lycka till
                    Christer
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• karin_a
                      Användare
                      • September 2006
                      • 11

Vattenbyten känns väl lättast att genomföra just nu, vill helst inte medicinera, men det kanske är bäst att testa för nitrat innan? För om det inte är det, så kanske det blir till att medicinera i a f... Kan många, stora, vattenbyten göra fiskarna extra stressade?

Vattnet i kranen är väldigt mjukt och jag märker att kh sjunker vid varje vattenbyte, därför började vi ha i bikarbonat...

Kommentar

• Perikles
                        Användare
                        • December 2005
                        • 658

Ursprungligen postat av karin_a
                        Vattenbyten känns väl lättast att genomföra just nu, vill helst inte medicinera, men det kanske är bäst att testa för nitrat innan? För om det inte är det, så kanske det blir till att medicinera i a f... Kan många, stora, vattenbyten göra fiskarna extra stressade?

Vattnet i kranen är väldigt mjukt och jag märker att kh sjunker vid varje vattenbyte, därför började vi ha i bikarbonat...
                        Ifall fiskarna står och svajjar vid botten, inte äter, kippar efter "andan" så har ni troligtvis bukvattensot. Se Deelays inlägg om vad ni skall göra i.s.f
                        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                        Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Kjell K
                          Användare
                          • April 2002
                          • 128

Jag känner verkligen med Karin som har problem med sitt relativt nystartade akvarium och får en massa välmenande råd som tyvärr motsäger varandra. Jag råkade ut för precis samma sak när jag började med Malawi-ciklider för en massa år sedan. Problemet är att inget av råden är fel, men att behandlingen av ett akvarium i obalans måste ske i rätt ordning.

1) När fisken uppvisar den typ av symptom som Karin beskriver (dvs alla är hängiga och dör en efter en) är man i ett akut tillstånd som man måste bryta så fort som möjligt. Oavsett vad som är på tok är det absolut mest grundläggande är att få "rent" i akvariet. Nedbrytningsprodukter (nitrat) och bakterier skall bort så fort som möjligt annars kommer fisken att fortsätta dö. Dagliga vattenbyten om 50% är nog ungefär maximalt vad man vågar sig på. Tre dagar brukar räcka. Det finns ingen anledning att mata fiskarna i den här fasen. De klarar sig utmärkt utan mat i några dagar. Slamsugning kan behövas om det ligger massor med skit på botten, annars är det onödigt. Om man har innerfilter så gör man rent dem. Inte i första hand för att få bort skiten, utan för att öka genomströmningen. När vattnet är kristallklart och nitrathalten är 0 kommer fiskarna antagligen att vara betydligt piggare.
                          Mediciner och kemikalier låter man bli. Om man tillsätter bikarbonat i det här läget och har otur så kan man faktiskt döda allt levande i akvariumet på några minuter

2) De akuta problemen är nu förhoppningsvis över men det betyder inte att allt är väl. Problemen kommer att komma tillbaka om man inte förändrar skötseln av akvariet. Malawi-ciklider vill ha mycket syre i vattnet och klarar stora vattenbyten finfint. Standardmetoderna är att byta mer vatten per vecka (minst 1/3), öka cirkulationen av vattnet och ge fiskarna mindre mat.

3) När vattnet ser klart ut även dagen före det veckovisa vattenbytet och nitrit/nitratvärdena är under kontroll kan det vara dags att börja fundera på finlir som att tillsätta salt och bikarbonat. Personligen är jag lite tveksam till nyttan, men andra kan ta gift på att det är nödvändigt.

4) Om fisken ändå fortsätter att dö kan det vara dags att ta till medicin

/lycka till
                          Senast redigerad av Kjell K; 14 September 2006, 19:48.

Kommentar

• Rhodebaert
                            Användare
                            • February 2006
                            • 557

Ursprungligen postat av choffe
                            hmm vet inte varför :/

men ville bara säga välkommen till ciklid.se

mvh christoffer
                            Du är duktig på att välkomna folk Choffe!
                            Jag vill säga välkommen jag också!
                            Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

Ursprungligen postat av karin_a
                              Hej igen!

Nu börjar vi misstänka att det kan vara bukvattensot... vi gjorde ett delvattenbyte i torsdags om ca 20%, och har koll på vattenvärdena. Igår plockade vi upp en död demasoni till och nu verkar det som åtminstone 1 rödzebra har börjat insjukna på samma sätt... drar sig undan och står och "kippar" efter luft... Har även noterat lite trådliknande bajs som flyter runt...

Vad tycker ni, ska vi försöka få tag på nån medicin, eller är det bara att vänta ut och se hur många som kommer att stryka med?

m v h,
                              Karin
                              Med denna beskrivning så skulle jag gissa på att ni har bukvattensot.
                              Mitt förslag medicinera snarast. Om ni inte väljer och medicinera, sluta och mata fisken. Efter några dagars uppehåll och om fiskarna verkar ok, prova med lite mat och iaktag så att alla äter, om inte alla äter börja och medicinera för bukvattensot.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

Arbetssätt...