Brasilienresa!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • April 2002
    • 897

Ursprungligen postat av Wilhelm
    Ja dom där rackarna simmar både snabbt och uppströms Kissa genom en finmaskig håv!
    Kan man inte bara kissa i skogen?
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• Felipe
      Användare
      • April 2002
      • 327

[QUOTE=Robin]
      Vad det gäller kastnät så har christer förbannat detta verktyg. På något sätt hittar vi nog en annan metod. Fiskespön och krokar är med.
      QUOTE]

Va?? av vilken anledning?
      Det finns 2 nackdelar med "vanliga" kastnat; 1) for att na resultat maste man kunna slanga dem sa att hela natet oppnar sig maximalt....kanske inte sa latt men man lar sig.
      2) material; flesta av dessa ar tankta for att fanga "matfisk" och darfor totalt meningslosa om man vill behalla fisken levande.
      Men det finns kastnat som ar tankta for fangst av akvariefiskar; 1,5, 2,5 och 5 meter i diameter (kanske andra matt i Sverige?) och arligt talat sa har jag aldrig varit med om att skada nagon fisk med denna varianten....trots att vi anvander kastnat hundratalsganger i manaden.
      Fordelarna med dessa ar daremot manga;
      1) Gar att anvanda dar inget annat funkar, ex; broar dar tillgang till stranden ar omojlig eller dar det ar privatmark och man vill fanga fisk utan att bli skjuten)
      2) Dar stenarna forhindrar att dra not.
      3) Gar att anvanda nar man ar sjalv (man maste minst vara 2 for att dra not)
      4) Ar vattennivan for hog sa ar det omojligt att dra not eller anvanda havar...kastnat fungerar har dock utan problem
      Men,men...visst finns det en massa andra fangstmetoder, men personligen tycker jag att dranot, kastnat, fallor och havar ar nastan ett maste nar man ska ut pa falt for att da garderar man sig mot alla sorts typ habitat; djup vattenniva, lagvattenniva, klar/mork vatten, sand/sten botten, vaxtlighet,etc,etc...
      Fallor behover man inte ens kopa; gar hur latt som helst att gora med plastflaskor.
      Naja...tanken var ju inte att skapa diskution over "for- och nackdelar med olika fangstmetoder och dess funktion", men ska ni aka sa pass langt som till Brasilien och nar ni nu ar sa manga, sa 3-4 kastnat pa bara 7-8 kilo totalt och dessa kan ge er en massa fisk dar ni inte kan anvanda annat (om vi nu inte drar in kemikalier och dynamit...

Ha det!!
      Felipe

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Jag tror att det enklaste är att anlita lokalberfolkningen. De ställer gärna upp för några spänn och hjälper till att fånga fisk samt visar hur man ska göra. Indianbarnen skrattar säkert på sig när de ser hur oskickliga det vita är.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Ursprungligen postat av Felipe
          Va?? av vilken anledning?
          Hans teknik var nog inte den rätta.
          Ursprungligen postat av felipe
          Det finns 2 nackdelar med "vanliga" kastnat; 1) for att na resultat maste man kunna slanga dem sa att hela natet oppnar sig maximalt....kanske inte sa latt men man lar sig.
          2) material; flesta av dessa ar tankta for att fanga "matfisk" och darfor totalt meningslosa om man vill behalla fisken levande.
          Men det finns kastnat som ar tankta for fangst av akvariefiskar; 1,5, 2,5 och 5 meter i diameter (kanske andra matt i Sverige?) och arligt talat sa har jag aldrig varit med om att skada nagon fisk med denna varianten....trots att vi anvander kastnat hundratalsganger i manaden.
          Fordelarna med dessa ar daremot manga;
          1) Gar att anvanda dar inget annat funkar, ex; broar dar tillgang till stranden ar omojlig eller dar det ar privatmark och man vill fanga fisk utan att bli skjuten)
          2) Dar stenarna forhindrar att dra not.
          3) Gar att anvanda nar man ar sjalv (man maste minst vara 2 for att dra not)
          4) Ar vattennivan for hog sa ar det omojligt att dra not eller anvanda havar...kastnat fungerar har dock utan problem
          Men,men...visst finns det en massa andra fangstmetoder, men personligen tycker jag att dranot, kastnat, fallor och havar ar nastan ett maste nar man ska ut pa falt for att da garderar man sig mot alla sorts typ habitat; djup vattenniva, lagvattenniva, klar/mork vatten, sand/sten botten, vaxtlighet,etc,etc...
          Fallor behover man inte ens kopa; gar hur latt som helst att gora med plastflaskor.
          Naja...tanken var ju inte att skapa diskution over "for- och nackdelar med olika fangstmetoder och dess funktion", men ska ni aka sa pass langt som till Brasilien och nar ni nu ar sa manga, sa 3-4 kastnat pa bara 7-8 kilo totalt och dessa kan ge er en massa fisk dar ni inte kan anvanda annat (om vi nu inte drar in kemikalier och dynamit...

Ha det!!
          Jag ska tänka på det. Kommer jag över ett nere i Manaus så kanske det får hänga med men det är inget jag tänker ta ledigt från jobbet och ge mig in i citystressen för att hitta.
          Senast redigerad av Robin; 31 October 2006, 22:25.
          Mvh
          Robin

Kommentar

• Felipe
            Användare
            • April 2002
            • 327

Ok!
            Men det ska finnas att kopa i Stockholm tror jag...
            Felipe

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

Ursprungligen postat av Felipe
              Ok!
              Men det ska finnas att kopa i Stockholm tror jag...
              Det måste ju finnas i Manaus också.. vill gärna inte ha allt för tung packning på vägen dit.
              Mvh
              Robin

Kommentar

• Felipe
                Användare
                • April 2002
                • 327

Nej, det forstar jag!
                Lycka till!
                Felipe

Kommentar

• engstedt
                  Användare
                  • June 2002
                  • 78

Kastnät finns i de flesta sportfiskebutiker, t.ex lundgrensfiske.com (ligger i gamla stan), kan ge många fler butiker om ni vill. Kostar 2-400 kr. Kan ge en enkel beskrivning hur det går till att kasta om någon vill. (Jag kastar efter löja i sportfiskesyfte)

Kommentar

• Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

Ursprungligen postat av engstedt
                    Kastnät finns i de flesta sportfiskebutiker, t.ex lundgrensfiske.com (ligger i gamla stan), kan ge många fler butiker om ni vill. Kostar 2-400 kr. Kan ge en enkel beskrivning hur det går till att kasta om någon vill. (Jag kastar efter löja i sportfiskesyfte)
                    Tack men det behövs nog inte, dels har jag hittat sida på nätet och dels för att jag tror att vår guide kan detta. Det vore väl synd annars.
                    Mvh
                    Robin

Kommentar

• Kalle-Maja
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1324

Tycker det var längesedan man hörde från lagretgänget. Börjar nästan bli orolig. Hallåå, hur går det?

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Ja, det borde väl vara en smal sak att hitta ett internetcafé bland solbadande kajmaner
                        Tony Englund

Kommentar

• Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

Tjenis!
                          Vi är tillbaka i Manaus efter Amazonasresan. Det är inte helt lätt att hitta ett internetcafé här och än svårare blir det när man även ska må bra för att kunna sätta sig och skriva. Nu efter många om och men (20 av 22 magsjuka på båten) så mår vi helt ok. Vissa har lite svajjande magar fortfarande men alla står upp iaf. Något som slår mig är att floden sjuder av liv. Så in i helvete mycket fisk som jag sett på dessa 12 dagarna!!

En sak är dock säker. Ni som eftersträvar ett biotopriktigt sydamerikanskt kar.. skippa salladen! Det finns massor med växter men inte i vattnet. Rötter och sand.. lite löv på sina håll. Inte en tillstymmelse till levande växter under ytan. Iaf inte under torrperioden då vattennivån är metertal lägre än "normalt". När vattnet sen stiger dör gräset som ciklidgräset när man köpt det i akvarieaffären. (Fort som attan)

Hänvisar till min resedagbok om ni vill läsa mer. Har inte skrivet massvis men ändå lite. Tyvärr finns ingen möjlighet (ännu) att ladda upp bilder. Tänkte jag skulle försöka mig på det lite senare när vi kommer till de mer turistanpassade delarna av Brasilien.

En sak är säker.. INGET är som vi trodde. Det blev en annan båt... annan rutt.. inga kardinaler... ingen organisation eller nått sånt. Man får ta allt som det kommer. Även kackerlackorna på båtens toa samt den halva decimetern med avloppsvatten som låg på den sk toadurken.

Enligt vår guide var det värmen i vattnet (30 grader) som gjorde alla sjuka.. är väl lite skeptisk till det.

Men som sagt.. kolla resdagboken. Även om jag kommer att skriva här alla gånger jag kommer åt en dator.
                          Mvh
                          Robin

Kommentar

• wofflan
                            NCS Medlem
                            • September 2003
                            • 660

vad är det du skriver Robin, tror du inte att det är värmen istället för bristande hygien ;-)
                            vilka typer av biotoper har ni varit i/vid; svart- vit- klarvattenvatten, stora små floder, bäckar?
                            Mvh Fredrik

Kommentar

• Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

Ursprungligen postat av wofflan
                              vad är det du skriver Robin, tror du inte att det är värmen istället för bristande hygien ;-)
                              vilka typer av biotoper har ni varit i/vid; svart- vit- klarvattenvatten, stora små floder, bäckar?
                              Jag ska nog säga att vi trampat runt med nätet i va skit som helst. Klarvatten var svårt att hitta men vi hittade en bäck (knähöjd på vattnet) där vi hittade bilbukar, grå tetror, nannostomus, apistogrammor, erythrinus och mycket mer. Bladfiskar hittade vi också.. jäkligt coola.

Svartvatten och vitvatten.. hmm.. eftersom vi var på Rio Negro så var det nog bara svart. Ph 4,8 från "meeting of waters" till 4 där vi va som längst upp vi Rio Branco.. vi åkte dock inte in på Branco för det var för grunt.

Ligger lite bilder i dagboken nu men ni som vill se massa fisk får vänta tills vi kommer hem.
                              Mvh
                              Robin

Kommentar

• Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

Vi är nu i Rio de janeiro och alla verkar stortrivas. Vi kommer att husera här i 2 dagar till innan vi åker vidare till vår "slutdestination" Ilha Grande.. paradisön med flera hundra skeppsvrak utanför stränderna. Dykning står på agendan om det så bara blir snorkel för de flesta. Christer har sagt att han ska dyka, jag ska kolla vad det kostar. Om Christer dyker kommer ni nog med största sannorlikhet få se en liten snutt undervattensfilm när vi kommit hem.

Ta en extra titt om det händer något i dagboken.
                                Mvh
                                Robin

Kommentar

Arbetssätt...