Ursprungligen postat av Robin
Brasilienresa!
Kollaps
X
-
-
Håller som bäst på med att ta minisjukdomar intravenöst och handla kängor, kläder och annat junk som ska med. Kanske ska investera i ett cyklop som passar. En Indiana Jones-hatt står ganska högt på inköpslistan. Gabbi vill så gärna att jag bär en sådan och mot min vilja även en snusnäsduk runt halsen...Mvh
RobinKommentar
-
Ursprungligen postat av GabbiNu börjar det närma sig för Akvarielagrets Brasilienresa. I november åker vi till Manaus där vårt klatschiga flytetyg väntar på oss. (Se bilder i nästa inlägg)
Vi kommer att tillbringa ca tre veckor på floden uppströms, och ambitionen är att dels fota och studera fiskar i deras naturliga miljö, dels att försöka få hem lite för privat bruk. Vi är uppladdade med undervattenskameror, polska bruksanvisningar och specialbyggda fotoakvarium. Bara satellittelefonens vara eller icke vara hänger i luften...
Efter Amazonas åker vi till Rio de Janeiro, och efter Rio blir det en vecka på Ilha Grande utanför kusten, där vi dyker och snorklar även i saltvatten.
mvh
Gabbi
Har en del kunder som vill atervanda ner hit till Uruguay men ocksa passa pa att aka runt i vastra Argentina och sodra Brasilien, men info vi far fran Brasilien (via var Jordbruksverk) ar den att man kan ej fora ut levande fisk som privatperson, utan far anlita en exportor....ar det nagot som nu har andrats eller vad har ni for info om detta?
Tack for hjalpen!
FelipeFelipeKommentar
-
Hej
vi tar det där med fisk hem får gå som det går, tänk på att efter resan på båten ska vi lata oss en vecka på Illia grande, vilket betyder massa jobb om man hade fisk med sig och alla byråkrater skulle ha jobb ett år frammåt
vi har redan tagit kontakt med en exportör som skickar mycket possitiva svar om fiskleveranser, så vi får väl se men för min egen del skulle det vara trevligt med ett litet stim ciklider som jag själv har fångat kosta vad som helst för när man importerar så brukar fiskarna inte kosta speciellt mycket, men skulle vi ha dom med oss själva efter resan kostar det skitmycket samt att något jävla strul gör så dom dör
vänligen
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Japp....det var det jag horde ocksa angaende fisk fran Brasilien; latare att ta det via en exportor an forsoka privat (vilket jag inte tror man far?).
Tar man fisk fran Argentina eller Uruguay sa ar det tvartom, men hittar man nagon exportor som "staller upp" ar det sjalvklart lattare (ett djavla jobb annars att ta hand om egen fisk i veckor, under varmen, nar man kanske har annat for sig).
Ha en bra resa!!!FelipeKommentar
-
Nu är det mindre än en vecka kvar innan 22 glada akvarister ska samlas på Arlanda. Här hemma ligger alla cyklop, bikinisar, reseguider, kameror, Jan E-hattar och malariatabletter i en stor hög.
Vi har passat ut lämpliga och stryktåliga håvar och funderat på hur fotoakvariet ska packas ner. Vi har andningspåsar och vanliga påsar och batteridrivna luftumpar. Vi har provat ut vadningsshorts och gymnastikskor som kan offras åt Rio Negros mörka vatten. Minneskorten till kamerorna är tomma, och anteckningsblocket oskrivet. Robin har som ambition att blogga om resan, men det kommer bli svårt under själva djungelfärden, däremot från Manaus, Rio och Ilha Grande kan ni se fram emot rapporter.
På lördag bär det av!Kommentar
-
Jag ser fram emot en lång och utförlig artikel med massor av foton i Ciklidbladet.
Ni får ha en riktigt trevlig resa!Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av GabbiRobin har som ambition att blogga om resan, men det kommer bli svårt under själva djungelfärden, däremot från Manaus, Rio och Ilha Grande kan ni se fram emot rapporter.
Se länken i min signatur.Mvh
RobinKommentar
-
Ursprungligen postat av RhodebaertDet låter mycket mäktigt! Passa er för farliga djur!
Jag ar saker pa att Gabbi inte namnde allt som ar med pa packningslitan...men det kostar inget att fraga;
Batteridrivna luftpumpar (eller annat battre).
Nagot annat som ar mycket bra att ha pa falt: kastnat.
Har svart att tro att det finns i Brasilien, trots att dessa anvands otroligt mycket har nere, men gjorda av annat material som inte rekommenderas for akvariefiskar (om man nu ska ha dem levande).
Liten kastspo och nagra krokar (bast for fangst av Crenicichlor och andra rovfiskar).
Fallor..FelipeKommentar
-
Ursprungligen postat av FelipeDe minsta ar varst; ta rejalt med myggmedel!
Jag ar saker pa att Gabbi inte namnde allt som ar med pa packningslitan...men det kostar inget att fraga;
Batteridrivna luftpumpar (eller annat battre).
Nagot annat som ar mycket bra att ha pa falt: kastnat.
Har svart att tro att det finns i Brasilien, trots att dessa anvands otroligt mycket har nere, men gjorda av annat material som inte rekommenderas for akvariefiskar (om man nu ska ha dem levande).
Liten kastspo och nagra krokar (bast for fangst av Crenicichlor och andra rovfiskar).
Fallor..
Vad det gäller kastnät så har christer förbannat detta verktyg. På något sätt hittar vi nog en annan metod. Fiskespön och krokar är med.
Det börjar bli lite grejer som ligger på golvet hemma.
Just nu är satellittelefonen på väg in också. Sambandcentral Christer ger säkerligen en rapport snart.Mvh
RobinKommentar
-
låter mycket trevligt, var det i sydamerika den där snubben kissade i floden o fick upp nån "fisk i trumpeten", tänkte på det om det nu var i det området, hua att få en sån i snablen.Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av johan_lindgrenlåter mycket trevligt, var det i sydamerika den där snubben kissade i floden o fick upp nån "fisk i trumpeten", tänkte på det om det nu var i det området, hua att få en sån i snablen.Mvh
RobinKommentar
-
Ja dom där rackarna simmar både snabbt och uppströms Kissa genom en finmaskig håv!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar