CO2-teknikproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calle-hallabro
    Användare
    • July 2005
    • 303

    #16
    Ursprungligen postat av Kalle-Maja
    Vid närmare eftertanke och undersökning av grejerna så bör enligt min mening gängtejp vara verkningslöst. Om ni tittar på bilden på regulatorn bakifrån så kan man se att utrymmet mellan packningen och insidan av muttern är ca en millimeter. Ska det täppas igen får jag dra på en halv rulle gängtejp vilket väl knappast är brukligt?

    Nåvål, ni behöver inte träta om det utan jag börjar med att gå på jakt efter en stor skiftnyckel.
    Helt rätt, mutterns enda uppgift är att spänna fast regulatorn mot kranen så att packningen (som sitter på regulatorn) tätar emot kranen.

    När jag monterar regulatorer (på alla typer av gasflaskor) så har jag först dragit muttern hårt förhand och kännt att regulatorn "fastnar", justerat vinkeln på den och sedan dragit åt den ganska hårt med ett lämpligt verktyg.

    Fastnar inte regulatorn efter ovanstående åtdragning förhand, så är det något som inte stämmer, antingen går gängan för trögt (skit/skadad) eller så är det fel/ingen packning.

    Muttern ska gå (ganska) lätt på gängan, annars är det något fel som jag sa innan.

    Det är HÖGA tryck vi har med att göra, så man måste vara noga, det är knappast lämpligt att hitta på egna lösningar, utan man ska använda sig av rätt packningar mm.

    //Calle

    Ps, ni har väl Varningsskylten om att ni har gastub i hemmet? Ds.

    Intressanta länkar:




    **********
    En Mal idiot!
    www.goc.se

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #17
      Ursprungligen postat av calle-hallabro
      Om det är en nålventil eller ej lär du märka när du ska justera flödet


      //Calle
      Det är en nålventil Calle!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #18
        Ursprungligen postat av calle-hallabro
        Ps, ni har väl Varningsskylten om att ni har gastub i hemmet? Ds.
        Nej.

        Har inte sett sån på MacDonalds eller andra ställen där de server kolsyrad dricka.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • calle-hallabro
          Användare
          • July 2005
          • 303

          #19
          Ursprungligen postat av Wilhelm
          Det är en nålventil Calle!
          Som jag sa innan så var jag osäker, men jag har kollat lite hos vissa tillverkare och det verkar stämma, SORRY

          Dock så vet jag att endel har haft problem med att kunna justera, beroende på att de har trodde att de hade en nålventil, men i själva verket hade dem en vanlig kran.

          //Calle
          **********
          En Mal idiot!
          www.goc.se

          Kommentar

          • calle-hallabro
            Användare
            • July 2005
            • 303

            #20
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Nej.

            Har inte sett sån på MacDonalds eller andra ställen där de server kolsyrad dricka.
            Normalt så förvaras inte gastuberna i lokalen du äter, utan i ett annat rum, jag har vid flertalet tillfällen sett skyltar på matställen, så ta ett varv runt en Mc Donalds så får du se.

            Som det står på AGAs sida:

            "Var skall varningsskylt för gasflaskor placeras?

            Varningsskylten för gasflaskor skall finnas uppsatt utanför dörr till lokal där gasflaskor är lagrade."

            //Calle
            **********
            En Mal idiot!
            www.goc.se

            Kommentar

            • janne dansk
              Användare
              • April 2004
              • 140

              #21

              her finns en hel del matnyttigt
              mvh janne
              200l 1000l på g
              <b>
              Min Zoon</b>

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

                #22
                OK, nu funkar det. Drog åt hårt med en bautaskiftnyckel jag köpte på Biltema. Nya frågor:

                1. Hur stor fart ska det vara på bubblorna? Svara inte "så att resultatet blir 15-20 ppm", för det har jag förstått, utan det jag menar är hur många bubblor per minut. Ungefär.

                2. När magnetventilen stänger av flödet blir det ett tryck mellan tuben och magnetventilen. Kan inte det bli för stort och göra att slangen flyger av eller nå´t? Drog av manuellt i kväll för säkerhets skull.

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                  OK, nu funkar det. Drog åt hårt med en bautaskiftnyckel jag köpte på Biltema. Nya frågor:

                  1. Hur stor fart ska det vara på bubblorna? Svara inte "så att resultatet blir 15-20 ppm", för det har jag förstått, utan det jag menar är hur många bubblor per minut. Ungefär.

                  2. När magnetventilen stänger av flödet blir det ett tryck mellan tuben och magnetventilen. Kan inte det bli för stort och göra att slangen flyger av eller nå´t? Drog av manuellt i kväll för säkerhets skull.

                  1, jag hade ca 1bubbla per sek, det du kan gör är att innan belysningen släks så kan du kolla ph:et. är det för lågt...så har du för mycket co2, o tvärt om

                  2 jag tror du är "Helt" säker med magnetventil.

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

                    #24
                    Vad jag förstått kan inte pH-värdet bli så där katastroflågt enbart m h a koldioxid, däremot kan koldioxidhalten fortsätta att öka även efter mingränsen(kommer inte ihåg var den låg men nånstans i närheten av pH 6) och orsaka otrivsel för t ex fiskarna.

                    Men hur var det nu man gjorde för att avgöra koldioxidhalten m h a pH/kH-tabellen? Jag har lite rötter, blad och kottar som bidrar till försurningen. Skulle man ta det egna akvarievattnet och lufta det ett dygn eller var det kranvattnet man skulle göra så med? Och varför?

                    Jag har sökt lite själv i gamla trådar men hittar inte just det här.

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

                      #25



                      det var denna jag syftade lite på

                      var ett tag sen,glömnde man ska mäta kh me för att få fram "bra värden"

                      Kommentar

                      Arbetssätt...