Aldrig får man vara riktigt lycklig. Jag har gett upp att köra gasen genom superreaktorn jag köpte utan har i stället skaffat ett enkelt innerfilter där jag borrat ett hål i insuget med en nippel att fästa gasslangen. Härmar en lösning jag sett där impellern effektivt slår sönder gasbubblorna. Då var det alltså dags att dra igång. Men icke, gasen läcker ut i kopplingen mellan tuben och mojängen som ska reglera flödet(regulatorn?).
CO2-teknikproblem
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Så här ser alltså mojängen ut bakifrån, alltså den ända som jag skruvar på tuben. Gängan verkar vara perfekt men ändå läcker det ut. Vad gör jag för fel? Ska det tätas extra på något sätt? -
En annan fråga är hur man ska ställa reglagekranarna. Det finns ju en kran på tuben, en i mitten på regulatorn och en tredje vid slangfästet. Ska alla vara vidöppna eller ska dom stämmas av mot varandra på något sätt? Se´n är det ju två mätare oxå, behöver jag tänka på dom?
Vore hemskt glad för svar. Tyvärr ogillar jag starkt att behöva hantera tekniska prylar samtidigt som jag vill åt funktionerna. Ursäkta bildkvaliten.Kommentar
-
linda på sån där vit gängteip, på gängan , du ser ju att det är sån på gängan som är på flaskan sen är det tätt.
jag gör så här
alla kranar stängda
1 öppna stora röda helt (så är det på min)
2 den i mitten öppnar du sedan till 1,5 bar (Jag kollade nyss på min)
3 den lilla vid slangen ställer du in bubbelfrekvensen
Kolla på "klockorna" att inget är över de röda strecken.
Har du tappat bort bruksanvisningen?
Det är bra att kolla så att allt är tätt (Såpvatten på alla kopplingar)
Kann ju vara lite tråkigt om det strömar ut CO2 när man ligger o soverSenast redigerad av Wilhelm; 04 September 2006, 23:23.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Man ska INTE ha gängtejp på gängan mellan tuben och regulatorn, det är en packning (platt och ofta ganska hård) som ska vara mellan flänsarna, för att det ska bli tätt.
Tänk på att det ofta är VÄLDIGT högt tryck i en gastub, så det gällar att ha rätt prylar och rätt kopplade!
Är skeptisk om den lilla kranen är tillräckligt finjusterande för att du ska kunna justera flödet som du vill ha det, oftast så har man en nålventil för den uppgiften (efter magnetventilen).
Lycka till.
//CalleSenast redigerad av calle-hallabro; 05 September 2006, 01:17.Kommentar
-
Ursprungligen postat av calle-hallabroMan ska INTE ha gängtejp på gängan mellan tuben och regulatorn, det är en packning (platt och ofta ganska hård) som ska vara mellan flänsarna, för att det ska bli tätt.
Lycka till.
//Calle
se till att skruva på regulatorn riktigt ordentligt emot tuben bara.Kommentar
-
Ursprungligen postat av calle-hallabroÄr skeptisk om den lilla kranen är tillräckligt finjusterande för att du ska kunna justera flödet som du vill ha det, oftast så har man en nålventil för den uppgiften (efter magnetventilen).
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Angående läckan så tror jag bara att det är att spänna ordentligt, den vita plastpackningen verkar vara där.
Ha alla kranar stängda när du monterar reglatorn, öppna flaskans kran helt och vrid ett halvt varv tillbaka, öppna den större kranen på reglatorn till du uppnår rätt arbetstryck, när du har rätt arbetstryck så öppnar du den lilla nålventilen tills du fått rätt bubbeltakt.
MVH
MagnusKommentar
-
Tack för alla svar, jag har återfått hoppet. Angående gängtejp respektive packning så talar ni nog inte mot varandra, mer av livrem och hängslen. Hursomhelst så sitter där en liten hård plastbit som tydligen ska fungera som packning. Var ett tag t o m inne på att försöka pilla bort den då jag tyckte "den satt i vägen". Jag har bara dragit åt muttern för hand så i bästa fall löser det sig om jag drar åt den lite hårdare med ett verktyg.
Tack även för råden om hur jag ställer in kranarna. Det sista reglaget har jag uppfattat som att vara en nålventil.Kommentar
-
Vid närmare eftertanke och undersökning av grejerna så bör enligt min mening gängtejp vara verkningslöst. Om ni tittar på bilden på regulatorn bakifrån så kan man se att utrymmet mellan packningen och insidan av muttern är ca en millimeter. Ska det täppas igen får jag dra på en halv rulle gängtejp vilket väl knappast är brukligt?
Nåvål, ni behöver inte träta om det utan jag börjar med att gå på jakt efter en stor skiftnyckel.Kommentar
-
Det är lätt hänt att det läcker mellan tub och manometer. Du har ju högt tryck i falaskan så det måste spännas ordentligt. Även när jag spänt med verktyg har det hänt att jag fått läckage och måste spänna ytterligare.
MVH
MagnusKommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoHmm. Den lilla kranen ytterst är väl just nålventilen?
Hilsen,
P
Sådan kran har vi på våra regulatorer för svetsning, var därför jag reagerade.
Men som jag sa, jag kan ha fel.
//CalleSenast redigerad av calle-hallabro; 05 September 2006, 10:20.Kommentar
-
Den lilla till vänster är nålventilen.
Gängteip är kanske "livrem och hängslen" men det går bara åt 2-3 varv på gängan, sen är det tätt på "livstid"mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Ursprungligen postat av WilhelmDen lilla till vänster är nålventilen.
Gängteip är kanske "livrem och hängslen" men det går bara åt 2-3 varv på gängan, sen är det tätt på "livstid"Kommentar
-
Ursprungligen postat av Kalle-MajaTack för alla svar, jag har återfått hoppet. Angående gängtejp respektive packning så talar ni nog inte mot varandra, mer av livrem och hängslen. Hursomhelst så sitter där en liten hård plastbit som tydligen ska fungera som packning. Var ett tag t o m inne på att försöka pilla bort den då jag tyckte "den satt i vägen". Jag har bara dragit åt muttern för hand så i bästa fall löser det sig om jag drar åt den lite hårdare med ett verktyg.
Tack även för råden om hur jag ställer in kranarna. Det sista reglaget har jag uppfattat som att vara en nålventil.
De nålventilerna jag har skruvar man MÅNGA varv på för att finjustera flödet, är det en "vanlig" kran så kan det bli svårt att justera + flödet kan ändra sig, tror jag i alla fall.
//CalleKommentar
Kommentar