CO2-teknikproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    CO2-teknikproblem

    Aldrig får man vara riktigt lycklig. Jag har gett upp att köra gasen genom superreaktorn jag köpte utan har i stället skaffat ett enkelt innerfilter där jag borrat ett hål i insuget med en nippel att fästa gasslangen. Härmar en lösning jag sett där impellern effektivt slår sönder gasbubblorna. Då var det alltså dags att dra igång. Men icke, gasen läcker ut i kopplingen mellan tuben och mojängen som ska reglera flödet(regulatorn?).
    Senast redigerad av Kalle-Maja; 04 September 2006, 22:42.
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #2
    Så här ser alltså mojängen ut bakifrån, alltså den ända som jag skruvar på tuben. Gängan verkar vara perfekt men ändå läcker det ut. Vad gör jag för fel? Ska det tätas extra på något sätt?

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #3
      En annan fråga är hur man ska ställa reglagekranarna. Det finns ju en kran på tuben, en i mitten på regulatorn och en tredje vid slangfästet. Ska alla vara vidöppna eller ska dom stämmas av mot varandra på något sätt? Se´n är det ju två mätare oxå, behöver jag tänka på dom?

      Vore hemskt glad för svar. Tyvärr ogillar jag starkt att behöva hantera tekniska prylar samtidigt som jag vill åt funktionerna. Ursäkta bildkvaliten.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        linda på sån där vit gängteip, på gängan , du ser ju att det är sån på gängan som är på flaskan sen är det tätt.

        jag gör så här

        alla kranar stängda
        1 öppna stora röda helt (så är det på min)
        2 den i mitten öppnar du sedan till 1,5 bar (Jag kollade nyss på min)
        3 den lilla vid slangen ställer du in bubbelfrekvensen

        Kolla på "klockorna" att inget är över de röda strecken.

        Har du tappat bort bruksanvisningen?

        Det är bra att kolla så att allt är tätt (Såpvatten på alla kopplingar)
        Kann ju vara lite tråkigt om det strömar ut CO2 när man ligger o sover
        Senast redigerad av Wilhelm; 04 September 2006, 23:23.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • calle-hallabro
          Användare
          • July 2005
          • 303

          #5
          Man ska INTE ha gängtejp på gängan mellan tuben och regulatorn, det är en packning (platt och ofta ganska hård) som ska vara mellan flänsarna, för att det ska bli tätt.

          Tänk på att det ofta är VÄLDIGT högt tryck i en gastub, så det gällar att ha rätt prylar och rätt kopplade!

          Är skeptisk om den lilla kranen är tillräckligt finjusterande för att du ska kunna justera flödet som du vill ha det, oftast så har man en nålventil för den uppgiften (efter magnetventilen).

          Lycka till.

          //Calle
          Senast redigerad av calle-hallabro; 05 September 2006, 01:17.
          **********
          En Mal idiot!
          www.goc.se

          Kommentar

          • MagicFingers
            Användare
            • July 2006
            • 17

            #6
            Ursprungligen postat av calle-hallabro
            Man ska INTE ha gängtejp på gängan mellan tuben och regulatorn, det är en packning (platt och ofta ganska hård) som ska vara mellan flänsarna, för att det ska bli tätt.
            Lycka till.

            //Calle
            Nonsens., man skall ha gängtejp på sålänge packningen inte får gängtejp på sig. (förlorar sin verkan lite då om det é skit ivägen) sätt gängtejp på alla skruvningar om du inte har det redan...

            se till att skruva på regulatorn riktigt ordentligt emot tuben bara.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Ursprungligen postat av calle-hallabro
              Är skeptisk om den lilla kranen är tillräckligt finjusterande för att du ska kunna justera flödet som du vill ha det, oftast så har man en nålventil för den uppgiften (efter magnetventilen).
              Hmm. Den lilla kranen ytterst är väl just nålventilen?

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1834

                #8
                Angående läckan så tror jag bara att det är att spänna ordentligt, den vita plastpackningen verkar vara där.

                Ha alla kranar stängda när du monterar reglatorn, öppna flaskans kran helt och vrid ett halvt varv tillbaka, öppna den större kranen på reglatorn till du uppnår rätt arbetstryck, när du har rätt arbetstryck så öppnar du den lilla nålventilen tills du fått rätt bubbeltakt.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

                  #9
                  Tack för alla svar, jag har återfått hoppet. Angående gängtejp respektive packning så talar ni nog inte mot varandra, mer av livrem och hängslen. Hursomhelst så sitter där en liten hård plastbit som tydligen ska fungera som packning. Var ett tag t o m inne på att försöka pilla bort den då jag tyckte "den satt i vägen". Jag har bara dragit åt muttern för hand så i bästa fall löser det sig om jag drar åt den lite hårdare med ett verktyg.

                  Tack även för råden om hur jag ställer in kranarna. Det sista reglaget har jag uppfattat som att vara en nålventil.

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

                    #10
                    Vid närmare eftertanke och undersökning av grejerna så bör enligt min mening gängtejp vara verkningslöst. Om ni tittar på bilden på regulatorn bakifrån så kan man se att utrymmet mellan packningen och insidan av muttern är ca en millimeter. Ska det täppas igen får jag dra på en halv rulle gängtejp vilket väl knappast är brukligt?

                    Nåvål, ni behöver inte träta om det utan jag börjar med att gå på jakt efter en stor skiftnyckel.

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1834

                      #11
                      Det är lätt hänt att det läcker mellan tub och manometer. Du har ju högt tryck i falaskan så det måste spännas ordentligt. Även när jag spänt med verktyg har det hänt att jag fått läckage och måste spänna ytterligare.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • calle-hallabro
                        Användare
                        • July 2005
                        • 303

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Hmm. Den lilla kranen ytterst är väl just nålventilen?

                        Hilsen,

                        P
                        Ärligt så vet jag inte, men det serut mer som en vanlig kran, vilka brukar vara ganska grova i sin justering.

                        Sådan kran har vi på våra regulatorer för svetsning, var därför jag reagerade.

                        Men som jag sa, jag kan ha fel.

                        //Calle
                        Senast redigerad av calle-hallabro; 05 September 2006, 10:20.
                        **********
                        En Mal idiot!
                        www.goc.se

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

                          #13
                          Den lilla till vänster är nålventilen.
                          Gängteip är kanske "livrem och hängslen" men det går bara åt 2-3 varv på gängan, sen är det tätt på "livstid"
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • matereo
                            Användare
                            • January 2006
                            • 169

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Den lilla till vänster är nålventilen.
                            Gängteip är kanske "livrem och hängslen" men det går bara åt 2-3 varv på gängan, sen är det tätt på "livstid"
                            Japp, och har man paniksituation med ngnt som behover tatas sa kan man klippa en langsmal remsa ur ngn tunnare plastpase och linda runt gangorna(maste dock hallas i lite nar man borjar skruva) for snabb och hallbar tatning.

                            Kommentar

                            • calle-hallabro
                              Användare
                              • July 2005
                              • 303

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                              Tack för alla svar, jag har återfått hoppet. Angående gängtejp respektive packning så talar ni nog inte mot varandra, mer av livrem och hängslen. Hursomhelst så sitter där en liten hård plastbit som tydligen ska fungera som packning. Var ett tag t o m inne på att försöka pilla bort den då jag tyckte "den satt i vägen". Jag har bara dragit åt muttern för hand så i bästa fall löser det sig om jag drar åt den lite hårdare med ett verktyg.

                              Tack även för råden om hur jag ställer in kranarna. Det sista reglaget har jag uppfattat som att vara en nålventil.
                              Om det är en nålventil eller ej lär du märka när du ska justera flödet

                              De nålventilerna jag har skruvar man MÅNGA varv på för att finjustera flödet, är det en "vanlig" kran så kan det bli svårt att justera + flödet kan ändra sig, tror jag i alla fall.

                              //Calle
                              **********
                              En Mal idiot!
                              www.goc.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...