Växtnäring eller ej....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • August 2006
    • 51

Växtnäring eller ej....

Hej hej!!

Undrar om växtnäring denna gång....

Är det inte så att algerna börjar utveckas snabbare om man tillsätter växtnäring.

Eller finns något preparat som förhindrar algerna men gynnar de övriga växterna? (låter som en utopi)

Kan Ni rekomendera något braigt, släng in ett svar!!

Vill satsa på mycket frodighet i mitt kar....
    Jag har 160 liter centralamerikanskt med sajicor och guppis. Har även 2 siameser ( där sprack biotopen) Tänkte även inom kort köpa en ancistrus.....

Tacksam för hjälp, med vänliga hälsningar Anna-Karin
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • arska

Själv använder jag pmdd, har funkat bra för mig. Har sluppit problem med alger, kan dock inte svara på om det beror på gödningen eller något annat. Växterna trivs såpass att jag får ansa en gång i veckan. Har även tillsatt co2 (mäsk) ca 4 veckor nu, blir nog att investera i en trimmer snart

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Tvärtom, göder man rätt så får man mindre alger än om man inte göder. Alger triggas främst av ammonium samt variationer i CO2-halterna. Vill du ha ett verkligt frodigt kar är det ett måste med någon form av gödning, frågan blir om du ska satsa på CO2 eller inte. Går att få ett fint kar utan CO2 också, det växer långsammare bara (och man klarar inte alla växter).

Matar du mycket kan du komma långt med att bara tillsätta microgödning, typ Tropica Mastergrow. Matar du mindre och inte har så mycket fisk behöver du troligen tillsätta macroämnen också, alltså kväve, kalium, fosfor osv. Där är PMDD oslagbart, enligt min mening.

Hilsen,

P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 September 2006, 04:58.
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...