Balansproblem med växter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Lindholm
    Användare
    • March 2006
    • 92

För ca 1 vecka sedan började jag att öka doseringen efter era tidigare rekomendationer och jag tycker att det börjar arta sig en aning. För första gången börjar mina Anubias att visa upp lite ljusa småblad här och där. Det växer inte som ogräs men verkar ligga på plus i alla fall.
    -------------------------
    Hälsningar

Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

720L Malawi

60L Malawismåttingar

Kommentar

• tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1836

Det låter bra. Då har du principiellt två vägar att gå.

Just nu har du växter som har ett väldigt stort näringsbehov. Den nya ljusa småbladen tyder på att du är på rätt väg, men att de inte får tillräxkligt ännu. Ett sätt att komma rätt på allt är att öka ytterligare en begränsad tid för att komma ifatt växternas näringsbehov. Det andra sättet är att fortsätta som du gör nu få vänta lite längre innan allt kommer ifatt.

Riskerna med dessa båda metoderna är ganska så små, även om mätningar kan vara bra vid större doseringar, en viss risk för tillfälliga algblommningar finns också.
      MVH
      Magnus

Kommentar

• Daniel Lindholm
        Användare
        • March 2006
        • 92

Algblommning var namnet. Just nu krigar jag mot det gröna vattnet genom minskad belysning.
        Finns det något mer jag kan göra för att få klart vatten igen? Förra gången hade jag allt nedsläckt och övertäckt i ca 4 dagar och det hjälpte bra, men det känns som att slå tillbaka växterna nu när det börjar ta sig,eller?
        -------------------------
        Hälsningar

Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

720L Malawi

60L Malawismåttingar

Kommentar

Arbetssätt...