Ljusramp utan täckglas T5/T8 o.s.v.?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lacustris
    Användare
    • June 2005
    • 142

Ljusramp utan täckglas T5/T8 o.s.v.?

Kommer att bygga en heltäckande alu-ramp i vattenskyddat utförande till ett 720-kar.
    Vill slippa täckglas men har inte hittat någon liknande ramp som passar ett Zooline (skulle ha köpt Akvastabil istället, då hade problemen varit lösta).

Frågan:
    Vad är lämpligast? T5 (lättare att hitta täta anslutningar) eller T8 (billigare).
    Vilka rör? 4x36W eller 2X58W eller fler??
    Om jag går på T5, vilka rör är lämpliga (har bara erfarenhet av T8 ). Har Malawi i karet.
    Dimbart eller inte (nu när man ändå har plånboken öppen....)?
    Finns det färdiga alu-ramper som jag missat förresten?

Har snurrat runt bland de svenska nätbutikerna men inte hittat något direkt lockande. Tips?

Även tacksam för länkar/artiklar om lyckade byggen.
    Senast redigerad av Lacustris; 02 September 2006, 21:17.
    Det är aldrig för sent att ge upp!
  • Lacustris
    Användare
    • June 2005
    • 142

Vidare i funderingarna...

Någon som sett lösa vattentäta lysrörshållare för T5-rör (eller T8 ) i butik/på nätet (gärna i Sverige)?

Elektroniken till rören är ju densamma som överallt annars så det går säkert att leta upp där man säljer el-artiklar. Kapslingar till detta finns ju också färdiga.

Kommentar

• Rhodebaert
      Användare
      • February 2006
      • 557

Finns det möjlighet att dimma lysrör? Det vore ju dödsmäktigt. Att slippa igångblinkningen på morgonen till exempel. Lycka till med rampen. Jag har ingen visdom att dela med mig av.
      Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• Lacustris
        Användare
        • June 2005
        • 142

Bl.a. Akvastabil (ramakveriernas Rolls-Royce) har ljusramper (avsedda att användas utan täckglas) färdiga med dimningsmöjlighet.
        Sedan kan man koppla på automatik som reglerar.
        De svenska akvarietillverkarna däremot verkar helt ha stannat upp i sin utveckling sedan 70-talet....

Har med tips från annat håll hittat åt saker, fast det får bli via tyskland.
        Lägger in det här om fler är nyfikna. Har dock inte kollat alla detaljer och specifikationer fullt ut.
        Tänkte ha 4x 39W T5-rör till en 2-metersramp.
        Tekniken hamnar kring 3000kr utan rör och reflektorer men det är då komplett med dygnsautomatik d.v.s. dimmar upp - fullt ljus - dimmar ner efter timer.
        Tillkommer gör då bara själva rampen som man kan bygga i valfritt material samt kablage.

8 st hållare : http://www.aquaristic.net/shop/shop....tstoffroehren/
        2 st drivsatser: http://www.aquaristic.net/shop/shop....cc0e2.75472148
        1 st styrenhet: http://www.aquaristic.net/shop/shop....msteuerung-T5/

Verkar detta vettigt?

Kommentar

Arbetssätt...