a. borelli

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

Fina bilder Alex, det är granna fiskar. Funderar dock lite på din o Nils lekplats. Nils skriver att han har halva blomkrukor, låter stort för mig på samma sätt som din kokosnöt. Själv har jag mycket små krukor utan hål i botten Tar sedan bort en liten flis så att ingången inte blir mycket större än att honan kan ta sig in. Vid lek så stannar ju sedan honan inne i krukan och gräver t.om igen ingången ännu mer. Hannens bidrag till leken är att befrukta genom hålet dvs han gå aldrig in i krukan. Har man då för stor öppning eller en kruka med flera ingångar så jag jag svårt o se att de skulle acceptera det, eller att det skulle fungera.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

Kommentar

• Albin 1
      Användare
      • October 2005
      • 11

kaj.p, gör du på samma sätt med krukorna till alla Apistogrammor?

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Nej Apistos är ju ett stort släkte som spänner över större delen av SA kontinenten. Det finns också folk här på forumet som kan dom betydligt bättre än jag. Dock är dom otrolig vackra o den lilla honan oftast bra 3-5 cm har en fighting spirit som den värsta snäcklekare. Dock skiljer lekbeetenden en del mellan olika apistos, finns t.om munruvande o en artikel om dom här på sidan. När det gäller A Borreli är den sydlig. Södra amazonas ner till norra argentina. Alltså inte regnskogstrakter o trots den sägs vara klen lär den klara temperaturer ner mot 6-7 plusgrader. Rätt kort livscykel men ack så grann o den lever i mjukt vatten med ph runt 7 dvs mycket likt vårt.
        Senast redigerad av kaj.p; 22 September 2006, 18:09.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• Albin 1
          Användare
          • October 2005
          • 11

Okej, det verkar finnas en hel del att lära sig om dem med andra ord.
          För det är ju ett mycket intressant släkte enligt min mening.

Kommentar

• nils42
            Användare
            • January 2003
            • 931

Tack kaj.p. och tack för alla fina foton. Som jag förstår det har jag fått detta om leken på bakfoten. Det ska således vara trånga hålor. Jag ska minska krukdelarna med med fjärdedel ( åtminstone ).

Kommentar

• nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

Du kaj.p. eller någon annan som vet. Hur stor ska krukan vara invändigt?

Kommentar

• Erik Åhlander
                Användare
                • September 2006
                • 796

Ursprungligen postat av nils42
                Du kaj.p. eller någon annan som vet. Hur stor ska krukan vara invändigt?
                Jag har fångat många A. borellii men jag såg aldrig några blomkrukor eller kokosnötskal

Skämt åsido: Jag tror det skall vara ganska smått. Arten är vanligast i stillastående vattensamlingar med mycket flytväxter och mjuk sand/dybotten. Jag gissar att dom använder små naturliga hålrum i botten eller leker under nedfallna döda blad. Kanske bland rötter o dyl. Är det någon som har givit arten möjlighet att "bygga" bo? Eller haft ett tjockt slamlager? Jag undrar hur dom beter sig om det inte finns någon färdig grotta.

Kommentar

• nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

Nja, det var inte riktigt det jag undrade över. Ett löv kan ju var hur stort som helst, liksom en grotta i ett slamlager. Men hur stort behöver det var i denna konstgjorda miljö, som ett akvarium är?

Kommentar

• matt.is
                    Användare
                    • September 2003
                    • 386

Jag hade för en himla massa år sedan ett borelli-par som lekte av på
                    en liten sten. De gick ensamma i ett 63 liters kar.
                    De matades med svarta mygglarver och jag hade torvtillsats i vattnet.

Exemplet ovan visar att om de är leksugna så kommer de att leka av -
                    oavsett grottor eller inte.

Men du frågar hur stort. Skulle nog vilja påstå att "så litet som möjligt" är bättre.
                    Är grottan för stor känner honan inte den trygghet som hon gör i en mindre, samt att
                    man ofta hör talas om att honor gärna täpper till ingången till grottan ytterligare för att
                    bättre kunna skydda ägg/yngel även gentemot hanen.

Får väl slutligen säga att jag inte tycker att vare sig kockosnötskal och/eller blomkrukor hör
                    hemma i akvarium, eftersom sten ger ett betydligt bättre och naturligare skydd.
                    Detta verkar dock vara inget som fiskarna eller de rationella odlare bryr sig om :-)

Kommentar

• nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

Tack matt.is för ditt svar. Det är kanske så, att vi akvarister gärna överarbetar våra svar , för att var lite mer märkvärdiga än våra medakvarister. Det är kanske inte alls så märkvärdigt med olika problem , som vi tycker oss ha. Därför tycker jag ditt svar vara så välgörande; man måste inte vara en STOR akvarist, för att kunna ta saker och ting rätt upp och ner. Hälsn Nils

Kommentar

• nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

Nu när jag åter är hemma, vore det ju mycket roligt att veta, om det är någon annan, som har kunskaper om a borelli. Varför inte dela med av dina kunskaper för oss/ mig som inte har tillräckliga sådana? Hälsn Nils J

Kommentar

• Pelle
                          Användare
                          • May 2002
                          • 387

Hej

Kul att du är intresserad av Ap. Borellii. Det är helt klart min absoluta favorit bland Apistoarterna! Jag har en hel del erfarenheter av denna art. Köpte ett gäng vildfångade Apistogramma Borelli Opal 1982 och har fortfarande en ganska stor "koloni" kvar. Dessa är alltså ättlingar till de fiskar jag köpte 1982. Jag vet inte vilken generation i ordingen de är, men många har det blivit. Jag har korsat in vildfångat lite emellanåt för att undvika inavel.
                          Idag har jag ett 15 tal fördelade på tre akvarier.

Ap. Borelli är en udda art bland apistoarterna. Det förs diskussioner i vetenskapliga kretsar om Borellii kanske bör bilda ett eget släkte med en ingående art. Det finns en hel del i anatomin som avviker från de övriga arterna i apistogramma släktet.

Jag håller mina fiskar i svagt surt vatten. Vatten temperaturen bör ligga mellan plus 23-25C
                          Man kan höja temporärt till 26-27C vid lek.
                          Viktigt är att byta vatten regelbundet. Ca 30% en gång i veckan.

Använd fin sand som botten substrat. Honorna älskar att gräva små "yngelgropar" för nattförvaring. Och de gillar att bättra på grottor och dyligt.

God filtrering rekommenderas, men vatten genomströmningen måste vara minimal. Borellii klarar inte av strömmande vatten! De förbrukar alldeles för mycket energi för att hålla sig på "rätt" plats i akvariet. En längre period med dessa förutsättningar brukar leda till att de tynar bort och dör.
                          Idealet verkar vara närmast stillastående vatten.

Akvariet skall vara tätt planterat med växter. Biotopriktiga är: Vallisneria, Javamossa, Echindorus, Hygrophila, m.m.
                          Speciellt täta snår av javamossa funkar bra som avdelare och skydd.

Jag använder minsta sortens "kaktus blomkrukor" som lekgrottor. Enkla att trycka ner på "trekvart" i sanden med en smal spinga som öppning. Det lilla hålet i botten fungerar som ventilations hål och ljusinsläpp i grottan.

Borellii kan inte hållas tillsammans med andra ciklider av något slag. Till och med den mindre arten Apistogramma Commbrae tar över befälet efter några månader tillammans med Borelliis.
                          Bra sällskap är små killie fiskar, guppy, kardinalfiskar och liknande.
                          Sämre är tetror, barber, Corydoras och andra nattaktiva malarter.
                          Otocinclus är perfekta om man vill ha algätare i Borellii akvariet.

Storleken på akvariet bör vara på ca 40 liter och uppåt. I stora akvarier kan Borelli hållas i "kolonier" på många individer. I små akvarier kan det räcka med en hane och en eller två honor. Man kan hålla dem parvis. Vissa råder att alltid hålla flera honor till en hane, men det tycker jag inte behövs. Hanarna är inte speciellt aggressiv mot honorna, så aggressiviteten behöver delas upp på flera honor.

Foder:
                          Enbart fryst eller levande foder.
                          Skrapad fryst mysis (stapelföda hos mig), vita mygglarver, svarta mygglarver, daphnier, bosminer, cyclops, artemia (nykläckt) m.m.
                          Torrfoder är totalt förkastligt. Har försökt med otaliga fabrikat och typer av foder, med det funkar inte i längden.

Hoppas att mina funderingar var till någon hjälp!
                          Lycka till!

Mvh/ Per

Kommentar

• Erik Åhlander
                            Användare
                            • September 2006
                            • 796

Jag har fångat Apistogramma borellii, A. commbrae, A. trifasciata och Laetacara dorsigera i ett och samma håvdrag i södra Paraguay. Det var 12 grader i luften och jag hade inga ytterkläder med mig (men det var varmare i vattnet).

Kommentar

• Felipe
                              Användare
                              • April 2002
                              • 327

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                              Jag har fångat Apistogramma borellii, A. commbrae, A. trifasciata och Laetacara dorsigera i ett och samma håvdrag i södra Paraguay. Det var 12 grader i luften och jag hade inga ytterkläder med mig (men det var varmare i vattnet).
                              Hej Erik;
                              En bra bit soderut ocksa; vi fangade A.commbrae och A.borellii i Salto (nordvastra Uruguay), fast an sa lange inte pa samma vattendrag.

Ha det
                              Felipe

Kommentar

• Pelle
                                Användare
                                • May 2002
                                • 387

Kul att personer med erfarenheter från Borelli fångst hör av sig!
                                Speciellt intressant är att det kan fångas Borellii i Salto/ Uruguay!! När lyckades du med det Felipe? Har du mer info om det tillfället?

Erik: Vilka färgvarianter fanns av Borellii på din fångstplats i Paraguay? Fördelning Opal-färgade/ Gula?

Jag startade en tråd om Apistogramma arter i Uruguay på apistogramma.com`s forum.
                                Diskussionen lever fortfarande:

Just nu gäller diskussionen mest om den sydligaste fångstplatsen för Borellii.

Jag hoppas att alla apistointresserade känner till forumet på apistogramma.com. Ett mycket bra aktivt forum med medlemmar från hela världen, även några Svenskar
                                Sådana storheter som Mike Wise bidrar oavbrutet med sitt enorma kunnande när det gäller identifieringar och fångst platser.

Mvh/ Per

Kommentar

Arbetssätt...