a. borelli

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • September 2006
    • 796

Ursprungligen postat av Pelle
    Erik: Vilka färgvarianter fanns av Borellii på din fångstplats i Paraguay? Fördelning Opal-färgade/ Gula?
    Jag vet för lite om färgvarianterna för att kunna svara. Det finns en del bilder på nyfångade eller nyfixerade exemplar, men det är diabilder som ännu inte är scannade och utlagda på nätet.

Har du nån bra källa till information om färgerna?

Kommentar

• Felipe
      Användare
      • April 2002
      • 327

Hej Pelle!
      Jag vet 0 om apistos!!
      Inte for att jag inte gillar dessa underbara fiskar, men bor man har nere bland alla dessa gymnos, crenicichlor,etc,etc...far man alltsa valja vilka man ska satsa pa, och i mitt fall blev det gymnos och crenicichlor.
      Men du kan i alla fall "lugna" ner killarna pa det andra forumet och forsakra dem att an sa lange ar det 2 arter av apistos som vi har lyckats fangat i norra Uruguay;
      1) A.(cf.?) commbrae i Salto och Artigas
      2) A.(cf.?)borellii i Artigas
      Sydligaste fangstplatsen ar da sjalva Salto staden (ungefar 240klm. soder om gransen med Brasilien)

Vinny Kutty var har for 2 veckor sedan om han fotade A.commbrae fran byn Villa Constitucion i nordvastra Salto.
      Jag ska aterigen till Salto och Artigas i januari...sa ar det nagot nytt lovar jag hora av mig.

Ha det!
      Felipe

Kommentar

• nils42
        Användare
        • January 2003
        • 931

Tack, fram för allt du Pelle, för din genomgång. Nu förstår jag varför mina borelli inte trivs vidare bra och förstår också att mitt köp av en bättre pump inte var en lyckad affär.
        Nog är det väl synd att inte få den vissheten i akvarieaffären, när man köper fisken!
        Har du/ni någon känsla av kunnigheten i de affärer där ni handlar? Det kanske är utbildning som saknas. Hälsn Nils

Kommentar

• Pelle
          Användare
          • May 2002
          • 387

Hej igen!

Erik, den bästa artikeln och beskrivningen av Apistogramma Borelli finns i tidskriften "Aquarium Heute" nr 1-99. författad av Wolfgang Staeck.
          Här beskriver han de olika färgvarianter som finns och olika fångstplatser i paraguay och Brasilien. Det finns en hel del bilder också.
          Jag har tidningen själv, men också skannat svartvita kopior av artikeln. Jag ska skanna i färg också. Är du intresserad av kopiorna? Du kan väl skicka ett pm om du vill ha dem (just nu bara i svartvitt).

Vore intressant om du kunde lägga upp några bilder från ditt Borellii fiske i Paraguay
          Enormt spännande att se hur de fiskarna såg ut.
          Kunde du ta med fiskar hem till Sverige?

Mvh/ Per

Kommentar

• Erik Åhlander
            • September 2006
            • 796

Erik, den bästa artikeln och beskrivningen av Apistogramma Borelli finns i tidskriften "Aquarium Heute" nr 1-99. författad av Wolfgang Staeck.
            Jag skall se om jag kan få tag i artikeln nästa vecka - annars finns informationen kanske i någon av Staecks böcker...

Vore intressant om du kunde lägga upp några bilder från ditt Borellii fiske i Paraguay
            Enormt spännande att se hur de fiskarna såg ut.
            Kunde du ta med fiskar hem till Sverige?

Mvh/ Per
            Bilder kommer väl tids nog i Naturhistoriska riksmuseets fiskdatabas

Många tunnor fisk blev det - formalinfixerad!

Några stycken kom levande i mitten på 1990-talet, innan importbestämmelserna till EU ändrades, men inga finns kvar idag.

Kommentar

• Matz Karlsén
              Användare
              • February 2004
              • 1127

Jag har fått lek av mina Borelli. Mina vattenvärden är PH 7,5, KH 3. Nitrat 15-30 ppm och Nitrit 0. Temperatur 28. Dom går i ett 54-literskar och har lekt i en stor grotta där dom liksom har hängt upp rommen. Jag ger dom både torrfoder och röda mygg.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Pelle
                Användare
                • May 2002
                • 387

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Jag skall se om jag kan få tag i artikeln nästa vecka - annars finns informationen kanske i någon av Staecks böcker...

Artikeln jag nämnde är den mest uttömmande informationen som finns publicerad. Jag har läst det mesta av Staeck och har en hel del böcker om Apistos, men det finns ganska lite beskrivet i dessa. Römer´s cichlid atlas I har ganska omfattande info. Och jag har inte haft möjlighet att läsa den nyutgivna Cichlid Atlas II av Römer. Det är möjligt att det finns en del nytt i den, ang. Borellii.

Mvh/ Per

Kommentar

• Pelle
                  Användare
                  • May 2002
                  • 387

Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                  Jag har fått lek av mina Borelli. Mina vattenvärden är PH 7,5, KH 3. Nitrat 15-30 ppm och Nitrit 0. Temperatur 28. Dom går i ett 54-literskar och har lekt i en stor grotta där dom liksom har hängt upp rommen. Jag ger dom både torrfoder och röda mygg.
                  Hej

Med de vattenvärden och temperatur du har i det akvariet, så gissar jag att du kommer att få en rätt skev könsfördelning bland ynglen. (80-90% hanar).
                  För att få en hyfsat lika könsfördelning så bör du hålla cirka +26C och ett svagt surt vatten.
                  (Temperaturen är dock viktigast)

Jag försöker hålla ungefär +23C till +24C i mina borellii akvarier. Och lekarna brukar resultera i ett överskott av honor. (vilket jag helst föredrar).

Mvh/ Per

Kommentar

• Erik Åhlander
                    • September 2006
                    • 796

Nu har jag bläddrat i Staecks böcker. Det står ungefär samma sak om A. borellii i alla. Den gule och den blå är syntopiska! (sympatrisk = finns inom samma område, syntopisk = lever dessutom tillsammans) Hade jag vetat det hade vi nog hållit bättre koll på utseendet på varje fisk medan de levde. Då hade vi kunnat jämföra om de bägga färgformerna fanns överallt eller bara inom vissa områden, etc.

Kommentar

• Felipe
                      Användare
                      • April 2002
                      • 327

Forra veckan fangade vi A.commbrae och A.borelli i nagra laguner (region=Artigas) 150-200 meter fran Rio Uruguay
                      Felipe

Kommentar

• Erik Åhlander
                        • September 2006
                        • 796

Jo, jag har sett dem

Kommentar

• Felipe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 327

men inte levande.....
                          Felipe

Kommentar

• Felipe
                            Användare
                            • April 2002
                            • 327

det ska bli kul att hora vad du tycker.....menar likheter och annat om man jamfor med borelli fran Paraguay
                            Felipe

Kommentar

• Pelle
                              Användare
                              • May 2002
                              • 387

Felipe, kunde du fånga/ se olika färgvarianter av borellii hanar? Staeck beskriver att borellii i det östliga utbredningsområdet (läs inom rio Uruguays tillflödes område) uppvisar mer gul färgteckning än i övriga utbredningsområdet. Jag har även läst om och sett bilder på enormt vackra och kraftigt ockra-gul färgade hanar från området kring den Brasilianska staden Sao Borjas. (Artikel av Staeck i Aquarium Heute).

Mvh/ Per

Kommentar

• Felipe
                                Användare
                                • April 2002
                                • 327

Vi fangade A.commbrae (lika trista som vanligt...i alla fall dem harifran) + A.borelli.
                                A.borelli var antingen stark gula eller knall blaa..(otroligt fina)...men jag hann inte se sa mycket ,Sven var snabb med att gora dessa "ododliga" som han brukar saga
                                Men om jag inte minns fel sa sade Sven att dem blaa var hanar och dem gula honor.....
                                Annars hann jag gomma en del crenicichlor och gymnos, men det ar ju inte sa konstigt
                                Felipe

Kommentar

Arbetssätt...