Ritningar på akvariebänk sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • May 2005
    • 330

    Ritningar på akvariebänk sökes

    Hej!

    Jah har sökt och sökt men inte lyckats hitta några ritningar till en snygg burk 540L
    Jag vill inte ha vare sig lecablock eller aluställning, utan en snygg fungerande bänk gärna med ställbara ben. Någon här har säkert gjord en rakarns fin bänk.

    //Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Gäst

    #2
    Kanske här finns något men utan justerrbara fötter


    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Jösses, min möbel är byggd nästan identiskt som den på länken. Undra vem som var först

      Bygger man enligt ritningen är det inga problem att chimsa under regelverket för att kompensera för lutande/skevt golv, och sätter du dessutom en snygg fotlist som avslutning nertill i efterhand ser möbeln/golvet spikrakt ut även om det skulle skilja nån centimeter.
      Tony Englund

      Kommentar

      • calle-hallabro
        Användare
        • July 2005
        • 303

        #4


        Så ser vårat stora kar ut. (130x70x65)
        Stomme i 40x40x3mm Rostfritt, klätt med Ekfanér och masiva ekluckor.

        10st stora fötter gör att belastningen är fördelad på stor yta.

        Bilder på bygget finnes om någon är intresserad.

        //Calle
        **********
        En Mal idiot!
        www.goc.se

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • February 2005
          • 734

          #5
          Jag kan rita en 3D ställning om du vill se olika förslag?

          // Peter
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          • CyberFish62
            Användare
            • July 2005
            • 22

            #6
            När man bygger en bänk för stora kar, är det lätt att få "locket" att skeva något. Jag använde en 12 mm spånskiva som lock, och när den är sågad till 200 x 60 cm blir den sladdrig och anpassar sig lätt efter alla avvikelser. När akvariet kom på så jag att det fattades ca 3mm i två hörn. Bänken kasserades.

            Bänk nummer 2 byggdes på ett garanterat plan golv. Bänken byggdes "upp och ner", dvs den plana ytan som skulle ligga mot akvariet, låg på det plana golvet. På så sätt utgick hela bygget från den plan toppen. När akvariet kom på passade det perfekt. Det blev ännu bättre med 10 mm frigolit emellan. Alu-ramen sjunker ner så att bottenglaset bärs av frigoliten.

            Kommentar

            Arbetssätt...