If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Min första tanke var brännskada från värmare (malar, som många vattendjur, verkar inte fatta konceptet 'brännande hetta'), men förutom partiet där skinnet saknas har den också vad som ser ut som två svulster eller bölder - en vid basen på första ryggfenstaggen, en lite längre ned på sidan. Kan förstås vara två brännblåsor det med.
Om det är en brännskada så har den alltså tredje graden på runt 15% av kroppsytan - den kan överleva, men infektionsrisken är stor, liksom risken för chock, och jag skulle nog inte ge den så där jättebra odds. Överlever den kommer den att ha ärr.
När man har malar och annan fisk som gillar att klämma sig in bakom saker är det en bra idé att sätta nåt slags skydd runt värmaren.
En av mina ancitrusar i 222 har fått en skada uppe på huvudet, har provat salt och höjt temperaturen, men det blir bara värre o värre.
Vad göra??
Att salta är bra, men höj inte salthalten för snabbt.
Det man MÅSTE tänka på är att försöka hålla en så jämn salthalt det går under "behandlingen", för att när man ska sänka salthalten sänka denna VÄLDIGT sakta, för malar är känsliga för snabba salthalt sänkningar.
Så stora vattenbyte kan vara olämpligt.
Temphöjning är även bra.
Har någon gång använt vattenberedningsmedel, uppfattar det som en possitiv inverkan på skadade malar.
Kommentar