Svart eller blå utsida

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • May 2005
    • 330

Svart eller blå utsida

Är det bara en smaksak eller reagerar/trivs fiskarna olika beroende färgval. Tex känner dom
    sig "tryggare" med en svart bakgrund eller??
    Är det någon som testat båda och märkt någon skillnad?

//Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • matereo
    Användare
    • January 2006
    • 169

Troligtvis svart... manga anser iaf att morkare botten och stenar har en viss lugnande inverkan, eller sa ar det bara sa att fiskarna oftast ser battre ut mot morka farger(svart, brunt etc.). Det ena understryker kanske det andra da fargglada firrar betyder valmaende firrar! Jag skulle mala svart... vem vet, endera dan kanske du vill ha bakgrundsmoduler i akvariumet, da ar ju malningen redan klar iaf.

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Jag har lite blandade kar, svart i de större och blått i mindre. Fisken i sig tycker jag inte visar någon större skillnad i nervositet eller färg, så bottenfärgen har säkert större inverkan där än bakgrundsfärgen.

Och sedan är det väl så att en hel del firrar ofta har en snyggare utfärgning i stressat lägen än i lugnt, så vit botten kan ibland trigga färgerna bättre än mörk där de känner sig trygga?
      Tony Englund

Kommentar

• choffe
        Användare
        • November 2005
        • 841

antar att det är som ni redan sagt, att det inte gör något som märks. utan att botten och sten har större betydelse. men det lilla som gör att dom "trivs" bättre är väll inget som man "reagerar" på direkt, det är väll inte så att dom blir stressade och "icke utfärgade" pga att man har fel färg på bakgrunden....möjligtvis att dom blir oroliga om man har rosa isf

själv skulle jag nog ta blå bakgrund.

mvh christoffer
        Christoffer Lundholm

Kommentar

Arbetssätt...