Filtrerings problem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shaft
    Användare
    • July 2006
    • 32

Filtrerings problem

Hejsan
    Har ett 150*60*60 kar med BTN bakgrund.
    Bakom bakgrunden har jag har jag 10ppi blå filtermatta klippt i mindre kuber som jag knölat ner.
    För att driva runt vattnet har jag en "Aquaclear Powerhead 110"(3700l/h).
    I karet har jag diverse Malawi ciklider, mest yngel/ungdjur.
    Har kört karet sen januari ungefär.
    Sista månaden ungefär har det blivit mer och mer "skräpigt" i karet.
    Det är föhållandevis "stora" partiklar som flyter kring i vattnet.

Börjar fundera på om jag skulle behöva kompletera med något annat filterter material än det jag har för att bli av med de här skräpet.
    Kan ju så klart vara så att filtret är så mättat med skit att det följer med runt i stället för att fastna där det ska.
    Matar inte överdrivet mycket(tycker jag). Varierar mellan pellets och räkmix.
    Har knölat ner nästan en hel 100*100*10 blå filtermatta, så jag tycker inte filtervolymen är för liten.
    Anledningen till att jag funderar är att när jag läst om/pratat med andra som näsintill identisk filterlösning så menar de att de gör rent filtret med flera års mellanrum.

Någon som har nå åsikter eller ideér?

Mvh Jerry
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Enda åsikten jag har om att göra sånna filter är att kollar man inte till 100% att filtret verkligen täpper till alla vägar så kan det bli en ganska dålig effekt av denna lösning, känns stabilare att konturskära 2-3 bitar som man kör ner då vet man verkligen att vattnet passerar genom filtermaterialet.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Shaft
      Användare
      • July 2006
      • 32

Hade jag gjort filtret idag så tror jag att jag hade försökt konturskära bitar istället. Läste på BTN hemsidan och där hade de skurit mindre kuber och fyllt därför gjorde även jag så.
      Tycker ändå det är lite konstigt att skiten börjar smita förbi först nu.
      Borde ha gjort det från början i så fall...

Får försöka knöla ihop filterkuberna mer i hopp om att täta evetuella "förbigångar"

Kommentar

• Laban
        NCS Medlem
        • January 2013
        • 195

Har du tillräckligt med insug och bra cirkulation ska det inte var några problem. Jag kör med samma princip fast jag har kuberna i två moduler med varsin 1000l/h pump i och det fungerar ypperligt. (Jag rengör kuberna varje halvår och då en modul åt gången.)
        Cheers,
        Laban

"We Fear No Foe" MFC

Kommentar

• deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

Fiskar skärpar ner, och om det är så att cirkulationen i karet är ställd så att "löst" bottenmaterial eller skit virvlar runt i karet, så gör du enklast så att du kollar hur du riktat utblåset! Ställer du detta på ett "olyckligt" sätt, så kan du få den effekten, och det är säkert inte så att ditt filter inte funkar, men det är ju bara att stänga av och öppna!

Lycka till

DD
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Shaft
            Användare
            • July 2006
            • 32

Utblåset är riktat mot ytan och har så varit från början.

Filtret kanske bara är riktigt skitigt och släpper igenom på vissa ställen, där av problemen.

Tack för svaren.

Mvh Jerry

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

sätt på en bit filtermatta på pumpens insug så renas vattnet innan det går tillbaka ikaret

Kommentar

• Shaft
                Användare
                • July 2006
                • 32

Ursprungligen postat av bmwpower
                sätt på en bit filtermatta på pumpens insug så renas vattnet innan det går tillbaka ikaret
                ska testa det.
                tack för tipset.

Kommentar

• calle-hallabro
                  Användare
                  • July 2005
                  • 303

Kan det inte vara så att nu börjar kuberna bli skitiga, vilket gör att vattnet inte går lika lätt igenom, vilket gör att vattnet går den lättaste vägen, d.v.s mellan dem?

//Calle
                  En Mal idiot!
                  www.goc.se

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Ursprungligen postat av calle-hallabro
                    Kan det inte vara så att nu börjar kuberna bli skitiga, vilket gör att vattnet inte går lika lätt igenom, vilket gör att vattnet går den lättaste vägen, d.v.s mellan dem?

//Calle

Det tror jag oxå. Är kuberna täta så söker vattnet sig div genvägar. Finns det då möjligheter att komma igenom ofiltrerat så gör det det.
                    Stoppa i mer kuber kanske?
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• calle-hallabro
                      Användare
                      • July 2005
                      • 303

Ursprungligen postat av tege
                      Det tror jag oxå. Är kuberna täta så söker vattnet sig div genvägar. Finns det då möjligheter att komma igenom ofiltrerat så gör det det.
                      Stoppa i mer kuber kanske?
                      Kanske kan man "packa" dem lite, så att det inte finns lika mycket "luft" emellan dem?

//Calle
                      En Mal idiot!
                      www.goc.se

Kommentar

• Shaft
                        Användare
                        • July 2006
                        • 32

Ursprungligen postat av calle-hallabro
                        Kanske kan man "packa" dem lite, så att det inte finns lika mycket "luft" emellan dem?

//Calle
                        Kommer innom en snar framtid att tömma ur hela karet för att kunna placera figolit på botten.
                        Är lite orolig när stenarna blir nergrävda mot botten då och då.

Kommer i samband med tömningen att göra ren filterkuberna och ändra "upplägget" på dem, för att få dem mer kompakt och mer lätt åtkomliga när de behöver göras ren. För att inte sabba den biologiska reningen helt när jag rengör filterkuberna tänkte jag komplettera med lite biobollar.

Tack för alla svar

Mvh Jerry

Kommentar

Arbetssätt...