Hejsan
Har ett 150*60*60 kar med BTN bakgrund.
Bakom bakgrunden har jag har jag 10ppi blå filtermatta klippt i mindre kuber som jag knölat ner.
För att driva runt vattnet har jag en "Aquaclear Powerhead 110"(3700l/h).
I karet har jag diverse Malawi ciklider, mest yngel/ungdjur.
Har kört karet sen januari ungefär.
Sista månaden ungefär har det blivit mer och mer "skräpigt" i karet.
Det är föhållandevis "stora" partiklar som flyter kring i vattnet.
Börjar fundera på om jag skulle behöva kompletera med något annat filterter material än det jag har för att bli av med de här skräpet.
Kan ju så klart vara så att filtret är så mättat med skit att det följer med runt i stället för att fastna där det ska.
Matar inte överdrivet mycket(tycker jag). Varierar mellan pellets och räkmix.
Har knölat ner nästan en hel 100*100*10 blå filtermatta, så jag tycker inte filtervolymen är för liten.
Anledningen till att jag funderar är att när jag läst om/pratat med andra som näsintill identisk filterlösning så menar de att de gör rent filtret med flera års mellanrum.
Någon som har nå åsikter eller ideér?
Mvh Jerry
Har ett 150*60*60 kar med BTN bakgrund.
Bakom bakgrunden har jag har jag 10ppi blå filtermatta klippt i mindre kuber som jag knölat ner.
För att driva runt vattnet har jag en "Aquaclear Powerhead 110"(3700l/h).
I karet har jag diverse Malawi ciklider, mest yngel/ungdjur.
Har kört karet sen januari ungefär.
Sista månaden ungefär har det blivit mer och mer "skräpigt" i karet.
Det är föhållandevis "stora" partiklar som flyter kring i vattnet.
Börjar fundera på om jag skulle behöva kompletera med något annat filterter material än det jag har för att bli av med de här skräpet.
Kan ju så klart vara så att filtret är så mättat med skit att det följer med runt i stället för att fastna där det ska.
Matar inte överdrivet mycket(tycker jag). Varierar mellan pellets och räkmix.
Har knölat ner nästan en hel 100*100*10 blå filtermatta, så jag tycker inte filtervolymen är för liten.
Anledningen till att jag funderar är att när jag läst om/pratat med andra som näsintill identisk filterlösning så menar de att de gör rent filtret med flera års mellanrum.
Någon som har nå åsikter eller ideér?
Mvh Jerry
Kommentar