Dunkelt solljus på ett billigt sätt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • March 2005
    • 254

Dunkelt solljus på ett billigt sätt

Tänkte tipsa om ett billigt sätt att få en effektfull och väldigt snygg belysning i sitt kar.

Har länge letat efter ett ljus som ger vågrörelser på botten och som ger en naturlig känsla, gärna som jag kan köra på morgon och kvällar.
    Köre ett tag på en blå ljusslinga, effekten blev bra men alldeles för blått och kallt ljus, dessutom gav det inga snygga skuggor. Insåg rätt snabbt att jag var tvungen att kolla lite extra på halogenlampor och liknande och hittade spottarna Trettion på Ikea (http://www.ikea.com/webapp/wcs/store...mber=80057304).

Resultatet blev riktigt bra enligt mig själv och jag har nu kört detta under några månader utan problem. Nu när hösten börjar närma sig och det blir mörkare får jag ofta reaktioner på karet när spottarna går på och lysrören släcks och övrigt i rummet är näst intill bäcksvart.

Nu till lite bilder och beskrivning av detta projekt.

Då jag kör ett kar med lite växter i ville jag ge en känsla av att solljus trängde sig ner i karet och på de platser med mest ljus växer det lite växter (i naturen dras sig oftast växterna till det ställe där de kan få mest solljus).

Därför gjorde jag först min inredning i karet, jag satte ut 3 partier med Vallisneria då jag köpt 3 spottar (3 lampor passar bra till mitt 480 liters kar, mer ljus skulle förstöra känslan, 2 spottar fungerar rätt ok det med).

Jag la sedan ut spottarna på täckglaset för att passa in dem mot växterna. Med ögonmått borrade jag två hål i min heltäckande ramp och skruvade fast mina spottar, se bild nedan i detta inlägg (kan göras mycket snyggare än vad jag gjort men räcker för mig än så länge).

I och med att rampen i sig lutar något så kommer spottarna att vinklas in mot mitten, detta bör man tänka på när man mäter var spottarna ska sitta (jag föredrog dock att måtta dem så att de var exakt på växterna på täckglaset för att sedan när jag satte dit dem så pekade de något jämte. I mitt tycke inte riktigt lika perfekt utan mer naturligt).

Totalt kostade detta mig ca. 300 kronor och 1 timmes arbete - helt klart värt det.
    Hoppas att detta gav inspiration till liknande (eller helt andra) projekt.

Se bilder i följande inlägg.
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)
  • Pikkenix
    Användare
    • March 2005
    • 254

Totalt placerade jag ut 3 spottar inne i lysrampen enligt bilden.
    Mvh

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• Pikkenix
      Användare
      • March 2005
      • 254

Det färdiga resultatet kan ses nedan (dock har jag flyttat något på vallisnerian efter att jag satte upp spottarna så alla 3 spottarna pekar inte riktigt rätt).
      Mvh

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

Snygg effekt

Kommentar

• Rhodebaert
          Användare
          • February 2006
          • 557

Jättefint! Är en halogenspot nog för att "mata" en växt?
          Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• Pikkenix
            Användare
            • March 2005
            • 254

Är ingen expekt på området men kan med säkerhet säga att dessa små halogen inte räcker, därför kör jag med 2 lysrör på dagarna och har spottarna på under kvällen och morgonen när det är mörkare ute.
            Mvh

Kommentar

• choffe
              Användare
              • November 2005
              • 841

riktigt härlig effekt, dedär skulle jag kunna tänka mig att titta på länge
              Christoffer Lundholm

Kommentar

• daniel_i_malmö
                Användare
                • April 2002
                • 1338

Snyggt och inspirerande!
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Tingeling
                  Användare
                  • July 2006
                  • 176

Ursprungligen postat av Pikkenix
                  Det färdiga resultatet kan ses nedan (dock har jag flyttat något på vallisnerian efter att jag satte upp spottarna så alla 3 spottarna pekar inte riktigt rätt).
                  Precis så hade jag tänkt att jag skulle göra. Kul att någon han före och förklarade för mig hur det blir och hur jag ska göra. Blev ruskigt snyggt enligt mig och det kommer att bli klockrent i mitt kar oxå.
                  Tänkte senast i dag när ljuset släcktes ner och vissa fiskar blev lite skärrade och spurtade iväg åt alla håll att jag skulle behöva en liten nattlampa till dom. Har som sagt tänkt på detta ett tag och fick nu bekräftat att jag har tänkt helt rätt och att det blir såååå snyggt.

Tack för en spark i röven!
                  Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                  Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                  Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

Kommentar

• Pikkenix
                    Användare
                    • March 2005
                    • 254

Just det här med att lyset stängs av direkt och fiskarna far åt alla håll finns inte kvar efter att jag installerade spottarna, däremot är de rätt närvösa om man kommer nära karet och endast spottarna är på.
                    Har även märkt att en hel del lek puttas igång efter att lysrören släcks och spottarna går på, låter det vara osagt om det är spottarnas förtjänst eller om det bara är så att man ser "nattaktiviteten" lite tydligare.

Ser man på mycket av fisken i sveriges sjöar så är den ju som mest aktiv i gryning samt när kvällssolen går ner. Vore lite intressant att höra med er med rovmalawi om de jagar mer i olika ljus om det är någon som testat detta?
                    Mvh

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

Ursprungligen postat av Pikkenix
                      Just det här med att lyset stängs av direkt och fiskarna far åt alla håll finns inte kvar efter att jag installerade spottarna, däremot är de rätt närvösa om man kommer nära karet och endast spottarna är på.
                      Har även märkt att en hel del lek puttas igång efter att lysrören släcks och spottarna går på, låter det vara osagt om det är spottarnas förtjänst eller om det bara är så att man ser "nattaktiviteten" lite tydligare.

Ser man på mycket av fisken i sveriges sjöar så är den ju som mest aktiv i gryning samt när kvällssolen går ner. Vore lite intressant att höra med er med rovmalawi om de jagar mer i olika ljus om det är någon som testat detta?
                      Jag har haft spottar i karet i ett års tid som är tända en halvtimme efter att lysrören släcks. Jag har sett att rovisarna blir riktigt på hugget vid den tiden! Det blir ett helt annat beteende i karet med "kvällssolen". Även i Mbuna-karet, firrarna verkar mer fridfulla på ngt sätt, simmar runt och kollar lite på varandra, inget jagande (förutom rovisarna då som verkligen jagar)

Rekomenderar verkligen spottar, även när lyrören är tända ger de bra effekt i karet!

Kommentar

• Pikkenix
                        Användare
                        • March 2005
                        • 254

Spännande att man kan få fram olika beteenden hos sina ciklider medhjälp av bland annat ljuset...
                        Mvh

Kommentar

• Sofus
                          Användare
                          • February 2004
                          • 190

skitsnyggt! har gått i liknande planer, men jag har en heltäckande ramp av plastmaterial, undrar om det inte skulle bli för varmt med sådana spottar i?
                          1m³ afrika i vardagsrummet!
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                          http://www.akvarieforening.se/

Kommentar

• Pikkenix
                            Användare
                            • March 2005
                            • 254

De blir rejält varma, har för mig att det står vilken temperatur de avger på förpackningen...
                            Mvh

Kommentar

• Sofus
                              Användare
                              • February 2004
                              • 190

ok, tack. Tror jag ska inrikta mig på några diodramper då istället, får se hur det går
                              1m³ afrika i vardagsrummet!
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
                              http://www.akvarieforening.se/

Kommentar

Arbetssätt...