Dunkelt solljus på ett billigt sätt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Finns det inga risker med de där spottarna? När man läser om dem så står det att de ska vara "utanpåliggande" samt ha ett avstånd på ca 20cm till närmaste föremål. Har du täckglas? Hur varmt blir det? Tål de verkligen väta eller finns risk att de kortsluts?

    Är de vinklingsbara? Jag hade hellre sett att de riktats så att de föll uppifrån till vänster ned mot höger sida eller tvärtom...så man får en känsla av lågt gående kvällssol...nu är de spottade rakt ned vilket i och för sig ger en skön effekt...men inte direkt naturtrogen.

    Inspirationsgivande hur som helst!

    Kommentar

    • Pikkenix
      Användare
      • March 2005
      • 254

      #17
      Det utvecklas en hel del värme men inget som påverkar vattnets temperatur. Då rampen är i metall så rekommenderar jag inte att lägga handen på den där spottarna sitter efter att de varit igång ett tag...

      Ang hur de tål vätan så vågar jag faktiskt inte uttala mig, har fungerat utan några som helst problem hittills. Nu gjorde du mig lite orolig, vad kan hända om de kortsluts och kan man på något sätt ana att det kan gå åt skogen med dem?
      Mvh
      Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

      Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

      Kommentar

      • calle-hallabro
        Användare
        • July 2005
        • 303

        #18
        Att spottarna värmer vattnet är ett av de mindre problemen, värmen som hålls inne i rampen är det stora problemet!

        Blir rampen så varmt att man inte ens kan ha handen på den mer än någon sekund, ja då är det enlig min uppfattning alldeles för varmt och något måste göras, för plast åldras väldigt fort av värme och kan då falla sönder väldigt lätt och kortsluta.

        Annars så är effekten läcker

        //Calle
        **********
        En Mal idiot!
        www.goc.se

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

          #19
          Jag har en annan typ av spottar som är mer som "vanliga" spottar. De sitter två och två, är av metall och går att rikta åt alla håll och kanter Jag provade att blanda med 25W och 50W lampor för att få lite variation på ljuset. Mitt kar är ju 2,5 meter så det går att laborera en del

          Jag har inga problem med värmen, jag kör utan täckglas och har en "öppen" ramp.

          Kommentar

          • B-mark
            Användare
            • October 2005
            • 95

            #20
            Jag använder halogenbelysning morgon och kväll till mitt 960L. IKEA-spottarna inbyggda i en hylla. Har använt dem i några år och de ger en bra början och slut på dagen, antar jag.
            / Stefan

            Kommentar

            • Nojj
              Användare
              • October 2005
              • 90

              #21
              Trettioen-spottarna är avsedda för montering i "vanliga" utrymmen såsåm ex. bokhyllor.
              Ovanpå ska de inte bli varma - den delen monteras direkt på ex hyllplanet men undertill blir de rätt bra varma.
              Man kan nog anta att om man bygger in spoten såsom under en ramp kan det bli varmt för värmen kapslas in.

              Det finns dock spots som är avsedda för våtrum också, klart dyrare men nog värt det för samvetet. Fast värmen är ju lika illa här. Har själv en paket Trettioen spots liggande, vete fan om jag vågar sätta upp den...
              //John

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

              Kommentar

              • B-mark
                Användare
                • October 2005
                • 95

                #22
                Detalj med suddiga kadango mot en halogenbelyst bakgrund.
                / Stefan

                Kommentar

                • B-mark
                  Användare
                  • October 2005
                  • 95

                  #23
                  Detalj 2.
                  / Stefan

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

                    #24
                    Snyggt B-mark!

                    Kommentar

                    • Daniel Lindholm
                      Användare
                      • March 2006
                      • 92

                      #25
                      Tack Pikkenix

                      Idag var jag oturligt nog på IKEA med frugan vilket sällan uppskattas från min sida. Frugan kan jag stå ut med men affären är bara för jobbig
                      När jag passerade lampavdelningen och fick syn på "spotarna" så kom jag att tänka på den här tråden.
                      Direkt hemkommen med ett paket, innehållandes 3 st spotar, så började jag installera enligt instruktionerna i början på trådan och resultatet blev helt enastående.
                      Jag skulle kunna slänga ut TV´n hemma och sitta hela kvällarna och titta på det ljuvliga skenet från min nya kvällsbelysning vilken framställer akvariet på ett helt annat sätt.
                      Skuggor och vågor gör helt fantastiska effekter och vissa delar av burken döljs och ger en viss skumhet.
                      Fasiken vad nöjd jag blev......
                      -------------------------
                      Hälsningar

                      Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

                      720L Malawi

                      60L Malawismåttingar

                      Kommentar

                      • Pikkenix
                        Användare
                        • March 2005
                        • 254

                        #26
                        Kul att det blev bra! Släng gärna upp något foto på hur det blev.
                        Mvh
                        Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                        Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...