If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det enkla svaret blir ju att varje pump drar 0.028 kWh per timme. Antalet timmar per år är 24 * 365 = 8760 tim/år. Totala energiförbrukningen på ett år per pump blir då 8760 * 0.028 = 245.28 kWh. Kostnaden för detta beror på ditt elpris. Antar man 70 öre per kWh så blir totalkostnaden per pump = 0.70 * 245.28 = 172 kr/år. För tre pumpar blir det 3*172=516 kr/år.
Detta är givetvis förenklat. Av pumpens 28W avgår en del som värme och bidrar därför till att hålla nere effektförbrukningen på doppvärmaren, men ska man börja räkna på det blir osäkerheten så stor med alla antaganden att i alla fall jag finner det ganska meningslöst.
Det finns ett säkrare sätt att få klarhet: låna en energimätare av din elleverantör och koppla in alla elförbrukare i akvariet på denna under en period. Då blir siffrorna närmare sanningen. Om man nu verkligen vill veta...
Säger inte energiprincipen att all eneri övergår i värme på sikt? I sådana fall skulle det i ett eluppvärmt hus inte spela någon roll, utan all energi man tillsatte akvariet skulle bli värme på sikt. Varken fiskar eller växter kan väl tillgodogöra sig energi direkt från värme, eller?
"Säger inte energiprincipen att all eneri övergår i värme på sikt?"
Nja, det vet jag inte om den gör. Men all energi är oförstörbar. Matar man in en effekt på 28 W i en pump får man också ut 28 W i form av värme och rörelseenergi och kanske nåt mer?
Sen får man inte glömma bort den reaktiva effekt som genereras i pumpmotorn...men nu börjar det bli krångligt och det var nåra år sedan jag läste elkraftsteori så jag avstår från att fördjupa mig ytterligare...
Rörelseenergin i vattnet borde ju i sådana fall övergå i värme genom friktion när vattenmolekylerna gnids mot varandra. Jaja, hur det nu är så är tydligen varken du eller jag "byxade" att lösa detta problem, men om vi gör en avhandling kanske vi kan få ett Nobelpris att dela på, skulle räcka till mitt planerade 720
Det går säkert diskutera vidare hur de olika energiformerna omvandlas till varandra fram o tillbaka, men bara vi kan skriva under på att all energi är oförstörbar (åtminstone enligt nuvarande gällande naturlagar), då räcker det för mig. Jag hoppar gärna över Nobelpriset, jag skulle ändå inte få sitta bredvid prinsessan Madeleine på nobelmiddagen...
citat:
Säger inte energiprincipen att all eneri övergår i värme på sikt? I sådana fall skulle det i ett eluppvärmt hus inte spela någon roll, utan all energi man tillsatte akvariet skulle bli värme på sikt. Varken fiskar eller växter kan väl tillgodogöra sig energi direkt från värme, eller?
// Magnus
Jo egentligen. I ett eluppvärmt hus blir elkostnaden oberoende av hur många akvarier du har om inte energi förloras på annat sätt. Problemet är att energi försvinner ut ur "systemet".
1. Varmt vatten åker ner i avloppet (vid vattenbyte). Om du har varmvatten som INTE värms med Din el påverkar detta inte resultatet.
2. Avdunstning. Vatten avdunstar från akvariet, som därmed kyls. Vattenångan försvinner ut via ventilation. (detta är förmodligen största energiförlusten. Heltäckande ramp/glas minskar detta.
3. Viss mängd(liten) energi lagras upp i biomassa (fiskar, alger och organiska ämnen) en del av detta försvinner vid vattenbyte.
4. Ljus från akvariet (både synligt ljus och värmestrålning) som inte absorberas av yta inne i lägenheten. D.v.s. ljus som går ut genom fönster och väggar.
Kommentar