Starta växtkar utan pump

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Fantastiskt! Du tycket att fortfarande att dina kommentarer om kolmangd var fyndiga ("bitska") nar de i sjalva verket var ungefar lika epokgorande som att skriva att paven ar katolik.
    Ja det var självklart och det jag såg utifrån att du sa att du hade växter som vuxit mycket i ett slutet system.

Det blev en energiomvandling där vissa saker dog och skapade nytillväxt för andra, men som till slut kollapsade.

Du borde klara av att inte bli forolampad nar jag skriver "gor dig inte mer korkad an vad du ar" utan snarare se det som en utmaning.
    Deal =)

Du gor bara bort dig och det ar du som forsoker slingrar dig ur en pinsam situation som du satt dig i.
    Mjo, nog är det pinsamt alltid. Förlåt igen.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• Kid
      Användare
      • March 2004
      • 256

Observera att malet har ar att fa NAGON vaxt att overleva samt att inte ha for mycket alger. Far man mycket alger sa kan man som engangslosning byta lampa, vatten (jag brukar byta ca 90%), kora i en ny vaxt och/eller lite naring sa reder det ofta ut sig (nagot kul hander atminstone).
      Tack för tipsen, tror jag ska försöka och experimentera lite. Har bara aldrig fått växter att trivas. För det mesta har de bara ruttnat bort efter några månader. Så växtkar enligt mig är ungefär som för dig: att få växter att överleva, vara gröna och växa bra.
      Förresten, vad är en vietnamesisk kardinalfisk igen? Har du någon bild/länk på den?

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Tanichthys micagemmae. Ser ungefar ut som den vanliga men haller fargen aven som vuxen samt blir inte lika "stor" http://www.fishbase.se/Summary/speci...ame=micagemmae

Mina rad ang. alger i ett 100% low tech ar som att sla pa en gammal TV. Med lite tur sa skickar man in det pa sparet man vill ha det. Planen ar ju att inte gora ett smack. Orsaken till att du inte lyckas kan nog delas in i tva kategorier:

1. Fel sorts vaxt till din typ av akvarium
        2. For lite talamod.

Sedan kan man ju se det som att det finns en tredje kategori och det ar "gor ratt" dvs det som Defdac skriver om
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av Kid
          Ojdå, trodde länge att det var tvärtom. Dvs. om man matar för ofta så blir det näring över till algerna som då trivs bättre?!
          Det har behover kommenteras lite. Mat ger naring bl a kvave. Finns det overskott pa fosfor men man slutar mata (inget kvave) sa ger det garanterat cyanobakterier som kan ta upp (fixera) kvave fran luften (kvavgas lost i vattnet).

Har man matat for mycket for lange sa ligger det en massa "gunk" i gruset som gor att alger latt slar till. Att skolja gruset hjalper da ofta. Nagon som har funderat pa vad det ar i gruset far garna svara, men ar det en massa fosfor sa ger det cyanobakterier sa fort kvavetillfoseln slutar.

Sammanfattning: Overmatning ger alger, men en kontinuerlig matning pa jamn niva ger en jamn tillforsel av godning vilket vaxterna gillar.

Folk far garna fortydliga mitt svar.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Angående marmorkräftorna igen: det finns även hannar i handeln, jag har flera stycken. Med stigande ålder får hannarna mer och mer blått/grönt i sig, den största jag haft var nästan helt blå. Går att se könsskillnad på dem om man tar upp dem och kollar hur många/stora "ben" de har under bakkroppen. Är man van vid kräftor går det även att se rätt enkelt genom att honornas sköld på bakkroppen går ner längre än hannarnas (för att skydda rommen bättre), och så är även honorna bredare över bakkroppen. Jag är rätt övertygad om att de inte kör med jungfrufödsel, men det är fullt möjligt att de kan ha förrådsbefruktning, likt guppys. Räcker alltså med att de parat sig en enda gång så kan de få flera kullar.

Självklart är det enklare att gå på handlarna/grossisterna när det gäller att stoppa spridningen av marmorkräftorna, jag säger numera till när jag ser dem i handeln. Samtidigt vill jag i vart fall ge enskilda personer som har dessa kräftor ett val att göra sig av med dem om de har intresse för att bevara vår natur.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Har man matat for mycket for lange sa ligger det en massa "gunk" i gruset som gor att alger latt slar till. Att skolja gruset hjalper da ofta. Nagon som har funderat pa vad det ar i gruset far garna svara, men ar det en massa fosfor sa ger det cyanobakterier sa fort kvavetillfoseln slutar.
              Mjo, jag har tänkt en hel del på vad som finns i gruset, och jag är rätt övertygad om att det är flera saker som kan ge en algblomning när man rör runt i botten. Dels fäller fosfor lätt ut och binds i botten och dels ligger det en massa saker som ruttnar och ger ammonium där också. Att röra runt i botten ger därmed en finfin puff uppåt i fosforhalterna (rubbar kväve/fosforbalansen) samt frigör algfavoriten ammonium. Resultat = cyano. Detta är i vart fall det närmaste jag kommit en förklaring, men jag är inte helt säker på att det stämmer. ATT det ofta ger cyano när man har rotat runt i botten stämmer dock bra enligt min erfarenhet.

Hilsen,

P

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Det har akvariet ar pa 10 liter och har varit igang i 1.5 ar. Jag har haft lite problem med gronalger pa rutorna, men de har forsvinnit.
                Skotsel: Fyller pa vatten samt matning ca varannan dag (mer an vad fiskarna ater upp).
                Teknik: Lysror (svagt) samt luftslang.
                Vaxter: javaormbunkar, javamossa, riccia, andmat och spikblad.
                Snackor: Posthornssnackor, skivsnackor och malayiska sandsnackor
                Fisk: Tanichthys micagemmae
                Senast redigerad av Ola Svensson; 01 September 2006, 12:26.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Det har akvariet ar pa 20 liter och har varit igang i 10 ar. Jag har aldrig haft problem med alger, men det finns lite toffsalger.
                  Skotsel: Fyller pa vatten samt matar ca varannan dag (mer an vad fiskarna ater upp).
                  Teknik: Lysror (svagt) samt luftdrivet filtermattefilter.
                  Vaxter: Valisneria, Cryptocoryne affinis, javaormbunkar, javamossa.
                  Snackor: Posthornssnackor och malayiska sandsnackor
                  Fisk: Puntius cf vitatus "sasan gir" (dvs fiskar som ser ut som Puntius vitatus som jag fangat i Sasan Gir, men som blir max 2.5 cm.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 01 September 2006, 12:26.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Och sa ett viktigt tillagg: Jag pastar inte att detta ar snygga vaxtakvarier. Jag paster inte (och vill absolut inte ha) att man kan ha ett stort "uttag" av vaxter. Jag pastar inte att det ar ett bra satt att halla vaxter heller. Vad det daremot ar ar ett bra satt att permanentodla dessa fiskar!
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kid
                      Användare
                      • March 2004
                      • 256

Wow, med skötsel = bara fylla på vatten menar du att du inte matar fiskarna heller!?
                      Faktiskt nästan lite häftigt med självgående kar.
                      Vad lever fiskarna på?
                      Hur hittar du balansen mellan antal fiskar och växter?
                      Tog det lång tid innan det blev stabil, jag menar innan fiskar och växter slutade dö efter ett litet tag?
                      Hur startar man ett sådant kar, sköter man och matar karet som vanligt för att successivt minska på all skötsel och sedan sluta (och bara fylla på vatten)?

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Oj, jag glomde nagra saker som mat och cirkulation. Jag lagger in det.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Fiskarna maste ligga i fokus. Fiskarna ska ma bra. Inga fiskar far do! Akvariet ska aldrig vara i narheten av att overbefolkas. Observera att detta ar pyttesma fiskar. De far lite yngel och nar fiskantalet narmar sig 20 sa tar man bort nagra. Jag brukar avlagsna de aldsta for att fortsatta pa nasta generation.

Jag tar grus, vatten och vaxter fran ett annat akvarium och startar ungefar med de arter som finns i akvarierna ovan + hornsarv. Det brukar funka stabilt i princip med an gang. Ibland gar det "ner" sig och egentligen inga vaxter gar sa bra. Da brukar det komma igang igen genom att man kor i en massa vaxter samt byter vatten. Ibland blir det problem med cyanobakterier, men det ar bara att halla ut. De forsvinner med tiden.

Nar det galler maten sa skulle nog fiskarna klara sig utan, men fragan ar om vaxterna skulle gora det. Om inte annars for att snackorna skulle kaka upp dem.

Som sagt. Det har ar ingen genvag till ett snyggt akvarium. For det kor man massa ljus, koldioxid och godning.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kid
                            Användare
                            • March 2004
                            • 256

Intressant. Har en bekant som har en 500liters överfyllt med anubias och javamossa. Påminner mycket om dina lowtech kar då det enda han gör är att mata och fylla på vatten. I karet har han bla ett gäng mollys, svärdbärare och ancistrus som förökar sig regelbundet.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Samma sak fast storre. Sedan har jag periodvis bytt 1/2 varje vecka i den har typen av akvarier samt haft battre filtrering och det gor varken till eller fran nar det galler vaxterna (forutom hornsarv som inte gillar det). Men detta ar extremt enkla akvarievaxter. Valisneria och sarskilt Cryptocoryne gillar att lamnas ifred i gammal botten. Alla andra gar lika bra i akvarium helt utan grus. Sprikblad klarar sig aldrig i samma akvarium over tid sa jag har dem i flera samtidigt samt i fonstret som krukvaxt. Jag har magkanslan att tra gor att det funkar battre (grenar, kork) men man ska inte lita pa sin magkansla for mycket.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Och sa ett viktigt tillagg: Jag pastar inte att detta ar snygga vaxtakvarier. Jag paster inte (och vill absolut inte ha) att man kan ha ett stort "uttag" av vaxter. Jag pastar inte att det ar ett bra satt att halla vaxter heller. Vad det daremot ar ar ett bra satt att permanentodla dessa fiskar!
                                Att permanentodla firrarna funkar sådana här kar finfint för. Helt enig. Det enda jag tänkte på är att om man vill ha upp lite fler yngel och ha lite mer snurr på odlingen så borde snäckorna ut eller i vart fall decimeras kraftigt. Några snäckor kan vara bra att ha eftersom de håller rent från foderrester, men blir de för många så äter de mycket av rommen också. Vet killifolk som kör liknande kar, fast utan grus. Alltid några snäckor eller ett/två Ancistrusyngel på botten. Nå, absolut ingen kritik, bara ett tillägg. Vill man inte ha särdeles många yngel utan mer är ute efter att hålla arten över en längre period så är de dock klockrena.

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...