If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har haft några arter rengbågsfiskar ihop med Tanganyikaciklider. Jag hade dem ihop med relativt bottenbundna arter som Julidochromis och snäcklekare.
De utgjorde ett förvisso biotoporiktigt men vackert och livligt tillskott och ockuperade en nisch som annars var tom i detta akvarium.
De trivdes bra i de vattenvärden Tanganyikacikliderna krävde.
En annan fiskgrupp som jag har liknande erfarenheter av är höglandstandkarparna. Även dessa trivs bra i Tanganyikavatten och ockuperar de övre regionerna. De mest kända av höglandstandkarparna är Ameca splendens och Xenotoca eiseni. Mer info om dessa spännande fiskar finner du här: http://www.goodeiden.de/html/eiseni3.html
Jag har provat med att ha ett vuxet par Melanotaenia boesemani tillsammans med halvvuxna Röd Zebra, Flavus och trewar, i väntan på köpare.
Resultat Melanotaenia boesemani hanen blev snabbt ganska biten, så att en flytt blev nödvändig.
De gick dock ganska trångt.
Jag har en akvariekompis som har en malawi/regnbågskombination i ett över 1000 l och då har det fungerat det utan problem.
Viss försiktighet anbefalles med Xenotoca eiseni. Vissa är helt psykopatiska fenbitare. Jag köpte X. eiseni, och tio sekunder efter att de släppts i akvariet började de ta stycken ur fenorna på fiskar av andra arter. De var så i gasen att de fortsatte jaga och bita medan jag jagade dem med håven.
Kommentar