Frigolit under karet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

ja det med frigolit till akvarium med aluminiumram och aluminiumställning,
    det är klart har man ett golv som sviktar, så är det aldrig fel med en frigolitskiva som jämnar ut trycket, men det är också en estetisk fråga för att frigolitskivan syns ju också och det tycker jag inte ser snyggt ut

Kommentar

• janne63
      NCS Medlem
      • August 2006
      • 157

Det verkar inte riktigt som det skulle finnas någon nackdel med att ha frigolit under ett aluminiumkar med aluminiumställning, mer än att det kanske inte ser så snyggt ut. Detta senare kan jag ju hålla med om. Mitt golv är ett s.k. skeppsgolv som ligger på ett betongunderlag, dock ej direkt på betongen så på ett fåtal ställen i huset så sviktar det lite grann. Lägger man på ett halvt ton (+) kanske det sviktar lite på andra ställen också så jag tror jag satsar på ett lager frigolit mellan karet och aluställningen. Med tanke på att frigolit i 10 mm tjocklek kostade 11.50 för 120X60cm så är det ju ingen direkt stor utgift när man sätter det i relation till vad allt annat inom akvaristiken kostar.

När det gäller isolering av karet så borde det väl vara fullt tillräckligt med frigolit i karet, fast det kanske isolerar ännu bättre med frigolit både i och under. Kanske en tanke för framtida husbyggare ?
      Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

ja sen det att man ska isolera akvariet med div frigolit för att det blir dyrare el för det, det har jag aldrig förstått, dom flesta har ju termostarstyrda hus, så se akvariet som en värmekälla, det lär inte bli så mycket dyrare el för det mvh janne

Kommentar

• Kid
          Användare
          • March 2004
          • 256

Joe,
          Varnar för liggunderlag i karet. Har själv haft (och har fortfarande) liggunderlag i karet. Det påverkar inte vattenvärden eller fiskar vad jag märkt, MEN efter en tid (12 mån) så krymper underlaget och förlorar "spänstligheten". Mitt underlag har gått från 7mm till 2-3mm och när man lägger på en tung sten idag så pressas underlaget samman som om den vore av bomull! Med andra ord så förlorar ett liggunderlag sin funktionalitet efter en kort tid under vatten.

Valde liggunderlag innan bara för att då slapp jag silikona fast frigolitskivan.
          Anledningen till att jag inte bytt till frigolit än är att det är att väldans jobb att rensa karet och dessutom har jag inget bra ställe att förvara mina fiskar medan silikonet härdar.

Kommentar

• joe
            Användare
            • June 2006
            • 1451

Tack för varningen - jag kör förmodligen vidare med det kar som jag har liggunderlag i...men får väl tänka om vad gäller nya/nyinredning av kar i framtiden. Annars var ju liggunderlag himla smidigt - och så länge som man inte flyttar runt de STORA stenarna så borde det ju funka trots allt.

/joe
            MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

Osbervera att denna posten INTE grundar sig på några vetenskapliga underlag *asg*
              Men så här ser jag på problemet;
              1. Har du ett alukar på en alu-ställning, så ställer du karet i lod/våg med hjälp av de justerbara fötter som finns under benen. Under fötterna sätter jag hockey-puckar för att "sprida" ut den punktbelastning som blir. Ju större fötter - större ytan som tar upp belastningen! Vad frigolit i detta fallet skulle göra för nytta?!?!?!? det vetifasiken....
              Det skulle knappast STÖDJA glaset under karet - trycker blir fortfarande ute i hörnen, och där komprimeras frigoliten, men underglaset skulle INTE få något stöd...och dämpning mot vibrationer?!?!?

2. På en plan bänk däremot, så har man (med lite tur) justerbara ben som man kan ställa karet i lod med, OCH har man då en tunn frigolitskiva INNANFÖR ramen så har du ett bra stöd även för rutan.
              2a. Har du en bänk UTAN justeringsmöjligheter, där du får arbeta med...tja..plattor/skivor av ett "icke-komprimerbart" material för att få det hela att såt i våg, så kan jag köpa att man har en frigolitskiva under hela karet..MEN om karet står för snett, hur mycket nytta gör då frigoliten?...Den kan bara komprimeras x-antal %, och hur mycket kompenserar då frigoliten de eventuella belastningar som upstår????

Jag lägger INTE frigolit under karet på ett alu-ram-ben-kar......

MEN ALLTID frigolit I karet!

Mitt lilla bidrag till debatten, men åter igen - kolla med LEVERANTÖREN, och följ leverantörens anvisningar, för gör man INTE det , så kan jag garantera att försäkringen inte gäller...verken från leverantörer och försäkringsbolag!

Ps. Känner någon sig manad, så varför inte kontakta de olika producenterna och få ett svar via mail vad dom rek. så har vi klistrad tråd vad resp fabrikat rek. för sina kar!!!
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Ursprungligen postat av Kid
                Joe,
                Varnar för liggunderlag i karet. Har själv haft (och har fortfarande) liggunderlag i karet. Det påverkar inte vattenvärden eller fiskar vad jag märkt, MEN efter en tid (12 mån) så krymper underlaget och förlorar "spänstligheten".

Det beror säkert på vilken sorts liggunderlag man använder. Jag hade ett i 2 år i ett kar och när jag skulle göra om lite så var liggunderlaget fortfarande intakt. De problem som Joe beskriver fanns icke. Det enda problemet är att jag inte minns var jag köpte det.
                Numera använder jag inte liggunderlag eller frigolit i karen.
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kid
                  Användare
                  • March 2004
                  • 256

Det är mycket möjligt. Mitt var från ÖB för typ 30 spänn.

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av deathdealer
                    1. Har du ett alukar på en alu-ställning... Vad frigolit i detta fallet skulle göra för nytta?!?!?!? det vetifasiken....
                    Det skulle knappast STÖDJA glaset under karet - trycker blir fortfarande ute i hörnen, och där komprimeras frigoliten, men underglaset skulle INTE få något stöd...och dämpning mot vibrationer?!?!?
                    Hos mig trycks frigoliten ihop under ramen sa att rutan vilar pa frigoliten. Personligen tycker jag att det kanns otrevligt att ha en massa sten och vatten som vilar i luften, sa jag gillar den extra trygghetskanslan som frigolit ger. Sedan brukar jag kora 7 cm frigolitribbor med 7 cm luft mellan, annars vilar akvariet bara pa hornen anda. Kor man med ribbor sa trycks frigoliten ihop battre och hela bottenrutan far stod.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• joe
                      Användare
                      • June 2006
                      • 1451

Hej Wilhelm. Jag har ännu inga problem med liggunderlag i karet (men Kid varnade för ev. i framtiden). Låter bra att du har en anna erfarenhet då jag tycker det känns betydligt bekvämare att arbeta med liggunderlag än frigolit. Gött! / joe
                      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• janne63
                        NCS Medlem
                        • August 2006
                        • 157

Ursprungligen postat av deathdealer
                        Osbervera att denna posten INTE grundar sig på några vetenskapliga underlag *asg*
                        Men så här ser jag på problemet;
                        1. Har du ett alukar på en alu-ställning, så ställer du karet i lod/våg med hjälp av de justerbara fötter som finns under benen. Under fötterna sätter jag hockey-puckar för att "sprida" ut den punktbelastning som blir. Ju större fötter - större ytan som tar upp belastningen! Vad frigolit i detta fallet skulle göra för nytta?!?!?!? det vetifasiken....

2. På en plan bänk däremot, så har man (med lite tur) justerbara ben som man kan ställa karet i lod med, OCH har man då en tunn frigolitskiva INNANFÖR ramen så har du ett bra stöd även för rutan.
                        2a. Har du en bänk UTAN justeringsmöjligheter, där du får arbeta med...tja..plattor/skivor av ett "icke-komprimerbart" material för att få det hela att såt i våg, så kan jag köpa att man har en frigolitskiva under hela karet..MEN om karet står för snett, hur mycket nytta gör då frigoliten?...Den kan bara komprimeras x-antal %, och hur mycket kompenserar då frigoliten de eventuella belastningar som upstår????

Jag lägger INTE frigolit under karet på ett alu-ram-ben-kar......

MEN ALLTID frigolit I karet!

Mitt lilla bidrag till debatten, men åter igen - kolla med LEVERANTÖREN, och följ leverantörens anvisningar, för gör man INTE det , så kan jag garantera att försäkringen inte gäller...verken från leverantörer och försäkringsbolag!

Ps. Känner någon sig manad, så varför inte kontakta de olika producenterna och få ett svar via mail vad dom rek. så har vi klistrad tråd vad resp fabrikat rek. för sina kar!!!
                        Jag har försökt få tag på Zooline (Dala) men telefonnumret som stod på lappen i karet går till en privatperson.....

Distributören däremot fick jag tag på och de rekommenderar frigolit under karet, även om man har aluminiumbenställning.

Edit: Distributören meddelade därefter via mail att "Skall du
                        ställa akvariet på en akvareiställning med ställbara fötter behövs ingen
                        underlagsskiva om det inte för sig om ett helglasakvarium utan ram."
                        Senast redigerad av janne63; 29 August 2006, 19:06. Anledning: Nya uppgifter
                        Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• panna
                          Användare
                          • December 2004
                          • 233

Men hur detta med alukar och med alubänk. Vilket är bäst? Ska det det frigolit och skivava mvh. Jouni Jag tror att jag har ett Dala zooline. Mr 10108. Önskar fö svar mvh Jouni

Kommentar

• Micke H
                            NCS Medlem
                            • October 2003
                            • 144

Om ni nu är så oroliga för att ha akvarium med aluminiumram direkt på aluminiumställningen
                            så tycker jag att det är bättre att ni lägger en tjock och stabil skiva på ramen och uppe på den lägger en frigolitskiva som Ola beskriver....

För min del så fattar jag inte vitsen med frigolit emellan.
                            Däremot så skulle jag aldrig chansa att vara utan om man har helglasakvarium utan lister. Då ska man givetvis ha frigolit som tar upp små partiklar som kan hamna mellan glaset och skivan

Micke
                            Senast redigerad av Micke H; 29 August 2006, 19:30.
                            540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• Håknil
                              Användare
                              • December 2005
                              • 484

Ursprungligen postat av Micke H
                              Om ni nu är så oroliga för att ha akvarium med aluminiumram direkt på aluminiumställningen
                              så tycker jag att det är bättre att ni lägger en tjock och stabil skiva på ramen och uppe på den lägger en frigolitskiva som Ola beskriver....

För min del så fattar jag inte vitsen med frigolit emellan.
                              Däremot så skulle jag aldrig chansa att vara utan om man har helglasakvarium utan lister. Då ska man givetvis ha frigolit som tar upp små partiklar som kan hamna mellan glaset och skivan

Micke
                              Jag tycker att man i alla lägen bör använda frigolit.
                              Liggunderlag är tveksamt eftersom man inte vet va de innehåller,
                              beroende på tillverkning etc.

Vit frigolit är giftfri och bör användas under alla vattenbehållare.

Själv använder jag 2 cm.frigolit,både under akvariet och under de
                              stora klippformationerna jag har.

För under en hundralapp får man ju dessutom dessa skivor så det
                              räcker både ute och inne så att säga.

Mvh

Håkan

Kommentar

• janne63
                                NCS Medlem
                                • August 2006
                                • 157

Ursprungligen postat av Muhni
                                Jag tycker att man i alla lägen bör använda frigolit.
                                Liggunderlag är tveksamt eftersom man inte vet va de innehåller,
                                beroende på tillverkning etc.

Vit frigolit är giftfri och bör användas under alla vattenbehållare.

Själv använder jag 2 cm.frigolit,både under akvariet och under de
                                stora klippformationerna jag har.

För under en hundralapp får man ju dessutom dessa skivor så det
                                räcker både ute och inne så att säga.

Mvh

Håkan
                                Även med ramakvarier på aluställning utan träskiva?
                                Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

Arbetssätt...