Frigolit under karet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne63
    NCS Medlem
    • August 2006
    • 157

Frigolit under karet

Jag tänkte precis tvätta mitt nya 540 L Dala kar med vatten och aceton för att därefter silikona fast bakgrundsmodulerna. Då noterade jag en liten lapp på botten av karet med viktiga råd inför uppställning av akvariet. Förutom att det ska stå plant etc. så stod det att man alltid ska lägga en frigolitskiva under akvariet (1-2 cm tjocklek). Jag hade inget sådant på mitt 375L Dala kar, det funkade bra.

Vad är anledningen till att man ska lägga frigolit under karet och är det nödvändigt?
    Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

Ursprungligen postat av janne63
    Jag tänkte precis tvätta mitt nya 540 L Dala kar med vatten och aceton för att därefter silikona fast bakgrundsmodulerna. Då noterade jag en liten lapp på botten av karet med viktiga råd inför uppställning av akvariet. Förutom att det ska stå plant etc. så stod det att man alltid ska lägga en frigolitskiva under akvariet (1-2 cm tjocklek). Jag hade inget sådant på mitt 375L Dala kar, det funkade bra.

Vad är anledningen till att man ska lägga frigolit under karet och är det nödvändigt?
    hmmmmm.....
    Jag hänger med på att man kan ha en skiva under karet om det står på en plan skiva/bänk - men har du det ELLER en aluminiumställning????
    Sen var den fabrikstillverkade skiva jag fick med var 5mm...så, varför det ska vara en så tjock skiva....???

DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• janne63
      NCS Medlem
      • August 2006
      • 157

Aluminium ställning......., 6 ben.
      Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

Frigolit har jag under mina helglas kar. På de kar där jag haft ram har jag inte använt någon frigolit under, däremot har det kännts väldigt gott att ha frigolit inne i ramkaren.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• janne63
          NCS Medlem
          • August 2006
          • 157

Låter som om jag kan skippa frigoliten under karet. Tänkte lägga frigolit på botten inne i karet så materialet finns hemma, det lär väl räcka till att lägga under karet också om man nu vill det. Kan det skada på något vis?
          Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• malawi375
            Användare
            • April 2006
            • 209

Frigolit eller Aquapad har man under akvariet för att jämna ut trycket. Jag skulle inte ha ett akvarium större än 50 liter stående utan frigolit/aquapad under...särskilt inte ett helglasat.

Kommentar

• janne63
              NCS Medlem
              • August 2006
              • 157

Det verkar råda lite delade meningar ang. nyttan med frigolit under ett ramakvarium.

Det är ju bara ramen på karet som ligger an mot benställningen, en ganska liten yta förvisso. Är inte ramen eller den del av ställningen som ligger mot karet helt jämn så kanske det finns ett argument för frigolit även i detta fall. Verkar detta förnuftigt?

Men mer intressant, kan det finnas någon nackdel med att lägga frigolit mellan ramakvarium och alu benställning? Jag har förresten bara hittat 120 cm långa frigolit skivor vilket innebär att jag måste skarva på en 30 cm bit, har detta någon betydelse?
              Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• Mattilohela
                Användare
                • January 2006
                • 145

jag kör min 720 L direkt på Aluminium ställning ingen frigolit under och har funkat hur bra som hälst

Kommentar

• tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

Ursprungligen postat av Mattilohela
                  jag kör min 720 L direkt på Aluminium ställning ingen frigolit under och har funkat hur bra som hälst
                  Klart det funkar under bra förhållanden. Men det är aldrig en nackdel att jämna ut trycket ännu mer, med en billig frigolitskiva.
                  Jag har svårt att tänka mig fylla en burk utan frigolit under, gamla hundar har svårt att lära om sig.

Om skivan måste skarvas så är det väl knappast något problem, den lär ju inte ramla bort när akvariet står på.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

Förtydligande:
                    Jag lägger frigolit under karet, när karet står på en skiva/bänk, men INTE om jag har ett aluminiumstativ. Hade jag haft ett helglaskar, så står det på en bänk/skiva, och då skulle jag givetvis ha en skiva under.
                    Men ett kar med aluminiumlister, vilar bara på listen/hörnen och stöd i mitten, och där skulle jag aldrig lägga en skiva under karet!

Mvh

DD
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Jag brukar använda liggunderlag under karet och frigolit i.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• daniel_i_malmö
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1338

Ursprungligen postat av deathdealer
                        Men ett kar med aluminiumlister, vilar bara på listen/hörnen och stöd i mitten, och där skulle jag aldrig lägga en skiva under karet!
                        Jag vet att detta har diskuterats till leda i andra trådar, men jag måste erkänna att jag fortfarande inte förstått hur det skulle kunna vara en nackdel att ha frigolit mellan alu-ram och alu-ställning. Kan någon förklara?

Under helglasakvarium har jag alltid haft frigolit eller liggunderlag, och hade aldrig vågat testa utan. När jag haft alu-ramakvarier har jag ibland använt frigolit och ibland ingenting alls.

Förresten, i trådar som denna är funktionen 'Liknande ämnen' nederst på sidan helt suverän. Jag har aldrig brytt mig om den tidigare. Jag måste börja ta som vana att alltid titta där när jag läser intressanta trådar.
                        Tjugofem år med ciklider.
                        http://www.malmoakvarieforening.se
                        Centralamerika 2006
                        Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Ursprungligen postat av deathdealer
                          Förtydligande:
                          Jag lägger frigolit under karet, när karet står på en skiva/bänk, men INTE om jag har ett aluminiumstativ. Hade jag haft ett helglaskar, så står det på en bänk/skiva, och då skulle jag givetvis ha en skiva under.

Mvh

DD
                          Ett kar som bara vilar på lister borde väl vara i ännu större i behov av hjälp från en frigolitskiva. Helglasburken har ju hela bottenytan mot en slät skiva, så den borde klara sig bättre, men där måste det vara frigolit enligt dom flesta???

Förstår inte riktigt skillnaden???
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Jeppe
                            Användare
                            • October 2005
                            • 409

Frigolit isolerar även akvariet och gör så att temperaturen blir något mer stabil.
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• joe
                              Användare
                              • June 2006
                              • 1451

Underlag i och utanför

Ursprungligen postat av Micke
                              Jag brukar använda liggunderlag under karet och frigolit i.
                              Jag har liggunderlag under och nu senast också liggunderlag också i karet. Det verkar funka än - påverkar inte vattenvärden vad jag kan se - ännu, kanske man ska tillägga...

Vänligen/ joe
                              MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

Arbetssätt...