Frigolit under karet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

Jag skulle följt leverantörens anvisning.
    Stödet du får UNDER karet på en alu-bänk med ett alukar, ser jag som obefintilig, EFTERSOM det bara finns stöd under ramens hörn och frigoliten har väl en bärförmåga som är lika med 0 i sammanhanget. Du har (oftast???) justerbara fötter på alu-ställningen, och kan med dessa kompensera för den eventuella "lutning" du har i golvet.
    Har du däremot en plan skiva under karet, och lägger in frigolitskiva under karet, så har du ett plant stöd under frigoliten.

Janne63, det vitkigast är att karet står i lod, och att du lägger frigolit INNE i karet. Ser till att du inte har stora stenar som kan välta, och slå hål på sidorutorna för att fisken gräver.
    Så, om jag fattat det hela rätt har du ett ramakvarium med en alu-bänk under?!? Ta ett vattenpass( gärna långpass) och ställ karet i lod, lägg i en frigolitplatta i botten, sten och sand och kolla igen så att det står i lod. Fyll på vatten och håll lite koll på hur rakt karet är när du fyllt det till 1/3...sen kommer det allagånger gå bra!

Så skulle JAG gjort!

Lycka till...

Med vänlig hälsning

DD
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Ola Svensson
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av deathdealer
      Jag skulle följt leverantörens anvisning.
      Stödet du får UNDER karet på en alu-bänk med ett alukar, ser jag som obefintilig, EFTERSOM det bara finns stöd under ramens hörn och frigoliten har väl en bärförmåga som är lika med 0 i sammanhanget. DD
      Sjalvklart. Du menar om man inte har en (stabil) traskiva eller endast en fjompig plywood pa aluminiumstallning. Jo da ar nog frigolit helt meningslost.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• janne63
        • August 2006
        • 157

Allt är på plats i akvariet, moduler och frigolitskiva på botten. Tänkte jag skulle justera inställningen i kväll och fylla på vatten i morgon. Jag lutar åt att göra som du föreslår Deathdealer, jag kan inte riktigt se vad frigoliten fyller för funktion på ramen. Ev. så kanske jag lägger en rejäl träskiva först och därefter frigolit men jag är inte säker på om man vinner något på det heller.

Om jag tolkat inläggen rätt så kan man härigenom få ett visst stöd för bottenrutan genom att frigoliten komprimeras under ramen, är det rätt uppfattat?

När jag skaffade mitt förra Dala kar för många år sedan, 375 L den gången, så kom jag aldrig på tanken att inte ställa det direkt på benställningen. Jag flyttade dessutom 3 gånger och det funkade fint vid alla tillfällena att sätta upp karet. Fast det är klart, 375 är lite mindre än 540.
        Mvh Janne

420, 110 , 620, 120 L SA

Kommentar

• Kid
          Användare
          • March 2004
          • 256

Ni som har frigolit inne i karet, har ni alltid silikonat fast den?

Kommentar

• Ola Svensson
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av Kid
            Jag har aldrig gjort det, fast det ar battre att gora det. Det ar ett HIMLA mickel att inte fa sand under skivan nar man gor storrengoring.
            Ursprungligen postat av janne63
            Om jag tolkat inläggen rätt så kan man härigenom få ett visst stöd för bottenrutan genom att frigoliten komprimeras under ramen, är det rätt uppfattat?
            Japp, men det maste ju finnas en rejal skiva som ger frigoliten stod. Vill man vara helt saker pa att det blir stod under glaset sa ska man lagga ribbor av frigolit, inte en hel skiva.

Sedan finns det de som anser att bottenrutan kan tryckas ur ramen (pressas uppat) om man har frigolit under. Iden ar att hela akvariets tyngd vilar pa botten som ar limmad innanfor rutorna. Fast jag ar skeptisk till detta.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Erik Österlund
              NCS Medlem

• January 2005
              • 3788

Ursprungligen postat av Kid
              Nej!

Kommentar

• deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

Nepp - inte fastsatt i botten!
                Men jag hade (kommer själv) att styka OVANSIDAN med silicon och sedan "limma" fast sand...då kan dom gräva bäst dom vill....

DD
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

Arbetssätt...