Ang. dig.kameror !!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robbe
    Användare
    • February 2003
    • 527

Jag skulle gärna vilja se en liten foto batalj här med blixt vs utan blixt
    Upp till bevis och visa lite foto

Kommentar

• pny
      Användare
      • April 2002
      • 210

Det där med urvattnade färger undviker man om man kör med en lös blixt och belyser fisken uppifrån. Oskärpan som alltid blir (i någon utsträckning) när man fotograferar fiskar utan blixt kommer man däremot aldrig ifrån.
      Ursprungligen postat av Robbe
      Jag skulle gärna vilja se en liten foto batalj här med blixt vs utan blixt
      Upp till bevis och visa lite foto
      Bilder MED blixt (Alla utom den på hela akvariet): http://www.pny.se/galleri_akvarie/index_akv.php
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Att blixt vattnar ur färger vid akvarie-/fiskfoto har jag inte märkt. Jag vill påstå att det ofta kan vara tvärtom, att man med blixt tar fram färger som inte syns för blotta ögat. I akvarium finns aldrig tillräckligt med ljus vilket till viss del kan kompenseras med långa slutartider och höga ISO men blixt ger bättre resultat. För lite ljus resulterar i rörelseoskärpa, brus, fel vitbalansering och dåligt färgomfång.
        Blixt ser jag som ett absolut måste vid fiskfotografering och om man är petig så så man helst ha mer än en också. Blixten framifrån ger onaturliga skuggor och överdrivna fäger, blixt uppifrån ger naturligare skuggor och färger men fula reflexer i fiskögon. Genom att använda blixt både från sidan och uppifrån så undviker man dessa problem. Om man inte vill köpa på sig flera externa blixtar kan man utlösa en extern blixt med den inbyggda.

Här finns ett par bra artiklar om akvariefoto:

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Här följer några olika exempel, alla oredigerade från rådatafiler (NEF), bara beskruna och förminskade ungefär lika mycket.. Först en blid tagen utan blixt med fel vitbalans, brus och rörelseoskärpa.

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Med blixt från sidan:

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Med blixt ovanifrån:

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9104

Härliga bilder!
                Vilken skillnad det blir på utseendet på firrarna beroende på om man använder blixt och hur man placerar blixten.
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Härliga bilder!
                  Vilken skillnad det blir på utseendet på firrarna beroende på om man använder blixt och hur man placerar blixten.
                  Visst skulle det vara mer rättvisande med foton på samma firre i samma kar med samma belysning . Ska se om jag kan fixa det vid tillfälle. Jag funderar på att kanske göra en artikelserie till Ciklidbladet om fiskfotografering och efterbehandling, och där skulle ett sånt exempel passa perfekt.
                  Senast redigerad av Micke; 09 September 2006, 11:26.

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

Här är ett typexempel på en misslyckad bild med blixt framifrån.
                    Skuggan är onaturlig, det ljusa partiet på gälen är utfrätt och färgerna på kroppen är kraftigt förstärkta. Även om "kilesan" är snygg och färggrann så ser den inte ut så här för ögat. Färgerna på kroppen kommer fram när fjällen belyses från en speciell vinkel.

Kommentar

• malplacerad
                      Användare
                      • May 2005
                      • 877

Ursprungligen postat av Micke
                      Visst skulle det vara mer rättvisande med foton på samma firre i samma kar med samma belysning . Ska se om jag kan fixa det vid tillfälle. Jag funderar på att kanske göra en artikelserie till Ciklidbladet om fiskfotografering och efterbehandling, och där skulle ett sånt exempel passa perfekt.
                      En artikelserie om fiskfotografering skulle verkligen uppskattas.
                      ||||

Kommentar

• Mattias Andersson
                        Användare
                        • September 2003
                        • 788

Ursprungligen postat av Micke
                        Här är ett typexempel på en misslyckad bild med blixt framifrån.
                        Skuggan är onaturlig, det ljusa partiet på gälen är utfrätt och färgerna på kroppen är kraftigt förstärkta. Även om "kilesan" är snygg och färggrann så ser den inte ut så här för ögat. Färgerna på kroppen kommer fram när fjällen belyses från en speciell vinkel.
                        Visst, rätt använd blixt är snyggare än utan, men det är inte sällan man ser folk som står o drar iväg bild efter bild och inte fattar varför bilderna ser ut som dom gör, oftast har jag märkt att en hel del, dock inte alla, kör med blixt framifrån och får då väldigt onaturliga bilder.

Därför tycker jag man ska lära sig att fota utan först så man lär sig hur ljuset bör falla för o få bra/naturliga färger, men visst är blixten ett bra hjälpmedel, använd på rätt sätt...

Kommentar

• Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

Har du inga bilder du kan slänga upp Mattias?
                          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Fina bilder Micke! Personligen tycker jag bilden på Apistogramman är bäst av de tre, bra bild på själva fisken men även en kringmiljö i balans. Kilesan tycker jag är intressant på grund av att det händer nåt, fisken flexar eller moppsar upp sig eller vad den nu gör, färgerna kunde som du säger vara bättre. Den typ av bilder där fisken i o för sig har de bästa o briljanta färger men allt annat är svart har jag lite svårt för, perfekt för artregistret dock men i övrigt inget att tillföra enligt min mening.

Med min ringa fotokunskap så tycker jag det känns som att bilder utan blixt borde vara de som ger rättvisa. Det är ju fina bilder, inte det jag säger, som den på "golden" ex. men det jag tänker är att om man har en schysst sys kamera som fokuserar snabbt och har bra ljuskänsligt objektiv så finns ju möjligheten att ta riktigt coola bilder, fisk som hotar, flexar, gräver eller vad som helst, bara de gör nåt på bilden. Detta är helt uteslutet med min typ av kamera. Sparar ni dom bilderna till fototävlingar eller? Skulle vilja se fler såna bilder. Själv skulle jag jaga den typen av foton hej vilt om jag hade equipment för det.

Alltså, enligt mig är blixt bara en hjälp vid en viss typ av foto. Hmm... hoppas jag inte gett mig ut på nåt jag inte reder ut.

Mvh Jari

Kommentar

• drd
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1112

E det någon som testat detta macro ?

Funderar skarpt på att köpa det oxå, går för mig lös på under 2800:- !
                              // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Christian Alfredsson
                                NCS Medlem

• April 2002
                                • 4188

Det är jättefint. Ger bra bilder och är snabbt och tyst. Tony har ett sådant och jag har fått testad det en stund.
                                Christian Alfredsson
                                http://www.zoopet.com
                                http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

Arbetssätt...