Ang. dig.kameror !!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ursprungligen postat av drd
    Man kanske kan köpa en manual på svenska från canon annars ?
    Man kan ladda ner manualer på engelska gratis från Nikons hemsida, troligtvis gäller samma för Canon.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3216

0ch jag som inte är så vass på engelska beställde min på svenska från canon
      , jag tror den kostade runt 200 kr.mvh janne

Kommentar

• daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1338

Ursprungligen postat av Laesk
        å de är drygt att byta till kitobjektivet (18-55) om man vill zooma ut lite extra...

Låter som om du borde valt en kompaktkamera med fet zoom istället. ;-)

/Daniel, som bara har fasta objektiv till sina Nikon.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
          Låter som om du borde valt en kompaktkamera med fet zoom istället. ;-)

/Daniel, som bara har fasta objektiv till sina Nikon.
          Två kamerahus är inte heller fel
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• doctor
            Användare
            • December 2003
            • 238

Ursprungligen postat av Laesk
            Du har inte provat de eller? Blev lite sugen faktiskt.... mitt tamron 28-75 känns lite begränsat.. å de är drygt att byta till kitobjektivet (18-55) om man vill zooma ut lite extra...

Ett riktigt vidvinkel ska de väl bli senare me iofs, men njae de får vänta ett tag.
            Jag var inne på den gluggen när den kom, tog lite bilder i butiken där jag testade den. Skärpan var det inga större fel på men jag tyckte den var aningens plastig i konstruktionen men inte dåligt byggd. Rätt jobbigt ljud när man ska fokusera med den och den var inte så jättesnabb som jag upplevde det. Den var rätt populär tydligen och jag har sett många positiva rapporter om den. Sådär en liten minirecension! Testade den på en D70 för övrigt.

Kommentar

• drd
              Användare
              • December 2004
              • 1112

Så nu har min eos 30D dykt ner hos mig i röran i lägenheten.
              Första intrycket är väl ungefär så här " jäklar så skönt den ligger i handen, ge mig ett tele objektiv med bildstabilisator så e man med i gamet" !

Väger som sagt en del denna pjäs men fan så najs den är igentligen.

Köpte ett kit med 17-85 objektivet från canon med b.s och tycker nog att det var väl spenderade stålar.

Allt som allt gick det på 15 k men då köpte jag ett 2 gb ultra III minneskort (snabbt som faen) och ett uv-filter och så fick man köpa motljusskyddet löst till objektivet.

Skulle man handlat hemma i sverige så hade man förvisso fått svensk bruksmanual men det hade oxå kostat över 20000:- för allt sammans.
              Har beställt en manual från svenska canon nu för 170:-

Lite trist dock att man inte har bildstabilisator i kamerahuset.

Nu ska jag ladda batteri och leta efter lite info på nätet om olika inställningar.

Imorrn ska d plåtas lite på Knutstorp för dom kör stcc där i helgen
              // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Mattias Andersson
                Användare
                • September 2003
                • 788

Så nu har min eos 30D dykt ner hos mig i röran i lägenheten.
                Första intrycket är väl ungefär så här " jäklar så skönt den ligger i handen, ge mig ett tele objektiv med bildstabilisator så e man med i gamet" !

Väger som sagt en del denna pjäs men fan så najs den är igentligen.

Köpte ett kit med 17-85 objektivet från canon med b.s och tycker nog att det var väl spenderade stålar.

Allt som allt gick det på 15 k men då köpte jag ett 2 gb ultra III minneskort (snabbt som faen) och ett uv-filter och så fick man köpa motljusskyddet löst till objektivet.

Skulle man handlat hemma i sverige så hade man förvisso fått svensk bruksmanual men det hade oxå kostat över 20000:- för allt sammans.
                Har beställt en manual från svenska canon nu för 170:-

Lite trist dock att man inte har bildstabilisator i kamerahuset.

Nu ska jag ladda batteri och leta efter lite info på nätet om olika inställningar.

Imorrn ska d plåtas lite på Knutstorp för dom kör stcc där i helgen
                Måste säga att du valt en riktig kanon kamera, riktigt nöjd med min.

Du får återkomma med lite intryck av objektivet efter helgen, funderar skapt på antingen det eller ett Sigma 17-70 2.8-4.
                Sigma e ju både billigare o har bättre närgräns och ljusstyrka, men Canon har ju IS, så jag tvekar en hel del faktiskt.

På telesidan vet jag inte riktigt vad jag ska satsa på, ev ett lite billigare o köpa macro eller lägga allt på telezoomen.

Känner du för o lägga allt på ett kort så är ju Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM ett hyfsat köp.

Kommentar

• drd
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1112

Har tagit lite fiskbilder med kameran nu ikväll men det är klurigt utan att använda blixt minsann.

Dock är det äckligt bra skärpa i det objektivet jag valde till kameran.

Här är en kvällsbild på frihand
                  // drd

Nu med ännu fler malar.......L046 igen

Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                  Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

Kommentar

• Mattias Andersson
                    Användare
                    • September 2003
                    • 788

Har tagit lite fiskbilder med kameran nu ikväll men det är klurigt utan att använda blixt minsann.

Dock är det äckligt bra skärpa i det objektivet jag valde till kameran.

Här är en kvällsbild på frihand

Skippa blixten vid fiskbilder, den urvattnar bara färgerna, tycker jag.
                    Låter som ett ganska säkert köp, det där objektivet.

Kommentar

• Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                      Är du full pojk ??? Klart att man ska ha blixt vid fiskfotografering. Bara man använder den på rätt sätt så urvattnas inte färgerna på fisken.
                      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2748

Är det därför alla fotografer kör utan blixt i sina atteljeer ???( ironisk ifall ingen förstog det)

Eller är det något magiskt som händer när fiskarna befinner sig i vattnet??? som gör att bilderna blir urvattnade???

Skämtsamt, men är det inte som så att desto mer ljus desto bättre bilder.
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Ursprungligen postat av Cutekid
                          Är du full pojk ??? Klart att man ska ha blixt vid fiskfotografering. Bara man använder den på rätt sätt så urvattnas inte färgerna på fisken.
                          det blir lite vassare om man har blixten på rätt ställe men minsta fel så ser det otroligt overkligt ut.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Mattias Andersson
                            Användare
                            • September 2003
                            • 788

Ursprungligen postat av tege
                            Är det därför alla fotografer kör utan blixt i sina atteljeer ???( ironisk ifall ingen förstog det)

Eller är det något magiskt som händer när fiskarna befinner sig i vattnet??? som gör att bilderna blir urvattnade???

Skämtsamt, men är det inte som så att desto mer ljus desto bättre bilder.
                            En skilnad bara o den e inte så liten, inget vatten i atteljerna.
                            Anledningen till att jag helst undviker blixt vid akvariefoto är just att det är så svårt att få det att se naturligt ut.

det blir lite vassare om man har blixten på rätt ställe men minsta fel så ser det otroligt overkligt ut.
                            Som sagt var så är gränsen mellan lyckat och helfel verkligen hårfin när man nyttjar blixt vid akvariefoto.

Kommentar

• Cutekid
                              Användare
                              • January 2003
                              • 3368

En skilnad bara o den e inte så liten, inget vatten i atteljerna.
                              Anledningen till att jag helst undviker blixt vid akvariefoto är just att det är så svårt att få det att se naturligt ut.

Som sagt var så är gränsen mellan lyckat och helfel verkligen hårfin när man nyttjar blixt vid akvariefoto.
                              Kan tyvärr inte hålla med dig här. När jag själv fotar så blir det sällan dåliga bilder utav blixten, skippa den bara framifrån så blir det kanon.
                              Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Mattias Andersson
                                Användare
                                • September 2003
                                • 788

Ursprungligen postat av Cutekid
                                Kan tyvärr inte hålla med dig här. När jag själv fotar så blir det sällan dåliga bilder utav blixten, skippa den bara framifrån så blir det kanon.
                                Då har du lyckats bemästra tekniken, men personligen föredrar jag utan, därför att jag har lärt mig den varianten....... Som med allt annat, det man vant sig vid anser man oftast vara bäst

Kommentar

Arbetssätt...