Mitt projekt med BTN moduler som inredning är nu nästan avklarat, åtminstone vad gäller vilken som ska vara var . Jag tänkte ha en modul limmad med öppningen uppåt som inte ska användas till något eftersom jag redan har två andra filtermoduler. Eftersom jag läst att man ska borra små hål i sådana moduler så antar jag att de vattenfylls. Vattnet lär väl bli väldigt stillastående då, kan detta ha någon nackdel med sig? Är det någon nackdel att INTE borra modulen?
Vattenfylld BTN modul utan cirkulation?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Samma fråga har jag funderat över. Vattnet i min modul ser lite skunkigt ut med en oljig hinna. Förmodligen pga dålig cirkulation. Egentligen tror jag inte det gör något, det kan möjligen läcka ut sunkigt vatten när vattenståndet sänks vid vattenbyte. Då tillförs ju å andra sidan en mängd friskt vatten som borde eliminera nackdelen med eventuellt "gammalt" vatten.
Jag tycker inte man behöver borra i sin modul om inte modulen är väldigt stor och sitter dåligt. Min modul sitter limmad i både bakruta och sidoruta. Den hålls dessutom på plats av täckglaslisterna ovanpå. Då känns det lite overkill att ha borrat.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarna -
Jag har borrat mina, 2mm borr syns ingenting, bra eller inte?????
Det kommer spökljud när man byter vatten, = läcker det på golvet. Sen fattar man vad det är.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Per Bjellert
Jag tycker inte man behöver borra i sin modul om inte modulen är väldigt stor och sitter dåligt. Min modul sitter limmad i både bakruta och sidoruta. Den hålls dessutom på plats av täckglaslisterna ovanpå. Då känns det lite overkill att ha borrat.
En sak som slog mig var att i ett Juwel kar som vi har så har vi under sommaren haft av täcklisterna för att få ner värmen lite grann. Varje gång jag öppnar filtret för att rengöra så flyger det ut en massa riktigt små insekter, förmodligen trivs dom där i den fuktiga mörka miljön. I en BTN modul skulle man väl kunna odla riktigt duktigt med små insekter, kanske t.om. mygg.Mvh Janne
420, 110 , 620, 120 L SAKommentar
-
-
-
Ursprungligen postat av blackenedMin H-modul är full med sniglar =) Aldrig sett en i karet trots det.Mvh Janne
420, 110 , 620, 120 L SAKommentar
-
-
Jah har borrade sidormoduler i mitt ena kar, men kommer INTE borra hål i det nya....fyller absolut ingen funktion, och siliconet håller, dom flyter inte upp!
För jag antar att du inte ska ansvända detta som en filtermodul????
DD"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
Ursprungligen postat av deathdealerJah har borrade sidormoduler i mitt ena kar, men kommer INTE borra hål i det nya....fyller absolut ingen funktion, och siliconet håller, dom flyter inte upp!
För jag antar att du inte ska ansvända detta som en filtermodul????
DD
Jag ska snart sätta i lite moduler i ett nytt kar men vill ju gärna först får höra från ngn som haft oborrade att det fungerar bra under en lång tid.Kommentar
-
jag kommer ENBART ha ickeborrade moduler i karet. De små hål man gör har bara EN funktion, och det är för att fylla modulen med vatten....så den inte flyter..Men man siliconar fast eländet, och det släpper INTE av den lilla luftficka som bildas!
Även om det är en statisk bleastning, så är det ingenting!
Vtnnet/insidan av de moduler som jag har som filtermoduler, är sunkiga, och jag ser ingen anledning att ha de bnya modulerna fyllda med sunkigt vatten, för därinne är det 0-curkulation!
DD"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
en ide vore väll att sammankoppla modulerna med slang/rör och helt enkelt suga in i en modul till den andra i serie, in i den sista filter/utsugs modulen. På detta sätt så får man cikulation.
/Palm325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
+4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(Kommentar
-
Lösa moduler
Jag har haft en burk med borrade moduler och är inne på samma linje som
"DeathDealer". Dvs vattnet i modulerna blir sunkigt.
I min nya burk har jag en hel bakgrund som jag kan slamsuga bakom. Nackdelen med en
hel bakgrund är att den stjäl en hel del yta från fiskarna.
Min nästa burk ska jag bara ha moduler som är öppna upptill så att jag kan slamsuga dem vi behov. Dessa moduler ska inte borras enligt samma resonemang som DD för i sin del av tråden.
Lycka till
Björn HLite diskus, mal & malawi bilder
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123Kommentar
-
Ursprungligen postat av palmen ide vore väll att sammankoppla modulerna med slang/rör och helt enkelt suga in i en modul till den andra i serie, in i den sista filter/utsugs modulen. På detta sätt så får man cikulation.
/Palm
Mvh
-
Efter att ha funderat lite till på borrade eller inte borrade moduler så sänker jag nu vattennivån i karet och silikonar igen min överhängsmodul. Okej att det inte luktar om det stillastående vattnet men varför chansa på framtida problem?mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
Kommentar