papegojciklid väldigt sjuk?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toza

papegojciklid väldigt sjuk?

Jag har en papegojciklid som inte mår så bra, den ligger antingen nere på botten upp och ner eller vid vattenytan upp och ner, den är svag och har ingen kraft för att simma efter mat längre, jag ahr fått mata den själv och så och då tuggar han i sig, dock så ser de ut som om maten kommer ut genom gälarna. Min fråga är om han nu kommer dör eller om man kan göra något för att han ska bli normal tidigare?

två sager till bakpartiet på han är böjd och han har tappat färg och blivit väldigt ljus.

kan man göra något för han?

/Tomas
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Till att börja med, välkommen till forumet!

Sålänge en fisk ser pigg ut och äter brukar det inte vara någon större fara. Är den inte pigg men äter kan det gå att få ordning på den.

Eftersom papegojcikliden (förmodar att det inte är Aristochromis christyi du menar) är en framodlad fisk med medvetna defekter kan det mycket väl vara så att dessa defekter ställt till det såpass för den att den helt enkelt inte klarar ett normalt liv.

Detta är absolut inget facit, men det låter onekligen som att det blir svårt att rädda den stackars fisken.
    Tony Englund

Kommentar

• Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

det låter tyvärr mörkt för fisken. Jag skulle avslutat dess lidande istället för att dra ut på det.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Lutt
        Användare
        • October 2005
        • 1919

Vill först och främst säga välkommen till forumet!!

Du det här låter inte bra...

Du skriver att han börjar tappa färgen också, fiskar som gör det är antingen skrämda, "nyvakna" eller att dom sjunger på sista versen.

Det verkar vara för sent för att göra nått, ett saltbad skulle nog inte funka, hans immunförsvar är nog alldeles förtaskigt.

hoppas nån annan har något bättre/positivare svar.

Kommentar

• toza

RE: papegojciklid väldigt sjuk?

Tack för svaren och så, jag har varit i kontakt med akvarielagret och med dom har vi lyckats konstatera att det är fel på simblåsan och att det är bäst att avliva fisken, men tack för svaren och hjälpen

/Tomas

Kommentar

Arbetssätt...