Panik i lördags !! (vid delvattenbytet)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • August 2006
    • 51

    Panik i lördags !! (vid delvattenbytet)

    Hej!

    Har inte riktigt hämtat mig från den hemska händelse som jag och mina sajicor var med om i lördags.

    Tänkte försöka förklara det som hände och hoppas på Eran hjälp !!

    Varje lördag har jag " akvariedag" då jag pysslar om akvarierna och gör delvattenbyten.

    Så också denna lördag, jag gjorde som jag gjort de senaste månaderna. Tömde ut ca en tredjedel av vattnet, böt mot nytt tempererat, med tillsats av aquasafe och lite ektozan. Rengjorde filtret i pumpen i kallvatten.

    Efter en stund ser jag hur sajicorna ligger vid botten och flämtar fort fort, de fick ingen luft. Panik !! Jag slänger i sajicorna, fort som fan, i det andra akvariet och efter en stund har sajicorna blivit som vanligt igen...

    Ok, nåt är allvarligt fel på vattnet, jag gör en omstart! Gjorde det, hällde i aquasafe, lite ektozon och en bakteriekultur. Sen i med sajicorna, som utan problem är där nu.

    VAD HÄNDE ??

    Läste lite om förgiftningar i en bok, men blev inte mycket visare....

    Vore tacksam för hjälp, med vänlig hälsning Anna-Karin
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Något i kranvattnet som kläggade igen gälarna. Skulle gissa på kloramin.
    Det är rötmånad nu och kanske har ditt vattenverk lite mer bakterier i vattnet än vanligt att ta hand om. Skippa en akvarielördag o mata lite mindre. Du ska nog inte heller rengöra filtret i kran vatten om det nu är lite högre koncentration av bakteriedödande medel i just nu.
    Öka syresättningen i byttan i vilket fall som helst. Har gälarna tagit skada så kan lite mera syre inte vara fel.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Varför häller du i bakteriekultur efter varje vattenbyte?

      Ektozonsalt må vara bra men det är dyrt. Nästa gång så köp axal-salttabletter i stället.
      25kg/70-90 kr på Granngården. Funkar hur bra som helst och du har salt en låååånnngg tid frammåt. Börja med 1-2 tabl./100 liter bytt vatten. Får du inte stormtrivsel så öka doseringen med en eller två tabletter.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • anna-karin
        Användare
        • August 2006
        • 51

        #4
        Jag brukar inte hälla i bakteriekultur vid vattenbyte, bara vid omstart då allt vatten byts...

        Sen undrar jag ju då varför de inte blev sjuka när jag bytt allt vatten då...hm...??
        En glad amatör vid namn Anna-Karin

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Du bör inte rengöra dina filter varje vecka. Rengör dem först när du märker att de inte är så bra fart i dem längre. Då kan du krama ur dem i akvarietempererat vatten bara. Grovrengörning behövs inte. Jag gör inte rent mina filter mer än varannat år, men då har jag en liten specialare som inte kleggar igen så fort.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #6
            Jadu svårt att sia om.
            Det kan vara så att vid ditt "första" vattenbyte så fick du i något som lossnat från rören.
            Men snarare är det så att vad det än var så hade det oxiderat (luftats ur) när du la i fiskarna en stund efter andra vattenbytet.
            Det kan vara så att du behöver förbereda vattnet ett lite tag innan du häller i det i byttan.
            Rätt mycket arbete om man inte är säker.

            Gör istället så att du gör ett litet 10% igt vattenbyte utan att rengöra filter eller annat för att se om reaktionen kommer tillbaka. Gör den inte det så öka till ett 20% igt vattenbyte.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • anna-karin
              Användare
              • August 2006
              • 51

              #7
              Jag läste i en fiskbok om nitriter o amonium, du tror inte det kan va nåt sånt, nån chock höjning???
              En glad amatör vid namn Anna-Karin

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

                #8
                Du kan få nitrit om karet är nytt, eller för mycket städning av sand och filter.
                Om du sätter biologin ur spel helt enkelt genom att städa bort de goda bakterierna. Tror däremot inte att det är nitrit i ditt fall, reaktionen skulle inte kommit direkt i samband med vattenbytet.
                Visst kan det vara amoniak som fälldes ut vid vattenbytet om ph värdet steg och du hade en del amonium i karet.
                Det där med städning av filter och annat ska du vara försiktig med precis som Zaphi säger.
                Det kan göra att omvandlingen av skit till nitrat inte funkar som det ska. För att vara på den säkra sidan så har jag alltid två filter eller mer per kar. Om ett pajjar eller vid rengörning så är det kanon att alltid ha ett filter som funkar.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #9
                  Sitter förresten och tittar på mitt sajica par som leker just nu. Hon är kolsvart med lysande ögon och är hur förbannad som helst på alla andra som kommer nära.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • lenis
                    Användare
                    • February 2005
                    • 42

                    #10
                    ... dessutom ska du göra rent filter i ca 25gradigt vatten, varken för varmt eller kallt, annars dör bakterierna. eller hur?

                    Kommentar

                    • anna-karin
                      Användare
                      • August 2006
                      • 51

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Sitter förresten och tittar på mitt sajica par som leker just nu. Hon är kolsvart med lysande ögon och är hur förbannad som helst på alla andra som kommer nära.

                      De är så himla söta, särskilt honan tycker jag !!
                      En glad amatör vid namn Anna-Karin

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

                        #12
                        Ursprungligen postat av lenis
                        ... dessutom ska du göra rent filter i ca 25gradigt vatten, varken för varmt eller kallt, annars dör bakterierna. eller hur?
                        Just det där vore intressant att få lite fakta om. I dammen cirkulerar ju vatten som är mellan 4 och 28 grader beroende på årstid, men nog tusan fungerar filtret i alla lägen. Dör de av chocken när temp ändras för hastigt, är det olika bakterier eller är det så att de inte bryr sig?

                        (ursäkta om jag kliver ur ursprungstråden en aning)
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tony
                          Just det där vore intressant att få lite fakta om. I dammen cirkulerar ju vatten som är mellan 4 och 28 grader beroende på årstid, men nog tusan fungerar filtret i alla lägen. Dör de av chocken när temp ändras för hastigt, är det olika bakterier eller är det så att de inte bryr sig?

                          (ursäkta om jag kliver ur ursprungstråden en aning)
                          dom trivs bäst mellan 20 och
                          30 grader, funkar sämre under 5 men dom funkar lite
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            Nitrifierande bakterier trivs tom allra bäst vid temp över 30 grader. Läste ett test om det, och de gick upp till 35 grader i testet - bakterierna fortsatte att frodas. De trivs också bäst vid ett pH runt 8,3. Däremot, under pH 6 så dör nästan alla.

                            Allra bäst att rengöra sina filter i är akvarievatten, förslagsvis i samband med vattenbyte. Näst bäst är kallvatten. Ljummet kranvatten är värre då det finns risk att det kommer med tungmetaller från ledningarna.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...