Stackars sköldpaddor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

Stackars sköldpaddor

Jag brukar kolla akvarieannonserna på blocket, och såg idag att någon skänkte bort vattensköldpaddor (vanligtvis säljs de bara väldigt billigt). Jag kollade lite på skötselråden för dem och jag isåg att det är väldigt mycket svårare att hålla sådana djur än fiskar. Jag önskar att folk skulle låta bli att köpa djur utan att ha en aning om hur man sköter dem och att ingen skulle sälja sköldpaddor som leksaker till barn. Hemskt är det. Sen kan man, tycker jag, ifrågasätta hur så stora djur någonsin kan få ett drägligt liv i någons akvarium.

Ingen här som har förbarmat sig över bortglömda sköldpaddor?
    Det går alltid en senare buss.
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Det ligger ännu mer i zoohandlarnas intresse än i köparens tycker jag. De borde ha större koll på sig än de har när det gäller de obligatoriska skötselråd de skall lämna.
    Tony Englund

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Det är väl rödörade sköldpaddor, antar jag. Det brukar vara det när sköldpaddor skänkes.

De blir rätt stora, 20+ cm över ryggskölden, och skitar ned nåt enormt, men har man ett stort akvaterrarium (eller en damm) så är de inte svårhållna och går tillochmed att odla utan alltför stora svårigheter. Men i sällskapsakvarier kan man inte ha dem.

Förr i tiden fanns det femkrone-stora rödöron som kostade en spottstyver i varenda zooaffär, och förr informerade zooaffärer sällan om hur djur skulle skötas, så massor av akvarister köpte små söta rödöron och försökte sen skänka bort dem när de blev stora, skitade ner, och åt upp deras fiskar.
      Nuförtiden säljs mest lite vuxnare sköldpaddor, och kunden blir informerad om slutlig storlek, så huvudproblemet är nog "jag köper ett större akvarie när den blir större"-syndromet.

Kommentar

• Perikles
        Användare
        • December 2005
        • 658

Blir inte dessa sköldpaddor ganska så gamla? Så om barnen tjatar till sig en i 6-årsåldern så är det knappast sannolikt att de tar med den när de flyttar hemifrån 15 år senare.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Rhodebaert
          Användare
          • February 2006
          • 557

Enligt skansenakvariet blir de ca 30-35 år. Ett ganska långsiktigt åtagande. 30 cm långa...

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

I Köpenhamn har de som tröttnat släppt ut många i dammen i Botanisk Have. Många har förmodligen dött, men en stam har faktiskt klarat sig. Överlever vintrarna också samt fortplantar sig faktiskt. Har sett nykläckta flera gånger där på vårkanten. Det finns vattensköldpaddor som blir betydligt mindre, men dessa är CITES-listade om jag inte minns fel.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Rhodebaert
              Användare
              • February 2006
              • 557

Man kunde läsa på nätet att EU har importförbud för rödörade sköldpaddor pga risken för fler europeiska stammar. Det är ganska hardcore av dem att klara sig i Danmark och då borde de väl kunna klara sig i sverige också.

Kommentar

• dinajel
                Användare
                • November 2004
                • 569

Påminner mej om dagens tragikomiska toothpastefordinner-strip:

Daniel Andréasson

Kommentar

• Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

Ursprungligen postat av Rhodebaert
                  Det är ganska hardcore av dem att klara sig i Danmark och då borde de väl kunna klara sig i sverige också.
                  De överlever och kan övervintra utomhus upp till nånstans mellan uppsala och dalälven, men våra somrar är för kalla för att de skall kunna fortplanta sig. Äggen lägs i Maj till Juli och behöver 2.5 månader med temperatur konstant över 22 grader för att äggen skall kunna utvecklas.
                  Närmaste vilda populationer jag känner till är i Tyskland och södra Storbrittannien. Danmark är nog precis på gränsen; förmodligen lyckas fortplantning även där bara extra varma somrar.

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Mike,
                    tänker inte säga emot dig direkt, jag tror som du att fortplantningen lyckas enstaka somrar (denna borde ha funkat utmärkt). Det finns ju ändå en del "småfaror", t ex i vatten som konstant är varmare än det egentligen är i naturen. Finns/fanns det inte en fiskart i Barsebäcks hamn som inte skulle finnas där? Vet även att det finns flera vilda populationer av guppy runtom i Europa/Ryssland - de klarar sig där det finns varma utsläpp. Undrar också om det inte finns en liten risk att de med tiden anpassar sig mer till vårt klimat - ingen pejl på hur många generationer det behöver ta.

Nu kanske just sköldpaddor inte rubbar den ekologiska balansen på samma sätt som mink, tvättbjörn och canadagäss, men i allafall. Man vet liksom aldrig med naturen.

Hilsen,

P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Finns/fanns det inte en fiskart i Barsebäcks hamn som inte skulle finnas där?
                      Jo den tjockläppade multen har idag blivit en relativt vanlig art i Sverige.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

Ursprungligen postat av Micke
                        Jo den tjockläppade multen har idag blivit en relativt vanlig art i Sverige.
                        ...som troligen kommer att försvinna igen nu när Barsebäck stängs.

Personligen tycker jag det är lite trist, inte så mycket kanske just för multen skull - det är en rätt trist fisk - men faunan blir lite fattigare.
                        Senast redigerad av Mike_Noren; 21 August 2006, 18:39.

Kommentar

• Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                          ...som troligen kommer att försvinna igen nu när Barsebäck stängs.

Personligen tycker jag det är lite trist, inte så mycket kanske just för multen skull - det är en rätt trist fisk - men faunan blir lite fattigare.
                          Jag är tveksam till att den försvinner på grund av stängningen av Barsebäck. Multen förekommer vid alla känkraftverk och på andra ställen där det finns utsläpp av varmvatten som t ex. vid Höganäs AB, den finns också i många hamnar.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...