Gädda

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Gädda

Nu har vi haft tre gäddor i lokalen sen i våras, ju längre tid de är i karet desto mer sociala och hungrigare blir dom. Att filma dem äta är skitsvårt, det går så kopiöst fort, men här är en liten snutt på dem.

Vi ska försöka hålla dem över vintern genoma tt byta vatten lite oftare och mata mindre, har någon annan haft svenska gäddor i akvarium?
    Mvh Alex
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

Mata mindre? De där var ju undergödda så det skriker om det. Stick ut med kastnätet och fixa lite riktig mat =)

Kommentar

• eriahl
      NCS Medlem
      • December 2003
      • 110

Ja. När det blir lite skillnad i storlek blir det färre än 3st. Annars är dom inte så svåra. Men riktiga storätare. Är det mysis dom får?
      Senast redigerad av eriahl; 18 August 2006, 16:21.

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

Ursprungligen postat av blackened
        Mata mindre? De där var ju undergödda så det skriker om det. Stick ut med kastnätet och fixa lite riktig mat =)
        haha....deras ämnesomsättning är på topp nu när de har det så varmt o karet.. tar bara några timmar innan de är lika smala
        Mvh Alex

Kommentar

• Alexander Ylipää
          Användare
          • October 2003
          • 3615

eriahl, de äter inget annat än levande fisk och mask då de är som hungrigast
          Mvh Alex

Kommentar

• eriahl
            NCS Medlem
            • December 2003
            • 110

Var så svårt att hinna se tyckte jag. Sen förvånad om det varit mysis.

Kommentar

• eriahl
              NCS Medlem
              • December 2003
              • 110

Filmsnutt http://s110.photobucket.com/albums/n...t=MVI_4886.flv
              En till http://s110.photobucket.com/albums/n...5-01-10039.flv
              En till oxå http://s110.photobucket.com/albums/n...t=MVI_4891.flv
              Senast redigerad av eriahl; 18 August 2006, 17:53.

Kommentar

• Rovfisken
                Användare
                • April 2005
                • 178

Vättern akvariet i västergötland har haft gäddor i akvarium i en massa år. dom har ju förvisso c:a 2000liter och var nog 60-90cm sist jag såg dom. men kolla med dom , dom borde veta det mesta, för dom som inte vet så kör dom ju det mesta som finns från sverige,
                Mina kar

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

Kommentar

• Lutt
                  Användare
                  • October 2005
                  • 1919

Ursprungligen postat av Rovfisken
                  Vättern akvariet i västergötland har haft gäddor i akvarium i en massa år. dom har ju förvisso c:a 2000liter och var nog 60-90cm sist jag såg dom. men kolla med dom , dom borde veta det mesta, för dom som inte vet så kör dom ju det mesta som finns från sverige,
                  är det inte bara fisk från vättern??? iofs så är ju vättern en av de mesta artrikaste sjöar

Kommentar

• eriahl
                    NCS Medlem
                    • December 2003
                    • 110

Enda problemet är att dom växer fort och att snålmata dom är lite svårt när dom ser sina kompisar simma där och fresta som en lagom måltid

Kommentar

• ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

Är det ok att släppa tebax dem i där de kom ifrån sen? Eller blir det kattmat??
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

Kommentar

• jolle
                        Användare
                        • November 2005
                        • 41

det e ju inga problem att mata dom med sillbitar eller räkor, det har jag gjort och dom växer som tokar!!! man brukar säga ett kilo per år men det är ju i frihet, i ett akvarie kan det gå snabbare..

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Jäklar vilka monster gäddor är egentligen. De klår mina Channa gachua en hel del, och det vill inte säga lite det. Fast jag tror inte gäddorna blir så ivriga vid matdags att de kan hoppa upp i handen på en när man matar - det gör Channorna ibland...

Hilsen,

P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• eriahl
                            NCS Medlem
                            • December 2003
                            • 110

Om du inte matat med "vanliga" akvariefiskar eller fisk från andra vattendrag kan man släppa ut dom där du fångade dom, smittrisken du vet.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Jäklar vilka monster gäddor är egentligen. De klår mina Channa gachua en hel del, och det vill inte säga lite det. Fast jag tror inte gäddorna blir så ivriga vid matdags att de kan hoppa upp i handen på en när man matar - det gör Channorna ibland...

Hilsen,

P
                              Gäddorna lärde sig ganska fort vad man var för en, alltså en matningsmaskin Så nu när man går in i rummet och drar lite med handen vid ytan så far man ett rejält bett om man inte är nog snabb, och ja....har fått blödande fingrar
                              Mvh Alex

Kommentar

Arbetssätt...