alger i akvarielimmet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • January 2005
    • 540

    alger i akvarielimmet?

    En dam i en av stockholms zoobutiker sade att efter 10 år måste man limma om ett akvarium. Detta för att det kommer in alger i limmet (vilket man tydligen inte kan se), och att detta sedan resulterar i att rutan "flyger ut" efter ett tag helt utan förvarning.

    Hon sade även att nya kar är svarta i kanterna för att algerna, pga detta, dör när de tagit sig ut till limmet.

    Till viss del lät detta som ett skrämsel/försäljningsargument i mina öron, eller är det sant?
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    glöm vad hon sa!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

      #3
      Låter märkligt... Har silliconet släppt kommer det kanske in alger mellan glas och sillicon men annars kan ju inget komma in bakom silliconet. Att alger skulle komma in I silliconet känns ännu märkligare...

      Kommentar

      • Kid
        Användare
        • March 2004
        • 256

        #4
        Att det möjligen kan bli en minimal läcka av att algerna "ätit" sig bakom silikonet tror jag på, men att hela rutan FLYGER ut är nog en komisk överdrift!

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #5
          Jo det är nog sant som hon sa.

          I alla fall sa man så i mitten på sjuttiotalet. Då det där med hellimmade akvarium kanske var något nytt.
          Limmet har säkert utvecklats en del sen dess. Jag har då haft många burkar som blivit äldre än så. Man får nog kolla statusen på fogarna rent fysiskt. Att algerna skulle komma in i limmet utan att synas låter som en skröna.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #6
            Ursprungligen postat av tege
            Jo det är nog sant som hon sa.

            I alla fall sa man så i mitten på sjuttiotalet.
            Knappast. Det har jag aldrig hört.

            Har fortfarande ett akvarium igång från den tiden. Utan alger under silikonet. Det enda spår man ser är missfärgning av vita prick mediciner från 70-talet.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #7
              Det är bara att känna med fingret. Så länge silikonet sitter fast ordentligt mot glaset är det ingen fara.
              Det här med alger kommer säkert av att silikon visserligen inte åldras, men det tar upp vatten och med tiden släpper det från glaset, och när det gör det så börjar det också växa alger i vattenspalten under limmet. Alger under limmet är en varningssignal; det är inte nödvändigtvis direkt fara på taket, men det betyder att det är dags att börja fundera på att skära bort allt löst lim, rengöra fogen ordentligt, och lägga på färskt ovanpå.

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

                #8
                Nä ja mena inte att det var så.

                Men även mig försökte man lura då.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  #9
                  Jag köpte ett gammalt 160L akvarium när jag va runt 14år där man faktiskt kunde se att algerna hade "ätit" sig in mellan limmet och glaset på vissa ställen, den handlaren sa att det va inga problem... samma natt lossnade hela rutan och landade mitt i rummet =) så kan det gå när algerna lyckas växa mella glaset och limmet.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • mek
                    Användare
                    • January 2005
                    • 540

                    #10
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Jag köpte ett gammalt 160L akvarium när jag va runt 14år där man faktiskt kunde se att algerna hade "ätit" sig in mellan limmet och glaset på vissa ställen, den handlaren sa att det va inga problem... samma natt lossnade hela rutan och landade mitt i rummet =) så kan det gå när algerna lyckas växa mella glaset och limmet.
                    Då såg du i alla fall att de fanns där. Damen jag pratade med sade att man inte kan se det (och sade att hon talar av 25-35 år erfarenhet )

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Nee, det där låter som en skröna. Håller med Mike. Jag har dock som grundregel att kar över tio år ska man i vart fall kolla rätt noga - men känns siliconet "färskt" så kör jag på.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

                        #12
                        Om alger kommer in mellan silikonet och glaset, då är det inte ordentligt gjort. Sen kan ju yttersta kanten lossna lite pga oförsiktig användning av algskrapa och då kan förståss alger bosätta sig där.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          #13
                          Då såg du i alla fall att de fanns där. Damen jag pratade med sade att man inte kan se det (och sade att hon talar av 25-35 år erfarenhet )
                          -----------------------------------------------------------------
                          Jag tror att en alg är ganska liten ?
                          ungefär som att se en jägare i skogen eller en supporter på sin hejarklack.
                          men vad vet jag har bara haft 100-300 akvarier sedan 1978

                          annars så är det bra

                          Christer
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

                            #14
                            Om alger kommer in mellan silikonet och glaset, då är det inte ordentligt gjort. Sen kan ju yttersta kanten lossna lite pga oförsiktig användning av algskrapa och då kan förståss alger bosätta sig där.
                            --------------------------------------------------------------------
                            jaha du kan väl inte på fullaste allvar mena att silicon håller i evighet
                            ----------------------------------------------------------------------
                            min fillosofi
                            alla akvarier håller i tio år
                            nästan alla i femton år
                            men i det närmaste ingen i tjugo år
                            0ch skulle det vara äldre och hålla tycker jag att det är oansvarigt att inte kasta det
                            annars kan ni fråga försäkringsbolagen för dom brukar fråga mig
                            fortfarande bra
                            Christer
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

                              #15
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              --------------------------------------------------------------------
                              jaha du kan väl inte på fullaste allvar mena att silicon håller i evighet
                              ----------------------------------------------------------------------
                              min fillosofi
                              alla akvarier håller i tio år
                              nästan alla i femton år
                              men i det närmaste ingen i tjugo år
                              Christer
                              Nejdå, jag vet nog att så inte är fallet.
                              Men jag har ett 80 liters , det byggde jag 72 om jag inte minns helt fel (lider av alzheimer light ), och det är fortfarande igång utan omsilikonering eller byte av nån ruta. Dessutom har det stått tomt i några år på 90-talet. Så att varje nytt år är ett bonusår!

                              De enda spåren är färgad silikon pga prick medicin.

                              schkåål!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...