Salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia L
    Användare
    • April 2002
    • 83

    Salt

    Jag skulle vilja veta vad ni använder för salt. Jag har ingen lust att köpa Ektozon för hur mycket pengar som helst. Är det vanligt havssalt som är bäst eller....
    Mia L
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #2
    Kör med axal pro tabletter som är ämnat till vattenavhärdning. Finns att köpa på granngården.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Tingeling
      Användare
      • July 2006
      • 176

      #3
      Vi har provat axal pro tabletter och då fick vi frätskador på vissa fiskar. Tog då ur saltet gradvis och frätproblemet försann. Pratade med en erfaren ciklidist och han trodde att det kan vara bindemedlet i tabletterna. Ska du köra med salttabletter så ta det varsamt enligt mina erfarenheter.
      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • September 2003
        • 788

        #4
        En liten fråga bara: Varför slänga i salt altid??

        Själv så använder jag enbart saltet som medicin .

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Ursprungligen postat av Tingeling
          Vi har provat axal pro tabletter och då fick vi frätskador på vissa fiskar. Tog då ur saltet gradvis och frätproblemet försann. Pratade med en erfaren ciklidist och han trodde att det kan vara bindemedlet i tabletterna. Ska du köra med salttabletter så ta det varsamt enligt mina erfarenheter.
          Hmm, det låter lite märkligt. Tabletterna är väl tillverkade för att användas för avhördning i dricksvattenbrunnar, eller har jag missuppfattat det? Är ni ändå oroliga så finns det ett "hästsalt" i samma butik som jag använde för några år sedan utan problem.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Tingeling
            Användare
            • July 2006
            • 176

            #6
            Salt har vi slutat med här hemma i alla kar och det funkar alldeles ypperligt bra.
            Onödigt att slänga ut pengar på sånt som inte behövs.
            Alla fiskar mår bra och leker ändå utan salt.

            Om man vill använda salt till fisk så kan man använda det när man tillreder dom, då behövs det, enligt mig.
            Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
            Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
            Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Tingeling...hur mycket doserade du och Daniel i era kar? Det kan vara väl så viktigt att veta doseringen. Jag fick problem med Aulonocara och då doserade jag för mycket salt.

              "Bättre lite än inget...", kör jag med nu. Jag tror dock att det kan räcka med en tablett i karet per månad...dvs var fjärde vattenbyte om man gör en gång i veckan. Tabletterna innehåller ganska mycket salt då de är relativt stora så troligen har skadorna uppkommit av överdosering (iallafall från min sida).

              Kommentar

              • Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

                #8
                Jag köper mitt salt på Ica, det grovkorniga utan jod för 4.90:-/förpackning. När jag försummade att tillsätta salt förra månaden så drabbades mina Tr.Murago av Columnaris. Det är en sjukdom som ingen akvarist vill ha. Huvudet ruttnar gradvis bort. Rena rama spetälskan. Columnaris uppstår i vatten som har högt ph, vi har 8.5 i kran. Och min gissning är att när jag missade med att salta under en månad så triggade det C.bakterierna. Hädanefter är jag väldigt noga med att tillsätta en dl./bytt 100 l.
                Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                Cicero (106-43 f.kr)

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  De gånger jag använder salt så kör jag med grovsalt. Funkar finfint för mig. När jag velat vara extra noga tidigare har jag kört med riktigt havssalt (sådant som saltvattensnissarna kör med). Havssalt har jag dock bara använt till odling av en del arter (inte ciklider).

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #10
                    Jag använder Axalsalt i mina byttor. Funkar kanon. Fisken växer bättre, färgar bättre, leker bättre, 0,0 sjukdomar. För mig har skillnaden varit markant sen jag började med axalsalt.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      Jag använder Axalsalt i mina byttor. Funkar kanon. Fisken växer bättre, färgar bättre, leker bättre, 0,0 sjukdomar. För mig har skillnaden varit markant sen jag började med axalsalt.
                      Håller med, mina diskusar brukar tom. äta på tabletterna. Kanske oxmixen inte är nog kryddad
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Återigen...dosering...hur mycket har ni ned i era kar och till vilka arter. En del fiskar är känsligare än andra så det är av stor vikt att ni är tydliga med hur ni gör och hur mycket ni ger.

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

                          #13
                          Jag tillsätter bara salt när jag gjort någon omflytt eller så och fiskarna blir aningens stressade i förebyggande. Då har jag i en dl/100 liter. Brukar köpa Jozo Grovt salt utan jod i 2kg säck för en tia säcken.

                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • October 2003
                            • 3615

                            #14
                            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                            Återigen...dosering...hur mycket har ni ned i era kar och till vilka arter. En del fiskar är känsligare än andra så det är av stor vikt att ni är tydliga med hur ni gör och hur mycket ni ger.

                            Pyttsar i 4-5 tabletter vid varannat vattenbyte i 375 liters karet där några av disksuarna går. Byter ca. 40% var 3-4:e dag.
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

                              #15
                              Jag har provat olika doseringar. Som max har jag kört med 8 tabl/100 liter påfyllt vatten till SA, Tangayika och Malawi utan negativ respons från fiskarna (ville inte gå längre eftersom det inte var nödvändigt). Idag doserar jag 2 tabl/100 liter påfyllt vatten i SA där det går Discus, jordätare, tetror, L-malar, dvärjciklider och lite annat. Skälet till att jag har gått ner till denna dosering är att jag vill undvika ansamling av salt samt att det räcker för att mina fiskar ska reagera positivt. Har precis som Alexander t.o.m sett att mina Discus äter på tabletterna utan negativ reaktion. I Tangayika och Malawi kör jag med 3 tabl/100 liter vatten av samma orsak som ovan.
                              Till saken hör att jag byter aldrig mindre än 50% vatten när jag doserar.
                              Axaltabletter har den goda egenskapen att den löser sig långsamt efter vattenbytet.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...