Vattenverket informerar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • May 2005
    • 204

    Vattenverket informerar

    Nu har det ramlat in information från vattenverket i Uppsala. Saken är den att de byggt om vattenverken med syftet att få mjukare vatten. Övergången är tänkt att ske i början av nästa år. Med tanke på det hårda vattnet som vi tidigare haft/har har jag tanganyika i mina 3 akvarium (Pulcher, multisar och ocellatus), har funkat mycket bra. Blir dock orolig när jag läser informationen från vattenverket och hoppas på hjälp från er forumanvändare.

    Enligt informationen kommer hårdheten sänkas från nuvarande 16 dH till omkring 7-8 dh (tyska hårdhetsgrader). Fråga:

    - Är det någon som har dessa arter i denna "hårdhet" utan att tillsätta något medel? (typ bikarbonat)

    En annan sak som jag funderar över är denna formulering i informationen: " ...det kan medföra att partiklar som har suttit inne i ledningen slits loss och följer med vattnet som då kan bli svartgrumligt. Partiklarna är oftast mangan och är inte farliga, men det kan se otrevligt ut. problemen brukar försvinna efter ett tag"

    - Mangan? "inte farliga" gäller detta också fiskar?

    Någon som kan detta?

    Mvh

    Peter
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #2
    Nej, ingen fara, Jag tillsätter varken salt eller bikarbonat till mina T-kar Hårdheten är 7-9.
    Och firrarna trivs och ynglar av sig utan något problem.
    Mangan vet jag inget om, men om det är ofarligt för oss, så är det troligtvis ofarligt för fiskarna.

    Du kan ju ringa SVA de håller väl till i Uppsala, de bör veta.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #3
      Nemas problemas. Ni får standard kommunalt kranvatten, precis sånt folk i stora delar av sverige håller & odlar tanganyika i.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Vattenvärdena i sig ligger förmodligen närmare Tanganyikas ursprungliga värden efter förändringen. Däremot är det klokt att ta reda på när detta kommer att inträffa, och gärna sprida det till fler akvarister. När de ändrade vattnet här i Malmö strök det med en väldans massa firrar vid själva förändringen. Vattenverket blev nerringda av arga akvarister och drog ihop till ett möte för att förklara hur det skulle funka framöver. Jag är osäker på exakt vad som gjorde att firrarna strök med (jag drabbades inte), men det skadar inte att vara vaksam. Nu är det ett bra tag sedan de genomförde detta i Malmö, och det är inga problem med vattnet nu (ligger tom lägre än planerat för Uppsala; 5-6 i hårdhet). Funkar bra till både Tanganyika och Malawis, ffa med en gnutta bikarbonat i.

        Sedan kommer man inte ifrån att en del firrar är känsligare än andra, varför man inte ska byta mängder med vatten direkt från kranen. De problemen fanns dock även innan förändringen.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Pejan
          Användare
          • May 2005
          • 204

          #5
          Blev lite nojjig då nämnda information dimpte ned i brevlådan, men känner mig lugnare nu efter era inlägg.

          Skall försöka luska fram en startid för denna förändring, men är rädd att de själva inte vet det (Tidigare var det tänkt att vattnet skulle börja "mjukna" redan i år)

          Hur som, tack för hjälpen.

          Hälsar Peter

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Pejan,
            du kanske skulle be Vattenverket att ordna någon slags liknande info som vi fick här i Malmö? Borde väl kunna gå att nå ut till akvarieföreningar som berörs i allafall, samt Zoobutikerna kanske. Klar fördel om det sker innan förändringen - du kan ju be dem ringa ner till Malmö för att kolla hur deras personal upplevde arga akvarister. Vet inte om det kom några skadeståndskrav efteråt, men du kan ju mumla lite om det också.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Pejan
              Användare
              • May 2005
              • 204

              #7
              Det är nog ingen dum idé. Skall höra av mig till vattenverket och påpeka detta och i sammanhanget kan det då vara bra att ha erfarenheterna i Malmö som ett ess i rockärmen

              Hälsar Peter

              Kommentar

              Arbetssätt...