Nu har det ramlat in information från vattenverket i Uppsala. Saken är den att de byggt om vattenverken med syftet att få mjukare vatten. Övergången är tänkt att ske i början av nästa år. Med tanke på det hårda vattnet som vi tidigare haft/har har jag tanganyika i mina 3 akvarium (Pulcher, multisar och ocellatus), har funkat mycket bra. Blir dock orolig när jag läser informationen från vattenverket och hoppas på hjälp från er forumanvändare.
Enligt informationen kommer hårdheten sänkas från nuvarande 16 dH till omkring 7-8 dh (tyska hårdhetsgrader). Fråga:
- Är det någon som har dessa arter i denna "hårdhet" utan att tillsätta något medel? (typ bikarbonat)
En annan sak som jag funderar över är denna formulering i informationen: " ...det kan medföra att partiklar som har suttit inne i ledningen slits loss och följer med vattnet som då kan bli svartgrumligt. Partiklarna är oftast mangan och är inte farliga, men det kan se otrevligt ut. problemen brukar försvinna efter ett tag"
- Mangan? "inte farliga" gäller detta också fiskar?
Någon som kan detta?
Mvh
Peter
Enligt informationen kommer hårdheten sänkas från nuvarande 16 dH till omkring 7-8 dh (tyska hårdhetsgrader). Fråga:
- Är det någon som har dessa arter i denna "hårdhet" utan att tillsätta något medel? (typ bikarbonat)
En annan sak som jag funderar över är denna formulering i informationen: " ...det kan medföra att partiklar som har suttit inne i ledningen slits loss och följer med vattnet som då kan bli svartgrumligt. Partiklarna är oftast mangan och är inte farliga, men det kan se otrevligt ut. problemen brukar försvinna efter ett tag"
- Mangan? "inte farliga" gäller detta också fiskar?
Någon som kan detta?
Mvh
Peter
Kommentar