Tuggande Frontosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twosaint
    Användare
    • December 2004
    • 68

    Tuggande Frontosa

    För ca 2,5 år sedan så startade jag upp burken jag har i vardagsrummet och det är i dagsläget en enda stor fisksoppa. Men i uppstarten så köpte jag 4st 4cm Frontosor utan att veta att jag kanske skulle inhandlat 7-8st. Dom växte rätt långsamt tills det en dag bara knakade till dock så hade en dött under resans gång så dom var bara 3 st men jag hittade ett stort exemplar i en butik som jag inte kunde motstå då jag såg puckeln.

    Under tiden som gått har jag fått massor med kullar av rödzebra och en kull golden, började vara ganska less på att ta vara på rödzebrorna så jag hade förberett att slänga ut yngelakvariet för att få mera plats.

    Hade helt gett upp hoppet men till min stora förtjusning insåg jag att en av mina frontosor var en hona som nu hade lekt med den stora hanen och gick nu och tuggade. Satt och funderade hur jag skulle göra om jag skulle låta henne gå kvar eller lyfta över henne till yngelburken, den är dock ganska liten 55L passar utmärkt åt en liten rödzebra men tror ni den är för liten för en frontosa på ca 14-15 cm ?

    Och nu sen idag för nån timme sedan satt jag och grubblade hur jag skulle göra med henne, då upptäcker jag till min stora glädje att det numera är 2st honor som går och tuggar.
    Hur ska jag göra ? Övrigt i burken så simmar det nån delfinciklid, ett stort gäng rödzebror, några golden och nån johanni.

    Ska jag låta bägge gå kvar ?
    Flytta över bägge till yngelburken ?
    Flytta bara en och låta den andra gå kvar ?
    Skaka dom ?
    Senast redigerad av Twosaint; 14 August 2006, 20:41.
  • Tingeling
    Användare
    • July 2006
    • 176

    #2
    Jag skulle nog ta och vänta tills det har gått ca 2.5-3 veckor och senn tömma honorna. Blir nog annars för trångt me 2 honor som ska spotta i ett 55L kar.
    Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
    Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
    Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

    Kommentar

    • Twosaint
      Användare
      • December 2004
      • 68

      #3
      Ursprungligen postat av Tingeling
      Jag skulle nog ta och vänta tills det har gått ca 2.5-3 veckor och senn tömma honorna. Blir nog annars för trångt me 2 honor som ska spotta i ett 55L kar.
      Mjo men samtidigt så blir man lite halvrädd då man läst att dom kanske inte kommer att gå hela tiden ut om man tömmer dom själv.

      Jag har aldrig varit särskillt brydd angående mig rödzebra på slutet men tyckt att det varit väldigt spännande att tömma dom =)

      Kommentar

      • Tingeling
        Användare
        • July 2006
        • 176

        #4
        Ursprungligen postat av Twosaint
        Mjo men samtidigt så blir man lite halvrädd då man läst att dom kanske inte kommer att gå hela tiden ut om man tömmer dom själv.

        Jag har aldrig varit särskillt brydd angående mig rödzebra på slutet men tyckt att det varit väldigt spännande att tömma dom =)
        Jag har tömmt delfiner och andra sorters fiskar och det har aldrig varit något problem. Dom har även fått spotta själv och då har dom varit väldigt duktiga mammor och försvarat ynglerna med sina liv. Vet inte hur det funkar med frontosor dock. Men har du inget val så kanske det är det bästa att tömma dom om du vill behålla alla yngel. Du har ju någon vecka på dig att bestämma dig.
        Annars så kanske du kan låna något kar tillsvidare av någon du känner lr. din lokala zoohandlare.
        Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
        Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
        Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

        Kommentar

        • christer antonsson
          Användare
          • September 2002
          • 183

          #5
          TÖM INTE dina honor redan i 3:e veckan då har inte ynglen gjort åt gulesäcken ännu . Vänta tills 4:e veckan istället och då lägger du över honorna i ett mindre kar och börja då med den hona som hade ägg först så hon kan tömmas innan(om nu hon har gått såpass mkt längre att det kan vara av betydelse) Annars är Frontosorna ganska bra på att hålla sina yngel mkt länge. Mina honor gick ofta i 5-6 veckor innan dom släppte. Så ta det lugnt.

          Christer
          Christer Antonsson

          1800 liter Troffar:
          Ikola
          Pemba
          Duboisi- Mazwa
          Red Rainbow- Kapere

          Kommentar

          • Jeppe
            Användare
            • October 2005
            • 409

            #6
            Mm, töm honan runt 4-5 veckan.. annars blir det för tidigt.. honorna kan ha ynglen i munnen 5-6 veckor annars
            540 Troffar, Callochromis ect
            100 sydamerica, dvärgar
            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
            40 tomt

            Qui dormit, non peccat

            Kommentar

            • Twosaint
              Användare
              • December 2004
              • 68

              #7
              Vad händer om jag tömmer en i yngelburken och låter en få släppa dom själv i yngelburken ? Kommer honan som går där i äta upp dom "andra" ynglen eller kommer hon att vårda dom oxå ? Har läst om att Frontosorna är duktiga på att vårda sin avkomma och det skulle vara mer spännande att se än att dra upp 10-15 yngel extra då jag håller på för att jag tycker att akvariet är vackert och roligt inte för att dra upp så många yngel som möjligt då det bara är en bonus.

              Jo jag har förstått att jag ska vänta väldigt länge med frontosorna, är riktigt roligt att sitta och försöka titta in genom munnen på dom och se att det kryllar av små svarta ögon där inne =)

              Kommentar

              • Twosaint
                Användare
                • December 2004
                • 68

                #8
                Ursprungligen postat av Tingeling
                Annars så kanske du kan låna något kar tillsvidare av någon du känner lr. din lokala zoohandlare.
                Jag har sån platsbrist hemma det är därför jag tänkte slänga ut yngelburken först...

                Kommentar

                Arbetssätt...