Javamossa som vattenrenare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • December 2005
    • 658

    Javamossa som vattenrenare

    Jag har hört att javamossa fungerar bra som vattenrenare, är det någon som vet något om det? Tänkte att man kanske skulle ha det i yngelakvariumen. Till saken hör att vi har ett hårt vatten här på ön, tål mossan det?

    MVH
    Jonne
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    De flesta växter är finfina vattenrenare eftersom de klipper ammonium när de växer. Just javamossa och yngelakvarier är dock en klassiker. Förutom vattenreningen så finns det en mängd smådjur i mossan som ynglen kan gå och knapra på. Javamossan funkar fint i alla vattenvärden jag testat den i, även i hårt vatten. Kan vara lite trixigt att få upp en stor klump mossa, men låter man den vara så brukar den dra iväg efter ett tag. Klar fördel är att pytsa i en gnutta microgödning till den då och då (räcker bra med mycket liten dos då mossan växer relativt långsamt).

    Andra växter som du kan testa i yngelkaren är t ex javaormbunke, flytormbunke, salvinia och hornsärv. Funkar finfint som vattenrenare de också.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #3
      Utveckla gärna det där med smådjur lite =) Det låter ju alldeles förträffligt...

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Vet inte om jag kan utveckla det särdeles mycket mer. Vi har alltid ett gäng smådjur i våra kar, och mossan ger dem tillfälle att föröka sig mer. Jag har t ex en pyttevariant av Cyclops i mina kar och hoppstjärtar är rätt vanliga på ytan i många kar. Finns förmodligen betydligt fler arter i mossan. Inskaffa den och granska den med lupp när den ligger i karet - det är en helt ny värld, promise!!

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • December 2005
          • 658

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          De flesta växter är finfina vattenrenare eftersom de klipper ammonium när de växer. Just javamossa och yngelakvarier är dock en klassiker. Förutom vattenreningen så finns det en mängd smådjur i mossan som ynglen kan gå och knapra på. Javamossan funkar fint i alla vattenvärden jag testat den i, även i hårt vatten. Kan vara lite trixigt att få upp en stor klump mossa, men låter man den vara så brukar den dra iväg efter ett tag. Klar fördel är att pytsa i en gnutta microgödning till den då och då (räcker bra med mycket liten dos då mossan växer relativt långsamt).

          Andra växter som du kan testa i yngelkaren är t ex javaormbunke, flytormbunke, salvinia och hornsärv. Funkar finfint som vattenrenare de också.

          Hilsen,

          P
          Tack Patrik, jag förstod nästan, och hoppades att du skulle svara på denna tråd. Jag skall köra lite javamossa i yngelburkarna.

          Cheers
          Jonne
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          Arbetssätt...