fluval fx, som hela tiden suger luft?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

fluval fx, som hela tiden suger luft?

min fluval fx har på sista tiden sugit in massa luft som en sen försöker pumpa ut, vilket gör att det låter mycket när det är massa luft i filterbehållaren, det jag inte lyckas förstå är vart ifrån luften kommer in. jag har skruvat åt locket så hårt de går, har ni andra haft liknande med erat fx?
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Ursprungligen postat av johan_lindgren
    min fluval fx har på sista tiden sugit in massa luft som en sen försöker pumpa ut, vilket gör att det låter mycket när det är massa luft i filterbehållaren, det jag inte lyckas förstå är vart ifrån luften kommer in. jag har skruvat åt locket så hårt de går, har ni andra haft liknande med erat fx?
    Har du kollat att inte sugslangen har några läckande kopplingar? Det krävs inga stora glipor för att luft skall sugas med.
    Tony Englund

Kommentar

• Lacustris
      Användare
      • June 2005
      • 142

Jag har samma problem med min FX5:a.
      Jag tror att felet är inbyggt, varför skulle annars filtret ha en automatisk avluftningsfunktion en gång per dygn? Kanske är det själva pumpen som kaviterar om det blir för lågt tryck p.g.a. lågt vattenflöde. Det enda som hjälpt mig är att byta filtervadden oftare typ varannan månad, t.o.m. oftare om man kör räkmix.

Mina Eheimfilter samlar däremot aldrig luft trots att de lever under samma förhållanden.

Det jag gillar med Fluvalen är annars möjligheten att koppla på tömningsslang på utblåset, underlättar och snabbar på vattenbytena avsevärt.
      Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

• Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

mm känns som om luft i behållaren står i förhållande till hur skitigt det är. tycker ändå det är kasst att en dyrt filter som ska prima sig själv inte kan lösa det som den är byggd för.

Kommentar

• JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

Hur länge har ni haft era filter igång? Jag har 2 st FX filter i samma kar och än så länge har jag inte upptäckt detta fel. Det ena har varit igång i ca 2-3 mån nu och det andra kopplade jag in nu under semestern.
          Om detta uppstår då blir jag MYCKET missnöjd och går tillbaka med filtren direkt..

Mvh Jocke
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

mitt har väl vatt igång lika länge , det är först nu de sista 2 veckorna som den pumpat till den grad att jag stört mig på det. samt att när man drar ut kontakten så kan den stå o tömma luft i flera minuter, o så kan jag göra flera ggr per dag. jag gjorde rent den igår , får se när jag kommer hem idag hur det låter.

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

jo visst fan var det luft i möget när jag kom hem idag. om jag bara kunde fatta vart det inte är tätt nån stans.

Kommentar

• JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

Ursprungligen postat av johan_lindgren
                jo visst fan var det luft i möget när jag kom hem idag. om jag bara kunde fatta vart det inte är tätt nån stans.
                Hmm det där låter ju inte bra alltså! Kan det vara bottenventilen? Är slangändarna som sitter på ut respektive insugsröret under vattenytan? Som sagt inget kul det där...
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

har börjat uteslutnings metoden. alla kopplingar i karet är nu undervatten. kommer det ff in så är det antingen slangkoplling på lådan, el locket på lådan. nåt mer kan de väl inte vara.

Kommentar

• ciklidis
                    Användare
                    • October 2005
                    • 98

Mitt FX 5 har varit igång någon månad och har inga problem med luft.

Vid vattenbyte blir det ju en del luft och det prasslar en del om filtret under någon timme men annars är den helt tyst.

Kommentar

• Lacustris
                      Användare
                      • June 2005
                      • 142

Tror mer och mer på kavitation.

Luftmängden ökar mer och mer ju längre filtret varit igång utan rengöring. Ju tungre pumpen drar desto lägre blir trycket och desto större är risken för kavitation.

Har haft filtret igång lite mer än ett halvt år och är nog inte helt nöjd förutom just det här med att kunna tömma karet med motordrift.....
                      Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

• cf.akvarielagret
                        Användare
                        • April 2002
                        • 5028

Jag skulle prova att dra ur kontakten för om den läcker in luft när pumpen suger ur behållaren borde det bli lite läckage när det står stilla och har man uppsikt kanske man kan se var det läcker.
                        annars släng skiten
                        vänligen
                        Christer
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Jag skulle prova att dra ur kontakten för om den läcker in luft när pumpen suger ur behållaren borde det bli lite läckage när det står stilla och har man uppsikt kanske man kan se var det läcker.
                          annars släng skiten
                          vänligen
                          Christer

den suger in luft när man drar ut kontakten blurar som fan. blir ej läckage= läcker inte utan för karet, kanske = otäta kopplingar upp vid insuget.. får se imorrn om den sugit in luft . har den inte de så är det som sagt otät där insuget kopplas på slagen i själva karet. då blir de att köpa sån skruvklämma som man fick med till kopplinganra nere på själva baljan.

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

kan du prova att trycka ner hela kopplingen under vattnet och se om det läcker
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

det är förmodligen läckage på insuget uppe i karet om det är insuget som läcker hur ska jag få ner kopplingen under vatten för att se då? el menar du att jag ska stoppa hela filterlådan o allt i en stor vatten behållare? om den suger luft så ser jag inte det ändå väl, hade varit skillnad om den pumpade ut luft genom kopplingarena el?

Kommentar

Arbetssätt...