fluval fx, som hela tiden suger luft?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

Ursprungligen postat av johan_lindgren
    det är förmodligen läckage på insuget uppe i karet om det är insuget som läcker hur ska jag få ner kopplingen under vatten för att se då? el menar du att jag ska stoppa hela filterlådan o allt i en stor vatten behållare? om den suger luft så ser jag inte det ändå väl, hade varit skillnad om den pumpade ut luft genom kopplingarena el?
    Jag har min insugs koppling undervatten ytan. Har inte alla det? Jag trodde det var tänkt så.
    Om man inte har det borde det vara väldigt stor risk för att luft sugs in.

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

i dags läget så har jag inte orkat kapa av insugs röret så att man får ner den plast hölsan. fick sätta det på sned/diagonalt längs kortsidan, får se om det löser det hela.

Kommentar

• Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

Se till att ha gummi manchetten som du trär på insugsröret under vatten ytan.
        Om du ej har det så kapa insugsröret, i manualen står det att det är viktigt att kopplingen mellan insugsrör och slang skall vara under vattenytan.
        Jag har haft 2 st fx igång i över 2 månader och dom suger inte den minsta luftbubbla.

Kommentar

• Lacustris
          Användare
          • June 2005
          • 142

Jag har kopplingarna under vattenytan, och har haft det sedan start.
          Med ny filtervadd (ett lager överst i översta korgen) är filtret tyst och det kommer nästan ingen luft ur filtret vid den automatiska urluftningen.
          Luftmängden som kommer ur filtret och oljudet luften skapar ökar sedan efterhand som tiden går och filtret blir skitigare.
          Efter byte av vadden blir filtret åter tyst ett slag o.s.v.

Jag har inget vattenläckage alls från kopplingarna, hade elavbrott 8 timmar och såg inga tendenser till sådant.

På Eheimfilter sitter pumpen överst i filtret (locket).
          På Fluval Fx-5 sitter pumpen i botten.
          Vet inte hur detta inverkar.

Som sagt, jag tror folket på Fluval har sett problemet och "åtgärdat" konstruktionsfelet med den dagliga automatiska urluftningen.
          Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

inatt har insugs koppling varit under vatten, o de var luft i morse igen i pumpen. så nån stans pys "suger" den in luft. nu är det egentligen bara 2 saker kvar att kolla tror jag, de borde vara kopplingen på lådan, samt själv locket mot lådan. annars är min typ trasig el nåt.

Kommentar

• ciklidis
              Användare
              • October 2005
              • 98

Det står i bruksanvisningen att gummit"kopplingarna" till insug och utblås måste vara under vatten. De är gjorda så att de är täta när de är under vattenytan.

Jag fick kapa mitt rör rejält, blev bara en plutt på runt 10cm kvar..
              (375liters) För insugs gallergrejen skulle ju vara en bit ovanför gruset.

Kommentar

• Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

borde väl inte kunna läcka in luft via utblåset? man vill ju inte ha den ublåsaren mitt rutan.

Kommentar

• ciklidis
                  Användare
                  • October 2005
                  • 98

borde väl inte kunna läcka in luft via utblåset? man vill ju inte ha den ublåsaren mitt rutan.
                  Nej utblåset borde inte göra att det blir luft i filtret.
                  Insuget sitter under vatten? (hur långt under vattnet är gummikopplingen?)

Kommentar

• Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

över kanten på kopplingen sitter väl ca 6cm under ytan.

Kommentar

• Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

så nu har jag nyss gjort rent filtret, de var inte alls smutsigt förutom en sån vit fin filtermatta som jag haft i, den var helt igen tjockad. nu när jag satte igång det igen så var det dubbelt så bra fart på filtret, får se om detta kan göra susen. kopplingen som man fäster i locket skruvar man jufast med sån ring tjosan sak. den kan väl inte läcka. har skruvat den som tusan.

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

så nu har jag nyss gjort rent filtret, de var inte alls smutsigt förutom en sån vit fin filtermatta som jag haft i, den var helt igen tjockad.
                        Kanske det vore en ide att inte ha finporigt material i utan att den får fungera mer som ett biologiskt filter.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

jag vet inte. känns lite som klarar ett mindre eheim att använda just den filter biten så borde väll ett större fluval klarar av det oxå..eller? för jag hade det filter mattan i mitt 2028 pumpar ca 1000l/h o de funkade fint, vore löjligt om det satte stopp för ett större filter med starkare pump.

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

jag vet inte. känns lite som klarar ett mindre eheim att använda just den filter biten så borde väll ett större fluval klarar av det oxå..eller? för jag hade det filter mattan i mitt 2028 pumpar ca 1000l/h o de funkade fint, vore löjligt om det satte stopp för ett större filter med starkare pump.
                            Tror inte den pumpen är starkare, högre varvtal och propeller som skyfflar vatten men jag tror magnetspolen är mindre, eheim brukar vara starkare,
                            Eheim=traktor
                            resten= personbilar
                            sen finns det ju självklart undantag men i det stora hela så kan man nog sammanfatta det så =)

Kommentar

• Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

nu jädrar är det fart i lådan. verkar som om inte fluvalet lyckas blåsa ut luften genom det vita filtermatten som jag lagt i därav fylldes den hela tiden. intressant lärdom

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

nu jädrar är det fart i lådan. verkar som om inte fluvalet lyckas blåsa ut luften genom det vita filtermatten som jag lagt i därav fylldes den hela tiden. intressant lärdom
                                Funkar det fortfarande lika bra efter rengöringen och filtermedia(den fina vita mattan) bortplocket?

Kommentar

Arbetssätt...