Bottenfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barracudan
    Användare
    • April 2005
    • 453

    Bottenfilter

    Var på Åleds idag för första gången i mitt liv. Fruktansvärt ful och dåligt skyltad lokal från utsidan, men den mest välskötta jag set på insidan.

    Arnold pratade om sina bottenfilter. Bevisligen var hans akvarier mycket rena, och fiskarna riktigt frächa. Hade inte rengjort filtren på 5 år, trotts det syntes ingen skit under.

    Bottenfilter känns ju 70 tal, och har ju klankats ner på. Men Arnold sa att det berodde på att dom var så billiga, bättre att sälja andra dyra filter.. hmm,jag går på detta snacket. Dessutom kör ju en del akvarieaffärer fortfarande med detta, förutom åled även Herqules, som ju knappast reomenderar billiga plastbitar till sina kunder.

    Vad säger ni? Är det någon som har erfarenhet av bottenfilter - berätta...
    Frontosamarkus
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    #2
    Jag kör med både filtermatta och bottenfilter
    Detta ämne är idigare diksuterat och du kan hitta mer info om du söker.

    En del föredra filtermatt och andra föredra bottenfilter.
    Det jag hört är att vissa butiker som jag själv prata med ångra att dom tog bort sina bottenfilter.
    Men titta man på en anläggning som imazo så har dom bara filtermatta.
    Troligtvis för att slippa rengöra sand för att bara byta vatten.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Bottenfilter ja varför inte? visst fungerar de men de ska underhållas dvs när man slamsuger botten så lär man suga rent gruset ovan bottenplattan annars blir filtret mättat och krash riskeras. Obs mina egna erfarenheter. Har du tänkt att ha växter så ej på plattan. gruset får inte vara för finkornigt. Ha inga grävande fiskar filtret funkar inte då plattan syns,gruslagret bör vara jämnt fördelat för maxfuktion.

      Har själv bottenfilter i några burkar med yngel går bra men underhållsfritt ja det få stå för honom! Det tvivlar jag mycket starkt på.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Om man sköter gruset med slamsugning och liknande så är ett bottenfilter i princip underhållsfritt. Funkar då klockrent hur länge som helst, så där håller jag med Arnold. Enligt min erfarenhet så är ett bottenfilter ännu enklare att sköta om man kör det omvänt, dvs att man pumpar ner vatten under det som sedan får strömma upp genom gruset, i stället för tvärtom. Förhindrar gruset att klogga igen för mycket.

        Växter och bottenfilter rekommenderar jag generellt inte i allafall. Jag vet att en del får sina växter att funka även med bottenfilter, men jag vågar lova att de funkar ännu bättre utan bottenfilter. För mycket cirkulation i bottenlagret leder till att det blir för syrerikt för att växterna ska få någon verklig fjutt. Det går dock att trixa till ett bottenfilter så att det funkar jäkligt bra för växter, genom att driva det mycket långsamt med CO2 enligt principen att pumpa ner vatten under bottenlagret. Det finns dock enklare sätt att få sina växter att trivas, så det är lite overkill.

        En viktig sak med bottenfilter är att de täcker så gott som hela botten samt att gruset är någorlunda jämnt fördelat över plattan. En risk med bottenfilter är att man får en enda zon där vattnet passerar (om gruset är ojämnt fördelat eller bara delvis rengjort).

        Mina fem öre.

        Hilsen,

        P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 13 August 2006, 07:15.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #5
          Ursprungligen postat av Barracudan
          Var på Åleds idag för första gången i mitt liv. Fruktansvärt ful och dåligt skyltad lokal från utsidan, men den mest välskötta jag set på insidan.

          Arnold pratade om sina bottenfilter. Bevisligen var hans akvarier mycket rena, och fiskarna riktigt frächa. Hade inte rengjort filtren på 5 år, trotts det syntes ingen skit under.

          Bottenfilter känns ju 70 tal, och har ju klankats ner på. Men Arnold sa att det berodde på att dom var så billiga, bättre att sälja andra dyra filter.. hmm,jag går på detta snacket. Dessutom kör ju en del akvarieaffärer fortfarande med detta, förutom åled även Herqules, som ju knappast reomenderar billiga plastbitar till sina kunder.

          Vad säger ni? Är det någon som har erfarenhet av bottenfilter - berätta...
          Jag har bottenfilter i mitt största kar(240*62*52) och det funkar skitbra. För mig så är det än så länge underhållsfritt. Slamsuger aldrig och ändå matar jag på rätt bra ett par ggr/dag. Nu har det dock inte varit igång mer än några månader. Men systemet i sig tycker jag verkar kanon, och det funkar.

          Har man grävande fiskar kan man lägga ut nät så det är inga problem. Det passar ju såklart inte i alla kar och till alla fiskar. Men rätt uppsatt(antal plattor-pumpkapacitet) till rätt sorts fiskar funkar det bra.

          Sätter man upp bottenfiltret rätt så har man inte bottenfilter på hela bottenytan och där man inte har bottenfilter så kan man ju såklart ha växter. Ja om det nu verkligen är något problem med att ha växter ovanpå ett bottenfilter...
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Ursprungligen postat av Stelin
            Jag har bottenfilter i mitt största kar(240*62*52) och det funkar skitbra. För mig så är det än så länge underhållsfritt. Slamsuger aldrig och ändå matar jag på rätt bra ett par ggr/dag. Nu har det dock inte varit igång mer än några månader. Men systemet i sig tycker jag verkar kanon, och det funkar.

            Har man grävande fiskar kan man lägga ut nät så det är inga problem. Det passar ju såklart inte i alla kar och till alla fiskar. Men rätt uppsatt(antal plattor-pumpkapacitet) till rätt sorts fiskar funkar det bra.

            Sätter man upp bottenfiltret rätt så har man inte bottenfilter på hela bottenytan och där man inte har bottenfilter så kan man ju såklart ha växter. Ja om det nu verkligen är något problem med att ha växter ovanpå ett bottenfilter...
            Ett bottenfilter funkar finfint helt utan underhåll ett bra tag, men när tillräckligt mycket skit har ackumulerats i botten så riskerar hela karet att krascha - därmed viktigt med slamsugning om det ska funka flera år. Grävande firrar är ett verkligt problem, även om man lägger ut nät. Vattnet tar den enklaste vägen, så är det ett "hål" i gruset någonstans så passerar ju allt vatten där. Själva filterfunktionen går då förlorad och botten kommer att funka som vilken annan botten som helst.

            Enkelt att experimentera med växterna - sätt upp två kar, ett med bottenfilter drivet med luft i fullt blås och ett utan bottenfilter men med något annat innerfilter i. Lika mycket grus/sand, någorlunda samma fiskbesättning, matning och skötsel i övrigt. Jag är helt övertygad om vad resultatet blir. I det kar jag haft som växterna växte bäst i (verkligt växtkar) hade jag iof bottenfilter, men det var drivet enligt den princip jag redovisade ovan - med CO2, mycket långsamt och så att vattnet pumpades upp underifrån. Då är det en helt annan femma. I kar utan CO2 spelar bottenlagret rätt stor roll för växternas trivsel. I kar med CO2 är det betydligt enklare att ordna en vettig diffusor, och bottenlagret spelar nästan ingen roll alls då (om man inte rotar för mycket i den).

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 13 August 2006, 09:16.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              Här finns en tidigare diskussion om bottenfilter: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=47731

              Och, jo den hade också sitt ursprung i ett besök hos Arnold i Åled
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

                #8
                Tjena, vad använder ni för grus? Jag är lite smått allergisk mot grus (engelsk sjösten)så jag föredrar sand istället men det funkar väl inte när man har bottenfilter?

                Mvh/ BB

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

                  #9
                  Tyvärr fungera inte sand utan det är grus som gäller men det finns ju grussorter än engelsk sjösten.
                  Bara det håller 2-3mm i kornstorlek.

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

                    #10
                    jag har en blandning av en skitsnygg grus som jag köpte på Åleds akvarium. En mörk sådan. I den har jag tyvärr blandat i korallgrus(som gjorde att gruset inte längre är så snyggt). Kornstorleken på min grus är c:a 2-5mm.

                    Är just nu hemma hos mina föräldrar där karet står och passade på att titta hur det ser ut under bottenplattorna. Där var ingen skit alls... Rätt uppsatt och till rätt fiskar så tycker jag bottenfilter verkar fungera hur bra som helst.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Mjaaa... sand kan funka, men troligen inte i för tjockt lager och så behöver man ett fint nät över själva plattorna. Det var så jag körde växtkaret - men då fokuserade jag iof inte på själva filtreringen. Misstänker också att man får ha bättre snurr på vattnet om man har sand än om man kör grus, och det borde definitivt vara en fördel att köra filtret enligt den omvända principen, dvs att man pumpar in vatten under filtret som sedan trycks upp genom sanden. Risken är annars att sanden kloggar igen mycket fort.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Mattias Andersson
                        Användare
                        • September 2003
                        • 788

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Mjaaa... sand kan funka, men troligen inte i för tjockt lager och så behöver man ett fint nät över själva plattorna. Det var så jag körde växtkaret - men då fokuserade jag iof inte på själva filtreringen. Misstänker också att man får ha bättre snurr på vattnet om man har sand än om man kör grus, och det borde definitivt vara en fördel att köra filtret enligt den omvända principen, dvs att man pumpar in vatten under filtret som sedan trycks upp genom sanden. Risken är annars att sanden kloggar igen mycket fort.

                        Hilsen,

                        P
                        Som jag ser det så blir det väl ett sandfilter isåfall???? vad det nu är dom kallas, dom som man har ett rör med sand i som cirkulerar... om ni vet vilket jag menar.

                        Kommentar

                        • Barracudan
                          Användare
                          • April 2005
                          • 453

                          #13
                          Kanske två feta eheim pro värstingmodellen känns roligast ändå. Men får dom platts under akvariet? Hur höga är dom, inkluvsive slangar påkopplade?

                          Man kan ju ävem beställa vilken höjd man vill på aluställningen, men man vill ju undvika det klassika syndromet "gungande akvarie på aluställning" när man skraoar alger...
                          Frontosamarkus

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                            Som jag ser det så blir det väl ett sandfilter isåfall???? vad det nu är dom kallas, dom som man har ett rör med sand i som cirkulerar... om ni vet vilket jag menar.
                            Nope, det är fortfarande ett verkligt bottenfilter. I ett sandfilter (ett sådant med rör där sanden cirkulerar) hållar man hög syrehalt/redox och det innehåller nästan enbart nitrifierande bakterier. Ett sandlager över botten har lägre syrehalt/redox och funkar betydligt mer komplext.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...