Stora algproblem......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #16
    Det brukar framhållas att Siamesisk algätare (den äkta alltså) käkar tofsalger. Kan vara värt att prova, men både av egen och andras erfarenhet så vet jag att de behöver vara rätt utsvultna för att ge sig på dem. Varför äta jobbiga alger när husse/matte ger mig mat, verkar de resonera.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Har också den erfarenheten att Siameser måste vara rejält utsvultna om de ska ge sig på Tofsalger. Dom är som effektivast när de är små. Vet inte varför jag fått Tofsalgerna, gör ett 50% vattenbyte en gång i veckan, matar en gång varann dag, har belysningen tänd 10 timmar/dag, slammar också vid vattenbytet. Har väl i och för sig blivit rätt mycket fisk då de ynglat av sig rätt skapligt. Låter det gå den naturliga vägen med ynglen, de som inte blir uppätna har hittils fått vara kvar. Är ett hästjobb att hålla på och tömma honorna varje gång de går och tuggar, sen är det inte enkelt att jaga en massa yngel i ett 900-literskar fullt med massa gömställen. Ska testa med att införskaffa ett gäng små Siameser, risken är väl att mina stora Happlisar tar dom. Om inte det funkar ska jag prova att göra två
      delvattenbyten (40-50%) i veckan samt minska belysningstiden till 8 tim/dag. Vad anser ni, några fler ider/tips?

      Förresten glömde tillägga att jag tillsätter Ciklidsalt (Tropic) vid delvattenbytet, kan det ha någon inverkan, innehåller väl dels salt samt en massa mineraler?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #18
        Firrarna borde ju beta ner en del av dem, om det är Mbunas. Kanske skulle testa och täcka över några tofsar så att firrarna inte kommer åt dem och se om de blir markant större. Annars är det inga problem att enkelt fånga en massa fisk i ett 900-liters fullt med inredning. Kör pilsner-metoden. Man skapar en mjärde av en PET-flarra (kapa av toppen och vänd den ut och in, ingången ska nog vara så liten så att de vuxna inte kommer in i flaskan). Fyll sedan med akvarievatten, stoppa i lite favvofoder och lägg flaskan i karet med öppningen mot där många yngel håller till. Sedan det viktigaste: öppna en kall pilsner och sätt dig framför karet och vänta på att firrarna simmar in.

        När det gått 10-15 minuter bör du ha ett bra gäng yngel i flaskan, så då plockar du ju upp den. Låt den inte ligga i för länge och utan övervakning - vattnet blir snabbt väldigt kasst inne i flaskan.

        En spontan fundering är om du faktiskt gör för många vattenbyten. Firrarna trivs troligen bättre med de vattenbyten du gör, men algsporer kan triggas av variationer i CO2-halten (vilket du får vid vattenbytena). Om du sätter firrarna som No 1, är det nog bara att stå ut med algerna. Saltet tror jag inte spelar någon roll för algerna.

        Hilsen,

        P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 15 August 2006, 17:02.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...