Nån som kan hjälpa mig med color management i Photoshop?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Nån som kan hjälpa mig med color management i Photoshop?

Har fått problem med min Photoshop CS helt plötsligt. Det har funkat bra förr, men nu har den helt plötsligt börjat göra alla bilder jag läser in mycket mörka. Ännu märkligare är att när jag sparar ut bilden ur photoshop och öppnar den i ett _annat_ program så ser den helt OK ut igen. Det är alltså bara Photoshops display som är alldeles åt skogen för mörk.

Exempel. Så här ser en bild ut i alla program utom photoshop:

I photoshop:

Mina color management settings i Photoshop:

Nån som vet vad som gått snett?
    Det måste väl vara nån setting jag ändrat nånstans utan att tänka på det, eftersom det funkade förr.
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

så har jag det.

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Ursprungligen postat av johan_lindgren
      Testade dina settings, och fick exakt samma resultat som tidigare, dvs bilden är nästan svart när jag öppnar den i Photoshop.
      Det spelar heller ingen roll vilket konverteringsalternativ jag väljer i Photoshop.

Finns det någon setting för bara just preview'en i Photoshop?

Kommentar

• Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

Om det helt plötsligt blivit knas kan det vara så att du råkat fippla i "View-menyn" under "Proof setup". Vitsen med den funktionen är att det du ser på skärmen är det som kommer ut ur diverse printers och tryckpressar. Windows RGB eller Monitor RGB borde vara det mest riktiga att ha på, eller inget alls om det är möjligt.
        Tony Englund

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

kanske trist svar, men har du provar "help" avsnittet/delen, prova söka där, el kanske testa nån goolge sökning. kanske är lättast att iof ominstallera. el kanske finns nån "ställ tillbaks till deafault" knapp.

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

OK, jag tror jag löste det: jag körde igenom "Adobe Gamma" som finns i Inställningarna, och när den sparat inställningarna verkar Photoshop klara att visa bilder utan att göra dem för mörka.

Kommentar

Arbetssätt...