Vad har ni för akvarieplaner när hösten kommer?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Vad har ni för akvarieplaner när hösten kommer?

Hej!

Vilka planer har ni för era akvarium när hösten kommer?

Kan börja med mig själv.
    Ska dra igång ett stort kar men har fortfarande inte bestämt mig för vilken inrikting jag ska ha i karet. Ena dan så gäller en Tangayikablandning med tropheus, nästa dag så ska jag ha Sydamerika, två dagar senare ska jag ha Malawi. Hur kul som helst att låta fantasin flöda.
    Dessutom ska jag starta några mindre kar för uppdrivning av de yngel som det stora karet väntas ge. Vore även kul att passa på att tömma mitt vägg540 kar och montera några moduler.

Vilka tankar går Ni i?????
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

flyttar till hus i okt. då blir det att sälja 310, byta till 540 samt ha kvar mitt 720. de ska stå brevid varandra . tanken är sen att ha SA biotop i bägge, ev woodrock i bägge så det blir 3,5 meter kar i en följd. fiskarna blir det jag har idag i 720 sen ev festae igen i 540 el så blir det diskus där i, har inte riktigt bokat det ännnu.

Kommentar

• Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • May 2006
      • 1816

centralamerika

Ursprungligen postat av LN
      Hej!

Vilka planer har ni för era akvarium när hösten kommer?

Kan börja med mig själv.
      Ska dra igång ett stort kar men har fortfarande inte bestämt mig för vilken inrikting jag ska ha i karet. Ena dan så gäller en Tangayikablandning med tropheus, nästa dag så ska jag ha Sydamerika, två dagar senare ska jag ha Malawi. Hur kul som helst att låta fantasin flöda.
      Dessutom ska jag starta några mindre kar för uppdrivning av de yngel som det stora karet väntas ge. Vore även kul att passa på att tömma mitt vägg540 kar och montera några moduler.

Vilka tankar går Ni i?????
      Dax att prova Centralamerika!

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Tja en annan är ju i full gång o har svurit o ifrågasatt sitt förnuft mängder med ggr. Dock skulle alla brister i lokalen nu rättas till. men bl.a o klinka golv o sätta kakel på väggarna i en lokal full med fisk. Hmm nu i helgen skall jag tömma, flytta o fylla mitt 720 kar för 3:e gången inom två veckor. samtidigt glad över frugans städnoja för hon avkalkar alla kar "när de ändå är ute"Har dock nu nått bakre väggen så det börjar bli dax o bygga upp på nytt. Avsevärt roligare.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• Sofus
          Användare
          • February 2004
          • 190

Blir att fylla ett 450 med tropheus av något slag, antagligen moliro eller sp. black, ett 375 med tropheus duboisi samt ett 250 med någon sandciklid.
          1m³ afrika i vardagsrummet!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=164682
          http://www.akvarieforening.se/

Kommentar

• Laesk
            Användare
            • February 2004
            • 2447

Bäst av allt vore nog å sälja alla kar å sluta me hobbyn, så man slipper byta fisk så ofta....
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Cissi
              Användare
              • June 2006
              • 357

Ursprungligen postat av Laesk
              Bäst av allt vore nog å sälja alla kar å sluta me hobbyn, så man slipper byta fisk så ofta....
              hahaha!! (?)
              dagens skämt!

Själv har jag haft mitt stora projekt i sommar, då jag byggde min egen bänk till mitt nya 540 liters. Det blev jäkligt bra.

Ska nog bara dra upp yngel och hoppas på att mina greishaki leker nån gång...
              Hade velat bygga min egna bakgrund men vet inte om jag tar mig vatten över huvudet då.

Är det någon annan som känner att det mesta är perfekt bland akvarium och fiskar och inte vet vad de ska göra härnäst?
              Tänker på om risken finns att man börjar tappa intresset då när man inte har något att föbättra/göra/ändra.
              Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

Jag skall också flytta till hus och bygga ett helt nytt akvarierum på 10 kvadrat eller så. Kommer inte bli riktigt lika många kar, men lite fler av "större" storlek och inte lika många småkar. Tanken är att det skall bli mellan 3000-4000 liter nånting. Så det är ju ett litet projekt med tanke på att rummet inte har några innerväggar eller golv ännu.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

Jag har precis flyttat till hus, så det blir att sätta igång:

1st 222 l
                  1st 375 l
                  2st 50 l
                  1st 105 l
                  1st 125 l

Som det ser ut nu blir det mest SA-kar (kanske något mindre Tanganyika). Om jag får tag på ett billigt 720 liters kommer jag också att dra igång ett sådant.

/Jocke

Kommentar

• olaJ
                    Användare
                    • August 2003
                    • 584

Nya projekt

För min del kommer jag att renovera en hel del kar till hösten, några 540, 130 och 50-literskar som stått tomma en längre tid. Kommer även att dra nya avlopp och fixa automatiska vattenbytessystem så långt det går. Nybygge av ca 6 st 800-liters, 3 st 500-liters och ett tiotal 300-litersbaljor är också på planeringsstadiet, vidare också ett 20-tal kar för ancistrusodling.....PUH!! Verkar bli en svettig höst/vinter/vår......sommar 2007??
                    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

Kommentar

• Laesk
                      Användare
                      • February 2004
                      • 2447

Ursprungligen postat av olaJ
                      För min del kommer jag att renovera en hel del kar till hösten, några 540, 130 och 50-literskar som stått tomma en längre tid. Kommer även att dra nya avlopp och fixa automatiska vattenbytessystem så långt det går. Nybygge av ca 6 st 800-liters, 3 st 500-liters och ett tiotal 300-litersbaljor är också på planeringsstadiet, vidare också ett 20-tal kar för ancistrusodling.....PUH!! Verkar bli en svettig höst/vinter/vår......sommar 2007??
                      Vart får du plats me så många kar? Eller bygger du åt affärer/bekanta osv?
                      Lennart "Laesk" Axelsson
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

Jag ska göra en rokad!
                        Mitt nuvarande 680 flyttas ut i badrummet!
                        Mitt 220 blir ett SA kar och flyttas ur badrummet, och mitt nya 720 ska inredas och skrivas artikel om! Sen ska mitt andra 220 pensioneras, och mina två...mindre kar...ska...ska ...bli yngelkar igen!

DD
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Vingåker
                          Användare
                          • November 2004
                          • 73

Mitt jobb blir att fortsätta som vanligt, möjligen flytta lite fisk här och där starta upp några flera burkar har 7 st som är tomma.
                          Du kommer väl på mötet Cicci.
                          Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

Kommentar

• Cissi
                            Användare
                            • June 2006
                            • 357

Ursprungligen postat av Vingåker
                            Mitt jobb blir att fortsätta som vanligt, möjligen flytta lite fisk här och där starta upp några flera burkar har 7 st som är tomma.
                            Du kommer väl på mötet Cicci.
                            Klart jag kommer. Ska bli kul att se var alla parkerar. Fick en lapp på rutan när jag lämnade fisk hos dig sist
                            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

Kommentar

• Vingåker
                              Användare
                              • November 2004
                              • 73

Det var ju synd det där med lappen. Ring mig så skall jag tala om var du skall parkera.
                              Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

Kommentar

Arbetssätt...