Citrinellum som lägger sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _DoGGi_
    Användare
    • September 2003
    • 67

    Citrinellum som lägger sig

    I mitt 600 literskar går det ca 15 fiskar varav 3 citrinellum, som lägger sig och verkar må dåligt dom kommer fram vid matning och äter sedan lägger dom sig på sidan igen ser ut som om dom håller på att dö.
    Har hänt ett par ggr men dom kvicknar till efter vattenbyte.
    Normalt gör jag vattenbyte ca 40% var tredje vecka och har aldrigt haft problem innan karet har varit igång över 2 år och det är bara citrinellumen som drabbas, kan tillägga att dom 3 får vitaprick liknande prickar på fenorna och något som ser ut som slem på och runt ögon.
    Någon som vet vad det kan vara och hur jag botar dom, vattenbytet verkar vara provisorisk lösning har även använt myxazin.

    MVH _DoGGi_
    MVH _DoGGi_
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

    #2
    Va har du för pumpar/filter?
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • May 2006
      • 1816

      #3
      Hur stora är de andra fiskarna?
      Jag antar att dina citrinellum har växt en hel del på 2 år. Stora fiskar skitar ned mer än små,
      när du startade akvariumet kanske ett vattenbyte var 3e vecka var lagom.

      Med så stora fiskar som citrinellum i ett 600 liters tycker jag att ett vattenbyte av 1/3 en gång i veckan verkar rimligt. Du säger ju själv att dom blir piggare efter vattenbytet.

      Sedan beror det ju också vad för filterkapacitet du har och hur ofta du rengör filtrena.

      Kolla också om du har nitrit i vattnet, jag skulle tro att oftare vattenbyten löser ditt problem.

      Kommentar

      • _DoGGi_
        Användare
        • September 2003
        • 67

        #4
        Hej igen, jo filtrena har två är väldimensionerade så inget fel däremot fick ni två mig att tänka på att det var riktigt länge sedan jag gjorde rent filtrena, hmmm.
        Vattenbyte och rengöring av filter får se om det blir bra igen.
        Andra fiskar i karet är bla 5 st skivtetra, 2 mindre synspilum, 2st elfenbensciklider inga stora fiskar förutom en clariasmal på ca 40cm.

        MVH _DoGGi_
        MVH _DoGGi_

        Kommentar

        • Kid
          Användare
          • March 2004
          • 256

          #5
          Låter som en bra idé. Men du kanske inte ska rengöra filtrena samtidigt som du byter vatten, blir en stor omvälvning i bakteriebalansen. Rengör filtrena denna veckan och byt vatten nästa kanske?

          Kommentar

          Arbetssätt...